Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky našly cestu, jak do interiérů vrátit tlačítka a nezabít moderní design
17.6.2019 | Petr Prokopec
Že jsou dotykové displeje jako jediný ovladač za jízdy k ničemu, ví všichni, jenže stejně je všichni používají, protože jsou „in”. Existuje cesta ven? Tzv. ultrahaptická odezva se zdá být řešením.
Pokud máte rádi mechanické hodinky, vývoj aut vás musí přivádět k šílenství. Možná se analogové budíky časem vrátí do módy stejně jako zmíněné mechaniky, ale jasným trendem dnes je displej místo analogových „budíků” a centrální obrazovka informačně-zábavního systémů. Ta využívá dotykovou technologii, která ze středové konzole vytlačuje klasická tlačítka. Na volantu zatím zůstávají zachována, ale i to je jen otázka času.
Jakkoliv je totiž volant ideálem pro ovládání čehokoli za jízdy, jeho velikost představuje značný limit. Buď je totiž třeba udělat tlačítka titěrná, nebo dovolit ovládat jen pár funkcí - ani jedno není ideální. To ale platí jen za předpokladu, že zůstaneme u klasické analogové techniky, výrobci však chtějí dát dotykové displeje i sem. A jakkoli se to zdá být bláznivé, nová řešení z toho zase tak špatný nápad nedělají.
Automobilky se totiž rozhodly, že jakkoli fyzická tlačítka ruší, dotykovými displeji je budou v podstatě simulovat. Řešením je haptická odezva, tedy obrazovky s aktuátory, jejichž součástí jsou i piezoelektrické krystaly. Ty reagují na elektrický proud roztáhnutím se. Stačí pak do místa dotyku na obrazovce poslat proud, což vyvolá hmatovou odezvu. Dají se tak vytvářet virtuální tlačítka s přesně definovanými hranami, která dokonce umí „kliknout” tak, jak to známe od těch standardních.
Že tímto směrem výrobci míří, jsme vám ukazovali už na příkladu dotykového volantu Hyundai. Tehdy jsme psali, že nám „dotykové plošky na volantu přijdou absurdní, ale třeba Hyundai vymyslí něco dosud netušeného” a ono vymýšlí. Ani haptika totiž není konec vývoje, evoluce kráčí stále dál.
Výrobci nyní ve spolupráci s bristolskou univerzitou pracují na využití tzv. ultrahaptiky, jež užívá utrazvuk a umožňuje tak procítit ono kliknutí ještě ve chvíli, kdy nedošlo ke kontaktu prstu s obrazovkou. Jinými slovy, de facto dotykový displej bude ve vašich prstech vytvářet dojem uchopení tlačítka, které neexistuje a vytvořit tak na volantu cokoli od otočného ovladače přes tlačítko až po táhlo ventilace - cokoli si budete přát. Obrazovky Jaguar Land Rover pak dokonce používají kameru sledující pohyb ruky, dík níž systém dokáže předvídat, jakou funkci se chystáte aktivovat, a předpřipraví ji. Podle vašeho pohybu tak například vytuší, že chcete změnit teplotu klimatizace a pro vaší ruku připraví virtuální ovladač, kterým změnu provedete. Prý to ušetří více jak pětinu času dnes věnovanou ovládání čehokoli.
Jestli jste si tedy mysleli, že se automobilky chytnou za nos a dotykové displeje zase nahradí tlačítky, mýlili jste se. Je dnes už prakticky jisté, že bez dotykových obrazovek to nepůjde a výrobci najdou cestu, jak s pomocí modernějších a lépe vypadajících řešení vrátit do vozu to, co z nich sami vymýtili. Chápeme, pokud vám to připadá jako škrábání se levou rukou na pravém uchu, je ale třeba vnímat výhody - zejména ultrazvuková haptika umožňující cítit i 3D hologramy dokáže na palubní desce vytvořit jakýkoli ovladač a klidně jej zcela změnit softwarovým updatem, pokud nebude fungovat podle představ uživatelů. To s fyzickými tlačítky dost dobře nejde a nelze očekávat, že by se k nim výrobci kdy vrátili.
Dotykový volant Hyundai působil jako nesmysl, s tzv. ultrahaptikou ale dostává nový rozměr, v podstatě doslova
Nejde ale jen o Hyundai, i další výrobci v podstatě vrací tlačítka do hry v digitální podobě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB