Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky našly cestu, jak do interiérů vrátit tlačítka a nezabít moderní design
17.6.2019 | Petr Prokopec
Že jsou dotykové displeje jako jediný ovladač za jízdy k ničemu, ví všichni, jenže stejně je všichni používají, protože jsou „in”. Existuje cesta ven? Tzv. ultrahaptická odezva se zdá být řešením.
Pokud máte rádi mechanické hodinky, vývoj aut vás musí přivádět k šílenství. Možná se analogové budíky časem vrátí do módy stejně jako zmíněné mechaniky, ale jasným trendem dnes je displej místo analogových „budíků” a centrální obrazovka informačně-zábavního systémů. Ta využívá dotykovou technologii, která ze středové konzole vytlačuje klasická tlačítka. Na volantu zatím zůstávají zachována, ale i to je jen otázka času.
Jakkoliv je totiž volant ideálem pro ovládání čehokoli za jízdy, jeho velikost představuje značný limit. Buď je totiž třeba udělat tlačítka titěrná, nebo dovolit ovládat jen pár funkcí - ani jedno není ideální. To ale platí jen za předpokladu, že zůstaneme u klasické analogové techniky, výrobci však chtějí dát dotykové displeje i sem. A jakkoli se to zdá být bláznivé, nová řešení z toho zase tak špatný nápad nedělají.
Automobilky se totiž rozhodly, že jakkoli fyzická tlačítka ruší, dotykovými displeji je budou v podstatě simulovat. Řešením je haptická odezva, tedy obrazovky s aktuátory, jejichž součástí jsou i piezoelektrické krystaly. Ty reagují na elektrický proud roztáhnutím se. Stačí pak do místa dotyku na obrazovce poslat proud, což vyvolá hmatovou odezvu. Dají se tak vytvářet virtuální tlačítka s přesně definovanými hranami, která dokonce umí „kliknout” tak, jak to známe od těch standardních.
Že tímto směrem výrobci míří, jsme vám ukazovali už na příkladu dotykového volantu Hyundai. Tehdy jsme psali, že nám „dotykové plošky na volantu přijdou absurdní, ale třeba Hyundai vymyslí něco dosud netušeného” a ono vymýšlí. Ani haptika totiž není konec vývoje, evoluce kráčí stále dál.
Výrobci nyní ve spolupráci s bristolskou univerzitou pracují na využití tzv. ultrahaptiky, jež užívá utrazvuk a umožňuje tak procítit ono kliknutí ještě ve chvíli, kdy nedošlo ke kontaktu prstu s obrazovkou. Jinými slovy, de facto dotykový displej bude ve vašich prstech vytvářet dojem uchopení tlačítka, které neexistuje a vytvořit tak na volantu cokoli od otočného ovladače přes tlačítko až po táhlo ventilace - cokoli si budete přát. Obrazovky Jaguar Land Rover pak dokonce používají kameru sledující pohyb ruky, dík níž systém dokáže předvídat, jakou funkci se chystáte aktivovat, a předpřipraví ji. Podle vašeho pohybu tak například vytuší, že chcete změnit teplotu klimatizace a pro vaší ruku připraví virtuální ovladač, kterým změnu provedete. Prý to ušetří více jak pětinu času dnes věnovanou ovládání čehokoli.
Jestli jste si tedy mysleli, že se automobilky chytnou za nos a dotykové displeje zase nahradí tlačítky, mýlili jste se. Je dnes už prakticky jisté, že bez dotykových obrazovek to nepůjde a výrobci najdou cestu, jak s pomocí modernějších a lépe vypadajících řešení vrátit do vozu to, co z nich sami vymýtili. Chápeme, pokud vám to připadá jako škrábání se levou rukou na pravém uchu, je ale třeba vnímat výhody - zejména ultrazvuková haptika umožňující cítit i 3D hologramy dokáže na palubní desce vytvořit jakýkoli ovladač a klidně jej zcela změnit softwarovým updatem, pokud nebude fungovat podle představ uživatelů. To s fyzickými tlačítky dost dobře nejde a nelze očekávat, že by se k nim výrobci kdy vrátili.
Dotykový volant Hyundai působil jako nesmysl, s tzv. ultrahaptikou ale dostává nový rozměr, v podstatě doslova
Nejde ale jen o Hyundai, i další výrobci v podstatě vrací tlačítka do hry v digitální podobě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před hodinou - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 3 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 4 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 5 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:41 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis