Automobilovým anténám všeho druhu odzvonilo, Harman má revoluční náhradu

Již žádné žraločí ploutve, biče ani antény „vpletené” do skel. Signál s kýženými informacemi budou díky novému řešení Harmanu přijímat celé části karoserie, třeba spoilery.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilovým anténám všeho druhu odzvonilo, Harman má revoluční náhradu

12.7.2019 | Petr Prokopec

Již žádné žraločí ploutve, biče ani antény „vpletené” do skel. Signál s kýženými informacemi budou díky novému řešení Harmanu přijímat celé části karoserie, třeba spoilery.

Pokud se ohlédneme za historií automobilových antén, najdeme v ní nejprve „podlouhlé“ biče, poté třeba bumerangy, žraločí ploutve i skla s „pár dráty” navíc. Nic z toho ale není dostačující, neboť moderní vozy přijímají a sdílejí stále více informací. Aby přitom nabídly naprosto veškeré informace a data v nezkreslené podobě, bylo by třeba, aby dané auto bylo osazeno 18 současnými anténami. Něco takového by samozřejmě nepůsobilo zrovna elegantně, navíc je možné, že signály a systémy by se navzájem rušily. Americký Harman se proto ve spolupráci s mateřským Samsungem rozhodl vyrukovat s řešením.

To se skrývá pod názvem Smart Antenna, přičemž rozhodně nejde o další ploutvičku či bič. Místo toho se anténou má stát kompletně celá střecha, která bude uzpůsobena novým sítím V2X a 5G. Druhá zmíněná začíná být implementována v řadě zemí, mezi něž patří Švýcarsko či USA. Německo se má přidat v letošním roce, přičemž naši sousedé počítají s tím, že do tří let bude pokryto signálem na 90 procent domácností. Ti se následně mohou těšit na výrazně rychlejší internet, než s jakým je spojeno LTE (10 000 Mbit/s versus 100 MBit/s).

Právě zvýšení rychlosti ovšem umocnilo nároky na antény automobilů, proto Harman vyrukoval s její integrací do celé střechy. Tím však nevyřešil jen jeden problém, zároveň totiž došlo na eliminaci řady nepotřebných kabelů a zástrček. Hmotnost tím byla snížena o 1,5 kilogramu, což sice nezní jako zrovna extra porce, nicméně je potřeba si uvědomit, kde leží. S její redukcí tedy dochází zároveň ke snížení těžiště, což logicky povede ke zlepšení jízdních vlastností.

Harman zároveň dodává, že anténa bude moci nakonec být instalována na jakoukoliv vrchní plochu karoserie, tedy třeba i na víko zavazadelníku či třeba spoiler. Automobilovým designérům se tedy dostane mnohem větší volnosti při navrhování nových tvarů. Společnost ostatně již navázala kontakt s řadou automobilek, se kterými projednává konkrétní místo instalace. První produkty přitom můžeme očekávat na trhu v roce 2021, tedy relativně brzy.

Lze už jen dodat, že Harman nepočítá jen s přijímáním signálu 5G, ale jak již bylo zmíněno, také se sítí V2X. Ta propojuje vaše vozidlo nejen s ostatními, ale s veškerým vaším okolím, do vozu tedy proudí i informace třeba o mýtných bránách. Budoucnost spojená s přeměnou automobilů na mobily na kolech je tedy evidentně zde, přičemž ceny aut by nemusela až tak výrazně navýšit.


Automobilovým anténám všeho druhu odzvonilo, Harman má revoluční náhradu - 1 - Harman Smart Antenna 2019 prvni foto 01Automobilovým anténám všeho druhu odzvonilo, Harman má revoluční náhradu - 2 - Harman Smart Antenna 2019 prvni foto 02Automobilovým anténám všeho druhu odzvonilo, Harman má revoluční náhradu - 3 - Harman Smart Antenna 2019 prvni foto 03
Harman ve spolupráci s mateřským Samsungem chystá střechu, jenž nahradí klasickou anténu a bude přijímat signály 5G a V2X

Zdroj: Harman International Industries

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše