Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilové antény všeho druhu skončí, do výroby míří jejich revoluční náhrada
27.10.2020 | Petr Prokopec
Již žádné žraločí ploutve, biče ani antény „vpletené” do skel. Signál s kýženými informacemi díky novému řešení Harmanu přijímají celé části karoserie, třeba spoilery.
Pokud se ohlédneme za historií automobilových antén, najdeme v ní nejprve „podlouhlé“ biče, poté třeba bumerangy, žraločí ploutve i skla s „pár dráty” navíc. Nic z toho ale není dostačující, neboť moderní vozy přijímají a sdílejí stále více informací. Aby přitom nabídly naprosto veškeré informace a data v nezkreslené podobě, bylo by třeba, aby auto bylo osazeno 18 anténami současně. Něco takového by samozřejmě nepůsobilo zrovna elegantně, navíc je možné, že signály a systémy by se navzájem rušily. Americký Harman proto ve spolupráci s mateřským Samsungem přišel s řešením, které se nyní konečně chystá do prvních aut.
Říká si Smart Antenna, přičemž rozhodně nejde o další ploutvičku či bič, toto řešení vůbec není vizuálně patrné. Místo toho se anténou stává kompletně celá střecha či jiná část karoserie, která je uzpůsobena novým sítím V2X a 5G, které se postupně rozšiřují po vyspělých zemích. Například Německo počítá s tím, že do roku 2022 bude tímto signálem pokryto na 90 procent domácností. Ti se následně mohou těšit na výrazně rychlejší internet, než s jakým je spojeno LTE (10 000 Mbit/s versus 100 MBit/s).
Právě zvýšení rychlosti ovšem umocnilo nároky na antény automobilů, proto bylo nezbytné jiné řešení. Harman tím navíc nevyřešil jen jeden problém, neboť s novinkou přichází i eliminaci řady nepotřebných kabelů. Hmotnost tím byla snížena o 1,5 kilogramu, což sice nezní jako zrovna extra porce, ale každý gram se počítá. A je také třeba si uvědomit, kde tato hmotnost leží, proto s její redukcí dochází i na snížení těžiště.
Harman dále dodává, že anténa může být instalována na jakoukoliv vrchní plochu karoserie, tedy třeba i na víko zavazadelníku či třeba spoiler. Automobilovým designérům se tedy dostane mnohem větší volnosti při navrhování nových tvarů a ti už ji prý využívají. Harman je tradičním dodavatelem automobilek, a tak se prvního sériového auta s touto novinkou máme dočkat již v příštím roce
Lze už jen dodat, že Harman nepočítá jen s přijímáním signálu 5G, ale jak již bylo zmíněno, také se sítí V2X. Ta propojuje vaše vozidlo nejen s ostatními, ale s veškerým okolím, do vozu tedy proudí i informace třeba o mýtných bránách.
Všechny formy klasických antén jsou podle Harmanu minulostí. Ve spolupráci s mateřským Samsungem posílá do výroby střechu, která nahradí klasickou anténu s lepší funkčností a schopností přijímat signály 5G a V2X. Ilustrační foto: Pavel Janda, Autoforum.cz
Zdroj: Harman International Industries
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva