Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny

Jeden z nejslavnějších konstruktérů dějin chce tak trochu vrátit čas a na vrchol potravního řetězce dostat znovu vůz, který nemá ani turbo, ani pohon všech kol a dokonce ani automat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny

16.6.2019 | Petr Prokopec

Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jeden z nejslavnějších konstruktérů dějin chce tak trochu vrátit čas a na vrchol potravního řetězce dostat znovu vůz, který nemá ani turbo, ani pohon všech kol a dokonce ani automat.

Britský McLaren v loňském roce odhalil model Speedtail, tedy duchovního nástupce legendárního kupé F1. Stejně jako originál se i on vyznačoval unikátní koncepcí 1+2, kdy sedadlo řidiče bylo usazeno uprostřed. To ale kromě loga byla prakticky jediná spojnice mezi oběma vozy, neboť zatímco ten z 90. let poháněl atmosférický dvanáctiválec zkombinovaný s manuální převodovkou, moderna používá přeplňovaný osmiválec s automatem, který automobilce aktuálně více hoří než jezdí. Podle Gordona Murrayho ji tak za legitimního nástupce považovat nelze.

„Skutečně věřím, že od dob F1 ještě nikdo nepřišel s novým McLarenem F1,“ uvedl autor originálu. A rovnou dodal, že je to kvůli jeho zaměření na osobu řidiče, nízkou hmotnost, odezvu a pocity z řízení, zvuk dvanáctiválcového motoru či s ohledem na pozornost věnovanou detailům. „Není to kritika, že to nikdo nezvládl, protože když musíte vyrobit 700 exemplářů LaFerrari, nemáte na to kapacitu. Je třeba využít možností, které máte. A proto si myslím, že nastal čas, aby někdo přišel s dalším McLarenem F1.“

Tím někým bude sám Murray, který již v roce 2017 oznámil, že pod hlavičkou jeho nové firmy IGM vznikne nový dostupný supersport. Jen u toho se však geniální konstruktér jihoafrického původu nehodlá zastavit, skutečně plánuje příchod nástupce F1 se jménem T50. Učinit tak navíc bude muset velmi rychle, neboť dle jeho názoru aktuálně nastává poslední šance pro příchod podobného vozu. Do budoucna to kvůli pravidlům EU tlačím na elektrifikaci prý již nebude možné.

Důvodem je skutečnost, že Murray hodlá postupovat dle původního receptu. Či dokonce v mnoha ohledech zajít ještě dále - slibuje „nejčistší, nejlehčí a na řidiče nejvíce zaměřené auto všech dob”. Říkat to kdokoli jiný, smějeme se, jenže to říká Gordon Murray, který stavěl Formule 1 mistrů světa, mimo jiné stroj McLaren MP4/4, který vyhrál 15 z 16 velkých cen v jediné sezóně a z Ayrtona Senny udělal poprvé mistra světa. A samozřejmě, je hlavním duchovním otcem McLarenu F1, po 11 let nejrychlejšího silničního automobilu planety a dodnes nejrychlejšího produkčního vozu, který nemá pod kapotou turbomotor.

Turbo nedostane ani novinka, která se znovu dočká atmosférického dvanáctiválce. Ten už je hotový a nepostaral se o něj nikdo menší než Cosworth. S výkonem až 650 koní a točivým momentem 450 Nm točí neskutečných 12 100 ot./min a podle Murrayho je to nejvíce točivý motor, který se kdy dostal do silničního vozu.

Pohonná jednotka bude se zadními koly spojena znovu manuální převodovkou, opravdu se tedy jede dle staré školy. To ale zjevně neplatí o hmotnosti, která je pro novodobé F1 klíčová, stejně jako originál. Ten vážil 1 138 kilogramů, s 627 koňmi tak nepřekvapivě zvládl stovku za něco málo přes 3 sekundy. Nový T50 půjde ještě dál - hmotnost bude činit pouhých 980 kg díky rozsáhlému použití karbonu a dalších moderních materiálů. V poměru výkonu a hmotnosti tak má dalece překonat cokoli, co nemá turbodmychadlo.

Novinka tak bude stoprocentně ještě rychlejší než F1, kvůli výkonu i hmotnosti. „Dnes, když někdo ohlásí nový supersport vážící 1 500 kilo, následuje potlesk, to je pro mne nepochopitelné. Tohle auto se dostane pod tisíc kilogramů.“ Je tedy více než jisté, že karbonový nebude jen monokok, ale většina komponentů. A dá se předpokládat, že ve výsledném mixu materiálů vlastně půjde o ten nejobyčejnější prvek.

Uhlíková vlákna ale používal i originál. Ten se však nemusel vypořádat s takovým množstvím bezpečnostních předpisů jako novinka. Dostat se pod jednu tunu je tak pomalu nereálné, Murrayho slovům ale znovu nemáme důvod nevěřit, mnohokrát v životě dokázal to, co nikdo jiný ne.

Výjimečná bude i aerodynamika, kterou Murray - už nepřekvapivě - označuje za nejpokročilejší v jakémkoli silničním voze. T50 nepoužije jen klasické triky, ale i větráky aktivně usměrňující proudění vzduchu pod vozem. Výsledkem má být minimální aerodynamický odpor a excelentní dynamika i s ne zase tak vysokým maximálním výkonem.

Očekávat tak lze řidičské zážitky jak z jiného světa. I proto Murray trvá na zopakování původní koncepce interiéru. „Jediné místo, ze kterého lze řídit supersport, je prostředek. Zvláště pak na úzké a klikaté silnici, kde vůz můžete ovládat s naprostou precizností.“ Něco takového zní úžasně, ovšem výplaty normálních smrtelníků asi na pořízení stačit nebudou - Murray počítá s výrobou stovky aut v ceně 2 milionů liber (57,4 milionu Kč), přičemž první zákazníci by se svých T50 měli dočkat v roce 2022.


Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 1 - Gordon Murray T50 prvni 01Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 2 - Gordon Murray T50 prvni 02Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 3 - Gordon Murray T50 prvni 03Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 4 - Gordon Murray T50 prvni 04Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 5 - Gordon Murray T50 prvni 05
To je zatím veškerá grafika, kterou Murray k T50 vypustil, auto má už ale hotové podstatné části techniky a ideově je opět promyšlené do posledního detailu

Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 6 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 01Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 7 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 02Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 8 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 03Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 9 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 04Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 10 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 05Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 11 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 06Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 12 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 07Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 13 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 08Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 14 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 09Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 15 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 10Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 16 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 11Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 17 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 12Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 18 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 13Autor po léta nejrychlejšího auta světa dělá nástupce, slibuje i podruhé přepsat dějiny - 19 - McLaren F1 Gordon Murray videoscreen 14
Původní McLaren F1 letos v květnu oslavil sedmadvacetiny, jeho autor Gordon Murray říká, že od jeho vzniku nic podobného nebylo postaveno

Zdroje: Gordon Murray Design, Road and Track

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.