Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek

(Doplněno 20.9.) Autosalon IAA 2011 ve Frankfurtu je tady. Máme pro vás přehled všech novinek i informace o samotném autosalonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek

20.9.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(Doplněno 20.9.) Autosalon IAA 2011 ve Frankfurtu je tady. Máme pro vás přehled všech novinek i informace o samotném autosalonu.

Bentley Continental GTC 2012 facelift

Faceliftovaný Conti GTC se též objeví na frankfurtském autosalonu a zůstává věrný látkové střeše. Věrnost náleží také jeho technickému původu. Beze změn přebírá motor, převodovku a pohon všech kol uzavřeného modelu GT.

Kupé loni prošlo rozsáhlou modernizací včetně posílení pohonné jednotky a rozšíření rozhodu obou náprav (vpředu o 41 mm, vzadu o 48), kterou Bentley vydává za zcela nový vůz. Nebudeme se teď zdržovat rozborem, zdali Britové fabulují či nikoli, spíše si zopakujeme, co to pro potenciálního klienta znamená.

Pod přední kapotou GTC s několika vrstvami zvukové izolace trůní dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6,0 litru s výkonem 575 koní a nejvyšším točivým momentem 700 newtonmetrů. W12 je kombinován výlučně se šestistupňovou automatickou převodovkou ZF 6HP28 s technologií „Quickshift”, která podle sdělení Bentley dokáže zkrátit čas potřebný k přeřazení o padesát procent oproti automatu v minulé generaci.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 58 - BENTLEY CONTINENTAL GTC 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 59 - BENTLEY CONTINENTAL GTC 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 60 - BENTLEY CONTINENTAL GTC 11

Přečtěte si více: Představení inovovaného Bentley Continental GTC pro rok 2012.

BMW 1 M Coupe AC Schnitzer

Dvěma turby přeplňovaný šestiválec BMW 1 M není žádnou žhavou novinkou, objevil se např. v modelu 135i nebo větší 335i. Už v jejich případě vznikla celá řada nabídek na zvýšení výkonu, které se ale v drtivé většině případů omezily na úpravu softwaru, občas doprovozenou výměnou sání, výfuků, popř. doplněná o výkonnější chladič oleje, který u motorů 35i tradičně příliš nestíhá. Dosahovaná maxima se obvykle pohybovala okolo 400 koní, našly se i nabídky na 450 k (RevoZport a TechTec). Po technické stránce byl motor pro 1 M Coupe upraven jen velmi lehce, dostal jen lehčí setrvačník, jiné pístní kroužky a tovární čip. Není tedy překvapením, jsou na něj aplikovány stejné úpravy, jako u civilnějších sourozenců.

Se svou nabídkou teď přichází AC Schnitzer. První na seznamu vylepšení samozřejmě je silnější motor. Maximální výkon ze standardních 340 k při 5 900 1/min stoupl na 400 k při 6 100 1/min, točivý moment z 450 Nm mezi 1 500 a 4 500 1/min na 560 Nm při 4 700 1/min. Ani zde se nemluví o žádných mechanických úpravách, takže opět zůstalo jen u nového softwaru. Jistý přínos jistě ale bude mít i nové výfukové potrubí. ACS1 Sport, jak svému výtvoru u Schnitzeru říkají, zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,7 s (-0,2 s oproti standardu) a umí jet rychlostí až 300 km/h.

Další vylepšenou částí, tentokráte zásadně, jsou brzdy. Asi i v ACS přišli na to, že ty sériové za mnoho nestojí a vzali to od podlahy. Na přední nápravu přišly šestipístkové a na zadní čtyřpístkové brzdiče. Společnost jim dělají odlehčená kovaná kola o průměru 19 či 20 palců.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 61 - BMW-1-M-C-AC-Schnitzer-04Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 62 - BMW-1-M-C-AC-Schnitzer-05Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 63 - BMW-1-M-C-AC-Schnitzer-06

Přečtěte si více: Podrobnější představení BMW 1 M Coupe od AC Schnitzer.

BMW 1 Performance Studie

Uplynulo již několik týdnů od chvíle, kdy jeden z účastníků dealerského představení vozu pojmenovaného BMW 1 Performance Studie pohotově tasil svůj mobilní telefon a pořídil pro nás jeho první fotky. I když jej automobilka nazvala studií, bylo nesporné, že se právě jeho specifika co nevidět objeví v nabídce příslušenství z řady Performance pro nové BMW 1. Přesto od té doby kolem celé záležitosti panovalo ticho jako v kostele. BMW snad jako by chtělo nechat ustát vody rozbouřené nemilým únikem, a až nyní vůz oficiálně odhalila. Je to odhalení stručné, ale jasné.

Ani tentokrát nehýří fotografiemi, tři kvalitní snímky ale ukazují většinu podstatných prvků z budoucího katalogu doplňků Performance vně i uvnitř. Nepřehlédnutelný je hlavně svalnatý přední nárazník, ten zadní už je o poznání decentnější. Spatřit můžete i modifikované boční prahy, zadní spojler nebo černé, „karbonové” kryty vnějších zpětných zrcátek. Do očí vás zřejmě praštil i černý „rychlý pruh” táhnoucí se prakticky přes celé auto a obrovitá 19" kola z lehkých slitin.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 64 - BMW 1 F20 Performance Studie oficialni 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 65 - BMW 1 F20 Performance Studie oficialni 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 66 - BMW 1 F20 Performance Studie oficialni 03

Přečtěte si více: Další detaily k novému jedničkovému BMW v provedení Performance.

BMW i3

Elektrický model i3, prozatím stále prezentovaný jako koncept, je založen na starší studii MegaCity. Jak již tento název napovídá, vůz má nabízet řešení přepravy hlavně v rámci a v okolí věčně přeplněných velkoměst a o jeho futuristickém pojetí svědčí už jeho vzhled. Od pohledu je jasné, že jej definují stejné nápady jako v případě sportovní i8, ale zatímco v případě „íčkového” kupé jde o tvary dynamické a elegantní, ve formě vysokého hatchbacku jsou spíše poněkud neforemné a těžkopádné. Však posuďte sami.

Vzhledem k tomu, že má jít o první masově vyráběný elektromobil BMW, je i3 pochopitelně vybaveno pouze elektromotorem o výkonu až 170 koní (125 kW) a točivém momentu nejvýše 250 Nm, který je (pro BMW netradičně) umístěn nad zadní nápravou. Všechna síla pohonné jednotky putuje před jednostupňový převod rovněž na zadní kola a akcelerace z 0-100 km/h proběhne za 7,9 sekundy. Zrychlení z nuly na více městských 60 km/h i3 zvládá za 3,9 sekundy a pružnou akceleraci z 80 na 120 km/h si pak odbude během rovných 6 sekund.

Maximální rychlost je v tomto případě elektronicky omezena na 150 km/h a BMW férově přiznává, že důvodem k omezení maximální rychlosti je zvýšení dojezdu vozu. Bez tohoto limitu by prý byl dojezd na jedno nabití „zbytečně omezený”.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 67 - BMW i3 21Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 68 - BMW i3 22Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 69 - BMW i3 23

Přečtěte si více: Podrobnější představení předprodukční podoby BMW i3, projděte si též živé fotky vozu z mnichovské prezentace.

BMW i8

Než se dostaneme k technickým detailům, musíme se podívat na vzhled i8. Dlouhé zkoumání to ale nebude, neboť podoba nového konceptu jako by ze světla vypadla tomu předcházejícímu, již dvakrát zmíněné studii Vision EfficientDynamics. Necítíme potřebu podrobně zkoumat dílčí rozdíly, globálně jde o stále stejné auto. To ovšem neznamená, že by nebylo atraktivní - je a do podobného kabátku mohla automobilka s klidným svědomím navléci novodobou M1.

Pod kapotou už tomu tak ale není. Jak jsme naznačili, vůz spojuje elektrický pohon z modelu i3 s nejvyšším výkonem sníženým na 96 kW (130 koní), který ale v tomto případě pouze asistuje hlavnímu pohonu v podobě konvenčního spalovacího motoru. Když zmíníme jeho nejvyšší výkon 164 kW (220 koní), maximální točivý moment 300 Nm a fakt, že spaluje benzin, patrně jen souhlasně přikývnete, jinou gestikulací ale patrně odměníte informaci, že jde o tříválcový jedenapůllitr dopovaný turbodmychadlem. Ano, jde o tentýž motor, nad kterým jsme nedávno podrobněji přemítali a který se brzy objeví v řadě 1 a velmi pravděpodobně i v řadě 3.

Zajímavé jistě je, že spalovací motor je umístěn vzadu a má tedy na starost zadní kola, elektromotor pak trůní vpředu a obstarává kola přední. Soustava je dále komplikována tím, že na zadní osu výkon míří přes dvouspojkový automat se sedmi stupni, zatímco na přední kola proudí kilowatty jen přes dvourychlostní převodovku. Celkový výkon soustavy činí 349 koní, maximum točivého momentu pro úplnost 550 Nm. Díky tomuto výkonovému nášupu i8 zrychluje z nuly na stovku za 4,6 sekundy a z 80 na 120 km/h za rovné 4 sekundy, maximální rychlost 250 km/h je pak již jen dílem elektronického omezovače.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 70 - BMW i8 10Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 71 - BMW i8 13Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 72 - BMW i8 12

Přečtěte si více: Velmi podrobné představení hybridního sporťáku i8, projděte si též jeho živé fotky z mnichovské prezentace.

Novinky BMW pro modelový rok 2012

Mnichovští v posledních měsících představili až neuvěřitelnou záplavu inovací jednotlivých modelů pro následující modelový rok a bez nejmenších pochyb je všechny přiveze nad Mohan.

Přečtěte si tedy také naše podrobná představení každé z nich:

- BMW 3 2012: edice M Sport a Exclusive pro kupé a kabriolet
- BMW 5 2012: sbohem atmosférickým šestiválcům
- BMW 5 GT 2012: M paket realitou
- BMW 6 2012: M paket, diesel 640d a xDrive
- BMW X3 2012 xDrive 20i a xDrive 35d: „iks-trojka” dvakrát v novém
- BMW Z4 sDrive 20i: náhrada šestiválce 23i dostala jen 184 koní

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 73 - BMW 528i 2012 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 74 - BMW 528i 2012 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 75 - BMW 528i 2012 01

Brabus Rocket 800

Základem tohoto vozu se stala druhá generace Mercedesu CLS, která oproti té předchozí disponuje ostřeji řezanými rysy. Ty Brabus Rocket 800 dále podtrhuje mnoha aerodynamickými doplňky, které jsou samozřejmě navýsost funkční. Nejrychlejší sedan na světě tak disponuje zcela novým předním spoilerem a dodatečnými otvory v přední masce, ženoucím vzduch k přeplňovanému vidlicovému dvanáctiválci. Novinka má také podstatně rozšířené boky (o 40 mm) a její blatníky ukrývají efektní devatenáctipalcová litá kola, na zádi pak nechybí ani pořádný přítlačný spoiler a difuzor.

Při jízdě se všechny tyto prvky budou vysokovýkonnému sedanu z německého Bottropu hodit. Pod přední kapotou je totiž uložen dvojitě přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec 6,3 litru, který s dalšími patřičnými úpravami dokáže poskytnout čtyřmístnému automobilu s hvězdou na kapotě výkon rovných osmi stovek koní pramenící z až 1420 Nm točivého momentu dostupného již v 2 100 otáčkách. Zadní poháněná kola se speciálními pneumatikami o šířce 285 milimetrů tak budou mít hodně práce i na suchu. Vůbec poprvé technici od Brabusu spojili takhle výkonný motor se sedmistupňovou samočinnou převodovkou, samozřejmostí je také zadní diferenciál s omezenou svorností.

Jízdní výkony téhle německé speciality určené pro výjimečné zákazníky s tučným bankovním kontem jsou z oblasti těch nejlepších supervozů planety. Bezmála dvoutunový Brabus Rocket 800 dokáže na dálnici pokořit rychlost 370 km/h a z klidu na stokilometrovou rychlost zrychlí za 3,7 s. Dvoustovku pak je prý možno při troše dobré snahy mít na tachometru už za 9,8 s a pokud to provoz dovolí nekonečné zrychlení vás utvrdí, že dosáhnout třistakilometrové rychlosti za pouhých 24 sekund nemusí být nemožné.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 76 - BrabusRocket BrabusRocket01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 77 - BrabusRocket BrabusRocket06Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 78 - BrabusRocket BrabusRocket02

Přečtěte si více: Podrobné informace o údajně nejrychlejším sedanu světa.

Cadillac Ciel

Tento výletní parník na kolech je veskrze americkou záležitostí, Cadillac ale již stačil potvrdit, že jej naživo ukáže i evropskému auditoriu. A jisté nemusíme zdůrazňovat, kde tak učiní.

Jistě si i vy vzpomenete na velké americké kabriolety jako je Cadillac Eldorado - i když jsou u nás spíše raritou, v řadě hollywoodských filmů je zkrátka nelze přehlédnout. Vyznačují se karoserií hodnou autobusu, které však absolutně neodpovídá vnitřní prostor, jakkoli i tak oplývá pohodlím. K tomu přidejte osmiválcovými motory s objemy od pěti litrů výš (však dobře známá provedení Eldorada ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století měla i osmilitrové agregáty) a na světě máte obraz typického dobového křižníku amerických silnic, po kterých jako by se dnes slehla zem.

Když si vedle takových aut virtuálně postavíte Cadillac Ciel, musíte mít nutně pocit, jako by se někdo pokoušel otočit kormidlem dějin. Vůz se vyznačuje přesně tou převahou plechu nad vším ostatním a i když jeho interiér není tak opulentní a jeho motor tak nehorázný, jde zřejmě o maximum toho, jak se dnes lze výše nastíněné minulosti přiblížit. Toto auto evidentně netrpí touhou po rychlosti, je to pojízdná výletní loď a sama automobilka jej označuje za inspirovaný přirozenou krásou kalifornského pobřeží. Také jeho jméno hovoří za své - možná až příliš akční Eldorado zde střídá jemný francouzský výraz Ciel (čtěte „sjel” ale ne jako česky sjel, je třeba více důrazu na písmeno s...), který označuje oblohu. Je to zkrátka pan Kochač, tělem i duší.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 79 - Cadillac Ciel 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 80 - Cadillac Ciel 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 81 - Cadillac Ciel 04

Přečtěte si více: Představení Cadillacu Ciel.

Citroen DS5

Jak již název naznačuje, DS5 je dosud největším Citroënem řady DS. S délkou 4,52 metru, výškou 1,5 metru a šířkou 1,85 metru je větší než DS4, ale zároveň menší než C5, tedy alespoň na délku a šířku. Na výšku je naopak o něco vyšší, což naznačuje charakter vozu - více než klasický sedanem nebo kombi je jakýmsi crossoverem, křížencem na pomezí hatchbacku a SUV.

Na pohled vůz nezapře své kořeny v někdejším konceptu C-Sportlounge, stejně dobře jej ale můžeme označit jako „přerostlou DS4”. Vůz si prakticky odpouští větší designové výstřelky a zejména mnoha svými detaily se drží právě toho, s čím přišla DS4. Ve výsledku jde tak o jakýsi mix obou zmíněných aut - z C-Sportlounge si bere hlavně svůj základní tvar, z DS4 řešení drobnějších částí.

I interiér lze stručně popsat jako typický pro modely s písmeny DS v názvu, když k jakési bachratější základní architektuře přidává řadu kvalitních materiálů jako dřevo, hliník a kůži. A ostatně i sedadla Bracelet jsou poněkud zvláštní, když připomenou spíše vaši domácí pohovku než „sicny” automobilu. Za zmínku stojí i fakt, že se DS5 bude chlubit objemným zavazadelníkem o kapacitě až 465 litrů.

O technice vozu zatím nevíme vše, jisté ale je, že se DS5 stane prvním Citroënem, který využije pohonu Hybrid4. Ten sestává z naftového motoru uloženého v přídi a dvou elektromotorů, jenž si našly místo v zadních kolech. Výsledkem je celkový výkon 200 koní, schopnost provozu na čistě elektrický pohon (mělo by se tedy jednat o tzv. plug-in hybrid), spotřeba odpovídající emisím CO2 ve výši 99 g/km a pohon všech kol i přes absenci kardanu a diferenciálu, který se u konvenčního auta o pohon zadní osy stará. Úplné technické parametry přinese buď šanghajský debut, nebo pozdější upřesnění - Hybrid4 jistě nebud jediným pohonem v nabídce.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 82 - Citroen DS5 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 83 - Citroen DS5 04Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 84 - Citroen DS5 16

Přečtěte si více: Další informace a snímky v představení Citroënu DS5.

Citroën Tubik

Ačkoli ze snímků může tubík vyhlížet docela kompaktně, Tubik je ve skutečnosti pořádný kus auta. S délkou 4,8 metru, 2,08 metru a šířkou 2,05 metru je hlavě pořádně vysoký a široký a ani v tomto případě nejde o samoúčelné řešení. Vůz se snaží nabídnout maximální komfort a tedy i prostor pro devět cestujících sedících ve třech řadách sedadel přičemž pro to řidičovo je vyčleněn zvláštní prostor připomínající uzavřený skútr. Právě pohled na tuto část interiéru v upoutávce Citroënu nás zmátl při snaze uhádnout, co to automobilka vlastně odhaluje, neboť se zcela vymyká pojetí zbytku interiéru.

Pro ten se nejvíce hodí slovo obývák. Nastupuje se do něj širokými výklopnými dveřmi a ačkoli se šest z devíti dostupných sedadel tváří zcela samostatně, dokáže se díky jejich variabilitě vnitřek tubíku proměnit v leccos od jediné „válendy”, přes dvojici proti sobě stojících pohovek až po dodávku se skoro nekonečným prostorem pro náklad. Prostřední sedadla lze navíc využít i jako stolek a z tubíku tak vytvořit třeba i jídelnu pro pět. Aby prostorem hýčkaní cestující nestrádali ani v jiných směrech, mají k dispozici i každý svou televizní obrazovku, audiosystém s prostorovým zvukem (dohromady tedy jakési domácí kino na kolech), ambientní osvětlení a pár dalších „vychytávek” podobného ražení.

Ačkoli jde o velkoprostorové auto, myšleno je tentokrát i na řidiče, který si - takřka oddělen od bavící se posádky - hoví v prostoru, jemuž automobilka říká „cyclotron”. Sedadlo, pedály, volant, head-up displej a další pro řidiče klíčové ovládací či informační prvky se nacházejí v kruhovém uspořádání a jakoby patřily jen řidiči. Drobnou libůstkou je startování vozu pomocí snímače otisku prstů, které by asi v praxi rychle narazilo na své limity (třeba krádeže aut s pomocí sekáčku na maso...), jakkoli může mít i řadu předností (třeba přizpůsobení nastavení vozu konkrétnímu řidiči).

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 85 - Citroen Tubik 04Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 86 - Citroen Tubik 07Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 87 - Citroen Tubik 18

Přečtěte si více: Podrobnější představení konceptu Citroën Tubik.

Eterniti Hemera

První nákres britského luxusního SUV s podivným jménem Eterniti Hemera vypadal vcelku zajímavě. Vědělo se, že základ vozu bude spočívat na prověřené platformě známé automobilky, ale design byl svébytný. Zadní partie na první uvolněné fotografii sice prozradily dárce techniky, ale pořád se zdálo, že to bude pozoruhodný originál.

Plné odhalení Eterniti ovšem odkrylo „císaře“ v celé jeho nahotě a nebyl to moc hezký pohled. Ukázalo se, že Hemera je pouze Porsche Cayenne s bodykitem. A nechci být ošklivý, ale vkusným asi jako kilový zlatý řetěz.

Nepochybuji o tom, že některým zákazníkům se jistě líbit bude. Třeba těm, které má Eterniti v plánu oslovit v Rusku, Číně a obecně nejdříve tam, kde je k mání dost volných prostředků na úkor vkusu, a chybí kvalitní silnice pro klasické sportovní vozy.

Podle Eterniti Motors má již v příštím roce vzniknout zastoupení v Hongkongu, Tokiu a taiwanském Taipei. A pokud někoho osloví, doručí mu za 4,23 milionu vůz vybavený dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem 4,8 l o výkonu 620 koní, osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. V ceně bude tříletá záruka a letecký servis kdekoli ve světě. A ten se na místě primárních cílových destinací se špatnými silnicemi bude hodit, už třeba proto, že Cayenne-Hemera zvládne stovku za 4,5 s a vytáhne 290 km/h.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 88 - Eterniti Hemera 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 89 - Eterniti Hemera 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 90 - Eterniti Hemera 02

Přečtěte si více: Podrobnější informace a kupa dalších snímků Eterniti Hemera.

Ë-Auto Ë-Concept

Nově představený Ë-Concept, má být podle vyjádření firmy „dalším krokem při hledání identity značky“. Podle prvních fotografií jde o křížence kupé a vanu s velmi neobvyklým systémem otevírání dveří. A také ne moc praktickým, pokud by se někdo s normální výškou zároveň pokoušel dostat do zavazadelníku.

Čtyřmístný koncept s prosklenou střechou v zásadě nepřipomíná nic, co jsme dosud viděli. Není ale určen pro sériovou výrobu, má jen podnítit zájem zahraniční klientely, ačkoli je diskutabilní proč, když automobilka dosud postrádá výrobní prostory a již naplánované kapacity by nestíhaly pokrýt poptávku domácího obyvatelstva po dobu minimálně deset let (pochopitelně za předpokladu, že zájem ruského lidu vydrží). Více snad zástupci firmy prozradí na IAA.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 91 - E Auto E Concept 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 92 - E Auto E Concept 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 93 - E Auto E Concept 04

Zjistěte více: Další fotky a informace o Ë-Auto a jeho konceptech.

Ë-Auto Ë-Crossover

Automobilová značka miliardáře Michaila Prochorova zatím kromě velkého mediálního humbuku na domácím trhu skoro nic nepředvedla. Ruské klientele představila tři hybridy, ke kterým slíbila skutečně zajímavou spotřebu 3,5 litru, dojezd až 1 100 kilometrů a nízkou cenu v přepočtu od 215 tisíc korun.

Kromě toho jsme před pár dny měli možnost podívat se na zvláštně vyhlížející crossover Ë-Concept s originálním i když ne moc praktickým mechanismem otevírání dveří, který měl být prostředkem k oslovení evropských zákazníků. Ve Frankfurtu ale nebude stát osamoceně.

Na internetu se objevily fotografie výrazně konvenčněji vypadajícího vozu s přídí ověšenou LED ve stylu Audi A8 a Toyoty FT-86. Protože chybí možnost podívat se na spodní partie, nelze rozeznat, jestli se jedná o auto na zvýšeném podvozku, ale protože zdroje o vozu hovoří jakožto o crossoveru (dokonce si říká Ë-Crossover, teď už je to jisté), patrně tomu tak bude.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 94 - EAuto hatchback 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 95 - EAuto hatchback 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 96 - EAuto hatchback 04

Zjistěte více: Další zastřené fotky Ë-Crossoveru od Ë-Auta.

Ferrari 458 Spider

Těžko říci, zda představení nového Ferrari již krátce po půlce srpna způsobilo neplánované zveřejnění některých obrázků nebo fakt, že podobné okolnosti donutily Porsche k oficiálnímu odhalení nové 911. V každém případě 458 Spider už není tajemstvím.

Mluvit o tom, jaký má tento vůz základy, snad ani nebude nutné. Opět tu máme vidlicový osmiválec o objemu 4 499 cm3 s úhlem rozevření válců 90 stupňů. Jednotka má výkon 578 koní při 9 000 otáčkách, maximální točivý moment 540 newtonmetrů nastupuje při 6 000 ot./min. Motor spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem E-Diff3. Změny v konstrukci pochopitelně ovlivnily dynamické parametry.

Uzavřený model Italia potřebuje při akceleraci na stovku 3,4 s, kvůli nárůstu hmotnosti Spideru o 50 kg (na celkových 1 430 kg „suché” hmotnosti) se jeho zrychlení na 100 km/h zhoršilo o jednu desetinu sekundy. Jiná je rovněž udávaná maximální rychlost - 320 vs. 325 km/h v neprospěch otevřené verze. Na druhou stranu ovšem Ferrari připomíná, že díky skvěle vyřešené aerodynamice a elektricky ovládanému deflektoru může Spider jezdit rychlostmi 200 km/h bez toho, aby turbulence nebo hluk nějak zvlášť obtěžovaly cestující.

A co stahovací střecha? Ta už není plátěná. Ferrari se rozhodlo, že hliníková konstrukce bude lepším řešením - tvrdí dokonce, že pokud by použili původní metody a použili látku s kovovou kostrou, byla by o 25 kg těžší.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 97 - Ferrari 458 Spider 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 98 - Ferrari 458 Spider 04Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 99 - Ferrari 458 Spider 02

Přečtěte si více: Podrobné představení Ferrari 458 včetně detailního rozboru fungování jeho pevné střechy, první video a živé fotky Spideru v dalších barvách 458 Spider v akci na videu s Fernandem Alonsem za volantem.

Ferrari - individualizační program

Nemáme sice potvrzeno, že se právě tato záležitost dočká ve Frankfurtu svého veřejného odhalení, vzhledem k jeho nedávné prezentaci věrným zákazníkům se však dá očekávat, že ano.

Zatím nevíme, jak bude nový individualizační program Ferrari pojmenován, jisté ale je, že existuje a nabídne prakticky nekonečné možnosti přizpůsobení toho kterého vozu vašim představám. Je to zjevné z fotografií, jenž pořídil jeden z našich přátel na fóru TeamSpeed.com, kde se dlouhodobě schází podobně „postižení” jedinci, jako jsme my sami.

Fotografie pochází z prezentace pro vybrané zákazníky značky, kde byl k vidění hlavně notně přepracovaný model California v matně modrém provedení a snímky dalších podobně upravených vozů. Všimněte si ale i černo-oranžové Italie a bílo modrého FF na vyfocených plakátech, na těch od pohledu nezůstal kámen na kameni.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 100 - Ferrari novy individualizacni program 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 101 - Ferrari novy individualizacni program 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 102 - Ferrari novy individualizacni program 03

Přečtěte si více: Další fotografie a informace o nových možnostech individualizace vozů Ferrari.

Fiat Panda 2012 - nová generace

Z dostupných záběrů můžete seznat, že co do designu se žádná velká revoluce nekoná. Italové vsadili na umírněnou evoluci původních tvarů smíchaných s některými prvky viděnými u sesterských modelů Qubo nebo Doblò - třeba zvětšený centrální otvor v předním nárazníku, jednoduchá ale poněkud oblejší světla, výrazné blatníky a robustnější vhled, který bude později dobře korespondovat s plánovanou čtyřkolkou.

Jak je možné vyčíst z tiskové zprávy, ne náhodou má nová Panda zapadat do užitkověji zaměřeného spektra nabídky Fiatu. „Jde o konzistentní vývoj úspěšného městského automobilu, který byl ve své jednatřicetileté historii vždycky synonymem pro funkční design, manévrovací schopnosti, prostor, spolehlivost a komfort,“ tvrdí Fiat ve své správě a zároveň zdůrazňuje, že při návrhu pro něj byla důležitá jednoduchá denní mobilita. Nemusíte sice souhlasit se vším, ale musíte uznat, že je opravdu osvěžující, když nemusíte pořád číst něco o sportovnosti a ekologii.

Přestože karoserie nápadně připomíná předchůdce, nová Panda kousek povyrostla. Na délku měří 365 cm, na šířku má jen 164 cm a výška činí 155 cm. Nechceme vás příliš zatěžovat čísly, ale srovnáním s minulou generací to znamená, že malý Fiat byl prodloužen, rozšířen a je malinko nižší. Jak bývá tradičním zvykem, automobilka opět slibuje více prostoru v kabině, dokonce pro pět cestujících, což ale bude v oblasti ramen i po rozšíření karoserie asi značně diskutabilní.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 103 - Fiat Panda 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 104 - Fiat Panda 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 105 - Fiat Panda 04

Přečtěte si více: Podrobnější představení nového Fiatu Panda.

Fiat Punto 0,9 TwinAir

Motor TwinAir se šíří zákoutími modelových řad Fiatu jako informace o obnaženém chlapovi v klášteře novicek. Máme za sebou jeden den italských novinek pro frankfurtský autosalon a rázem se objevuje v Alfě Romeo MiTo, zcela novém Fiatu Panda a teď i ve Fiatu Punto.

Když už nic jiného, stejně jako v případě Alfy jde o silnější, přeplňovanou verzi o výkonu 85 koní v relativně nízkých 5 500 otáčkách za minutu a točivém momentu 145 newtonmetrů při 2 000 ot./min. Agregát je kombinován ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou, což je informace, která v případě MiTa scházela. A protože jde o více než vzdálené příbuzné, tímto víme, jaká rychlostní skříň bude rovněž v Alfě.

Fiat informuje, že těch 85 koní budete mít standardně a zmáčknutím tlačítka Eco překalibruje řídicí jednotka mapu do režimu s nižším výkonem. Lze se domnívat, že jde o stejné maximum 110 newtonmetrů jako v případě MiTa. Že je něco takového k dispozici v lidovějším Fiatu, zase není tolik zarážející (také tato značka potřebuje nízké průměrné emise). Faux pas je spíše to, že plný výkon máte po nastartování v Puntu, ale ne v Alfě Romeo, kterou musíte k vyšším výkonům donutit mačkáním tlačítka. Není něco špatně?

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 106 - FIAT PUNTO 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 107 - FIAT PUNTO 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 108 - FIAT PUNTO 05

Přečtěte si více: Další informace a fotky inovovaného Fiatu Punto.

Fisker Surf

Před započetím autosalonu ve Frankfurtu zveřejnil upoutávku, ve které slíbil představení modelu pro moderně smýšlející sportovce. Ze siluety bylo jasné, že půjde o karoserii shooting break, tím ale náznaky skončily. Jak se ukazuje, Fisker se rozhodl vymáčknout z potenciálu poskytovaného Karmou maximum možného a na jejím technickém základě postavil křížence mezi sportovním sedanem a stylovým kombi. Výsledkem je čtyřmístný vůz s pětidveřovou karoserií s prodlouženou střechou a zádí ve stylu hatchbacku.

Mýlil by se ale ten, kdo by si myslel, že se opravdu jedná o prakticky zaměřený vůz. Při délce přes 5 m a rozvoru 3 160 mm by se dal očekávat prostorný interiér s velkým kufrem. Opak je pravdou, svou daň si vybírá použitá pohonná soustava. Kabina je rozdělena středovým tunelem nezanedbatelných rozměrů, který poskytuje útočiště Li-ion bateriím o kapacitě 20 kWh. Prostor pro zavazadla omezují dva vzadu umístěné elektromotory o celkovém výkonu 300 kW. Současně pod přední kapotou pracuje turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec od GM o výkonu 195 kW, na který je napojen na generátor elektrické energie o výkonu 175 kW.

Surf může surfovat fungovat ve dvou režimech. První je nazýván Stealth a pracují při něm pouze elektromotory. Zrychlení z 0-100 km v něm trvá 7,9 s, maximální rychlost je omezena na 150 km/h a maximálně v něm dojedete do vzdálenosti 80 km. Je vidět, že motory můžete mít jaké chcete, ale bez řádného zdroje energie toho moc nezmůžou. V režimu Sport už se zapojí i spalovací motor, na 100 km/h pak Surf zrychlí za 5,9 s a rozjet to můžete až na 200 km/h. Opět to, vezme-li se do úvahy výkon motorů, není žádná sláva. Abych nezapomněl, maximální dojezd je 485 km. Po doplnění nádrže o objemu 36 l lze pokračovat dál.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 109 - Fisker-Surf-2012-1Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 110 - Fisker-Surf-2012-2Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 111 - Fisker-Surf-2012-3

Přečtěte si více: Podrobnější představení Fiskeru Surf.

Ford Evos

Ford dorazí do Frankfurtu s koncepční studií nazvanou pro české ucho poněkud zvláštním jménem Evos, která má prezentovat další nový stylistický směr. Tentokrát opět globální. Vůz na první pohled vypadá jako pozůstatek rychlé lásky mezi Astonem Martin a Fordem Focus. Více asi napoví fotogalerie, nicméně za dvoudveřovou karoserií typu kupé se ukrývá čtyřdveřový hatchback. Ford mluví o factbacku. A jak vyplývá z vyjádření detroitských pohlavárů, na novou tvář inspirovanou připravovaným Focusem ST bychom si měli zvyknout velmi rychle.

Ačkoli to pro design příštích sériových modelů není důležité, pro úplnost dodáváme, že Evos Concept měří na délku 4,5 m, šířku 1,97 m, je vysoký jen 1,36 m a rozvor náprav činí 2,74 m. O pohon se starají lithium-iontové akumulátory, ale Evos není elektromobil. Jde o plug-in-hybrid kombinující baterky a spalovací motor o objemu 2,0 l pracující v Atkinsonově cyklu, přičemž jde o evoluci techniky poprvé viděné v konceptu C-Max Energi z letošního Detroitu. Dojezd by měl být kolem 800 kilometrů.

Interiér byl navržen tak, aby co nejvíce obklopoval řidiče a posádce nabídl skrze dotykové obrazovky vysokou míru interaktivity. Neměl by to být ale počítač a mobil v jednom na kolech, ale podle Fordu spíše stroj, který se bude umět přizpůsobovat své posádce. Více detailnějších informací můžete opět očekávat na autosalonu ve Frankfurtu.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 112 - Ford EVOS Concept 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 113 - Ford EVOS Concept 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 114 - Ford EVOS Concept 02

Přečtěte si více: Podrobnější informace a další fotky a video konceptu Ford Evos.

Ford Fiesta ST 2012 - koncept

Předně je třeba podívat se na zoubek designu Fiesty ST. Ten nepřináší větší překvapení, když na již dosti dynamické základní linie karoserie „dověšuje” další vysportované doplňky. Sada nárazníky-prahy-křídlo-výfuk-kola našla uplatnění i zde a z průměru vybočuje tato úprava snad jen mohutnou, šestiúhelníkovou maskou chladiče plnou leskle černých voštin. A také zadním difuzorem, který není vyveden v obvyklé černé barvě, ale pyšní se černo-červenou barevnou kombinací. Kola jsou 17" (na dnešní dobu tedy vcelku malá, díky za to) a pasáž o vzhledu můžeme zakončit informací, že vůz je lakován v oranžové metalíze s obchodním označením Molten. A vlastně ještě jedna věc - ani Ford se neubránil mámení tvrzení, že vzhled vozu je inspirován závodním speciálem pro seriál WRC, ten ale vypadá přece jen trochu jinak...

Interiér ja, jak si můžete povšimnout, skryt za začerněnými okny, a tak se co do informací o něm můžeme spolehnout jen na básnění výrobce. Ten hovoří o uspořádání orientovaném na řidiče a sportovních sedadlech Recaro ve stejném barevném provedení, jakým se skví karoserie. Zbytek si musíme domyslet, příliš velké kreativity ale netřeba - sportovní volant, nášlapy pedálů, hlavice řadící páky, nějaké ty nové budíky na palubní desce, to vše lze v interiéru nové Fiesty ST očekávat. Ale dost bylo představ o vzhledu, pojďme pod kapotu.

Jak možné tušíte, o pohon tohoto vozu se stará stejná jednotka, kterou používá i Fiesta WRC. Tedy ne úplně ta samá, ale se stejnými základními parametry - objemem 1,6 litru a přeplňováním turbodmychadlem. Jde tedy o motor 1,6 EcoBoost, jenž jsme vyzkoušeli v novém C-Maxu nebo ve faceliftovaném Mondeu Combi a který disponuje proměnným časováním sacích a výfukových ventilů nebo přímým vstřikem paliva do válců. V tomto případě je agregát naladěn na výkon 132 kW (180 koní), který pramení z točivého momentu až 240 Nm. Výkon dále putuje do šestistupňové manuální převodovky a odkud na kola přední nápravy.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 115 - Ford Fiesta ST Concept 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 116 - Ford Fiesta ST Concept 03Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 117 - Ford Fiesta ST Concept 04

Přečtěte si více: Podrobné představení konceptu nové Fiesty ST.

Ford Focus 1,0 EcoBoost s tříválcovým motorem

Přiznáme se bez mučení, že jsme se do zpráv okolo tříválcového Focusu trochu zamotali. Nejprve jsme vás správně informovali, že Fordův kompakt dostane litrový tříválcový motor přeplňovaný turbodmychadlem a že bude představen na stále aktuálním autosalonu ve Frankfurtu. Hned další den jsme se ale nechali zmást zprávou o Fordu Focus HyBoost, který je též vybaven litrovým tříválcem, ale i trochou elektrických pomocníků navíc a představil se světu ještě o pár dní dříve. Mysleli jsme si, že právě to je ten avizovaný nový typ, nakonec ale jde o úplně jiný projekt. Focus 1,0 EcoBoost byl totiž tím modelem, který výrobce před Frankfurtem avizoval a HyBoost můžeme pro tuto chvíli v klidu pustit z hlavy jako experimentální záležitost.

Novinka určená rovnou pro sériovou výrobu je nakonec vybavena docela konvenčním tříválcem a představila se opravdu až ve Frankfurtu, jak bylo avizováno. Nyní tedy vše uvádíme na pravou míru a nabízíme vám podrobnější informace o novém nejmenším agregátu modrého oválu, jenž bude postupně nasazen v několika jeho modelech. Již nyní víme, že kromě nového Focusu se objeví také v modelu C-Max, B-Max a bylo by zvláštní, kdyby si časem nenašel cestu také do Fiesty a možná i do nějaké silnější verze městského mini Ka.

Malý tříválec s objemem 1,0 litru a obchodním názvem EcoBoost vyvinulo technické centrum Fordu v Duntonu v Essexu a dostal přeplňování, variabilní časování nasávacích i výfukových ventilů Ti-VCT, přímé vstřikování paliva a bude k mání ve dvou výkonových variantách. Slabší verze nabídne 100 koní ve spojení s pětistupňovou manuální převodovkou, silnější 120koňové provedení se bude kombinovat s manuálním šestikvaltem.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 118 - Ford EcoBoost

Přečtěte si více: Podrobné informace k tříválcovému Focusu EcoBoost.

Ford Focus ST 2012 - sériová verze

Finální podoba hot hatche s modrým oválem ve znaku se od dob loňského konceptu v podstatě nezměnila. Zdobí ji agresivní aerodynamická sada, která ST zcela jednoznačně odlišuje od davu civilních sourozenců. Výrazná maska chladiče s výplní v podobě plástve, obklady prahů, křídlo i zadní nárazník s integrovaným difuzorem jsou jasným důkazem, s kým máte tu čest. Dokonce i kombík dostane centrálně vyvedenou koncovku výfuku. Chybět nebudou litá kola v charakteristickém designu, která jsou obuta do pneumatik Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 o rozměrech 235/40 R18.

Pod kapotou trůní nový turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o maximální výkonu 250 koní, jehož krouticí moment vrcholí na 360 Nm. Ford tvrdí, že byť je ve srovnání s bývalým pětiválcem významně menší, je výkonnější a současně úspornější. Navíc, stejně jako jednotka původem od Volva, má mít stejně podmanivý zvuk. Uvidíme.

Stejně jako dřív putuje výkon motoru na přední nápravu. Novinkou bohužel je elektrický posilovač řízení, které má variabilní převod. Ford to nikde nezmiňuje, ale lze předpokládat, že změna převodu řízení bude souviset s nastavením ESP. To lze buď úplně vypnout, nebo přepnout do některého ze tří režimů lišících se mírou zásahů do řízení. ESP ale není jediný asistenční systém, pomáhají mu systém vektorování točivého momentu, systém potlačující nedotáčivý smyk a konečně systém kompenzující tzv. torque steer, tedy jev, kdy prudké přidání plynu způsobí natočení volantu.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 119 - Ford Focus ST 2012 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 120 - Ford Focus ST 2012 02Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 121 - Ford Focus ST 2012 07

Přečtěte si více: První snímky a podrobnější informace o novém Focusu ST.

Ford Focus ST-R

V tomto případě se nejedná o provedení silniční, nýbrž závodní, to ale neznamená, že byste si jej nemohli pořídit. ST-R je koncipováno jako vůz hlavně pro soukromé závodní týmy účastnící se všemožných evropských i amerických závodní sérií přičemž jako první se začne prodávat za oceánem. Pokud tedy sledujete americké Grand-Am ST, World Challenge TC nebo kanadské závody cestovních vozů, již v následující sezóně byste na tratích tamních okruhů měli spatřit právě tento vůz. V Evropě se pak jistě objeví na příští čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu.

Co nabídne? Vzhledem k regulím omezujícím možnosti speciálů upravených právě pro tyto závody to budou velmi podobné parametry jako v případě silniční verze, detaily ale zatím neznáme. Pod kapotou se jistě objeví motor 2,0 turbo s prozatím blíže neupřesněným výkonem, jenž bude posílán na kola přední kola přes sekvenční převodovku a samosvorný diferenciál. Očekávat lze dále změny v oblasti podvozku brzd, z dostupných snímků je patrná i značná odtučňovací kúra a doplnění interiéru o nezbytné bezpečnostní prvky.

Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 122 - Ford Focus ST-R 01Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek - 123 - Ford Focus ST-R 02

Přečtěte si více: Další informace a fotky Fordu Focus ST-R.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše