Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek

(doplněno 12.3.) Významný ženevský autosalon je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek i informace o autosalonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek

12.3.2012 | Autoforum.cz | 7 příspěvků

(doplněno 12.3.) Významný ženevský autosalon je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek i informace o autosalonu.

Jaguar XF Sportbrake

Pokud začneme tradičně u vzhledu, pak je třeba říci, že nový kombík přesně plní očekávání do něj vkládaná. Zepředu je to již dobře známé faceliftované XF s atraktivní nízkou přídí, zezadu pak - v souladu se svým jménem - dynamicky střižený kombík s pozvolna klesající linií střechy i zadního okna. Designéři si navíc celkem obstojně poradili se zasazením podobných koncových světel jako u sedanu do zádi praktičtější verze a minimálně na fotografiích, i přes fakticky nemalou velikost (vůz měří na délku 4 966 mm a je tedy ještě o 5 mm delší než sedan, ostatní rozměry jsou totožné), působí XF Sportbrake docela kompaktním dojmem.

Jestli se vám bude líbit, nedokážeme předjímat, máme ale zato, že těm, kterým nejsou kombíky vyloženě protivné, se XF Sportbrake zamlouvat bude.

V interiéru zůstává vše při starém, tedy až na zavazadlový prostor a vlastně i prostor pro cestující vzadu. Karoserie údajně používá od sloupku B dále 100 procent nových dílů, což se má podepsat i na 48 mm navíc pro hlavy cestujících vzadu. A kdo seděl vzadu v XF uzná, že toto jsou centimetry, které přijdou vhod. Vrátíme-li se k zavazadelníku, ten nabízí v základu 550 litrů prostoru pro harampádí všeho druhu, po sklopení zadních sedadel až 1 675. Mezi „prémiovou” konkurencí jsou to hodnoty nejvýše průměrné, toto ale dozajista není ten typ kombíku, o jehož koupi by rozhodovalo množství palet s obkladačkami, které jeho kufr pojme.

U Jaguaru navíc nemysleli jen na objem. Víko kufru obsahuje LED nasvěcující prostor za vozem při nočním nakládání materiálu, k dispozici je sklápění zadních sedadel z prostoru pro zavazadla a za příplatek i různé „rozdělovače” a další praktické vychytávky pro samotný zavazadlový prostor.

Přečtěte si více: Kompletní představení historicky druhého kombi Jaguaru, máme pro vás i naše první dojmy z XF SB přímo ze Ženevy.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 123 - Jaguar XF Sportbrake oficialni 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 124 - Jaguar XF Sportbrake oficialni 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 125 - Jaguar XF Sportbrake oficialni 03

Jaguar XK a XKR Special Edition 2012

Aby bylo jasno, Jaguar XK a XKR Special Edition nepřicházejí s žádnými úpravami mechaniky a výkony motorů zůstávají identické. Pozornost automobilky se zde soustředila na zvýšení kvality zpracování interiéru, které se má „vyrovnat nejlepší rukodělné práci řemeslných mistrů”. Větší část kabiny je čalouněná jemnou kůží dodanou od italské společnosti Poltrona Frau vyrábějící luxusní nábytek, a která navrhuje nejdražší interiéry pro Alfu Romeo, Infiniti, Bugatti, Maserati, Lexus, Mercedes nebo Lancii.

Kvalitní useň nabízená ve dvou barevných schématech může zákazník doplnit intarziemi z kořenového dřeva ořechu nebo dát přednost tmavě zpracovanému hliníku. Ve standardní výbavě je rovněž audiosystém Bowers & Wilkins s výkonem 525 wattů, vyhřívaný volant, elektricky stavitelné sedačky, nerezové pedály nebo také bezklíčové startování.

Střecha modelu Convertible Special Edition bude k mání v černém, hnědém, modrém anebo šedivém odstínu. A aby se neřeklo, Jaguar přidal také několik speciálních laků. Můžete mít Celestial Black, Crystal Blue, Lunar Grey, Polaris White, Rhodium Silver či Ultimate Black. Exteriérové změny uzavírají dva nové typy dvacetipalcových kol.

Přečtěte si více: Představení nových akčních koček XK a XKR Special Edition.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 126 - Jaguar XK XKR Special Edition 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 127 - Jaguar XK XKR Special Edition 06

Jeep - nová povedení modelů Grand Cherokee, Wrangler a Compass

Jeep chce na výstavišti Palexpo zaujmout trojicí automobilů. Dva z nich si říkají koncepty, ale žádný nelze považovat za něco, co jsme ještě neviděli. Grand Cherokee, Wrangler i Compass budou v Ženevě bojovat o přízeň publika především vizuálními modifikacemi.

O největším modelu Grand Cherokee Sports Concept firma píše, že má velmi blízko sériové produkci. Než se ale objeví v prodeji, Jeep má v plánu sbírat postřehy a názory veřejnosti, která patrně bude mít také nějaký vliv a finální rozhodnutí.

Pokud se „Velký náčelník“ zalíbí, bude si moci klientela v Evropě pořídit automobil, který místo chromu nebo lesklých kovových povrchů preferuje černou. Objevuje se na dvacetipalcových kolech, hlavních lamelách mřížky chladiče, liště mezi zadními světly nebo podélných ližinách na střeše. Co je na tom sportovního, není úplně jasné, ale méně okázalosti v očích mnoha zákazníků tomuto typu nesporně prospěje.

Uvnitř se tmavé tóny opakují. Pro posádku Jeep připravil semišem a jemnou kůží Nappa čalouněné sedačky, pro potěchu technicistního oka karbonové panely a řidič dostane do ruky tlustý, perforovanou kůží čalouněný, vyhřívaný volant a stejným materiálem potaženou hlavici páky voliče.

Přečtěte si více: Představení všech tří ženevských novinek Jeepu a jejich snímky.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 128 - Jeep Grand Cherokee sports concept 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 129 - Jeep Grand Cherokee sports concept 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 130 - Jeep Grand Cherokee sports concept 03

Kia Cee'd 2012

První fotografie druhé generace Cee'du máme od koncernu Hyundai-Kia k dispozici od poloviny ledna, kdy firma potřebovala urvat kousek pozornosti pro sebe v záplavě detroitských novinek. To se Korejcům samozřejmě povedlo, akorát že k obrázkům zapomněli uvést alespoň trochu konkrétnější informace. Druhá vlna fotek dorazila v polovině února, doprovodná data ovšem byla stejně kvalitní. Pokud ovšem spoléhala na to, že na kompletní odhalení vozu budeme čekat do ženevské premiéry, šeredně se přepočítala. Již dnes vám tak můžeme nabídnout prakticky kompletní technické specifikace a jedno překvapení narvch.

Jak bylo předem dané, při stavbě nového Cee'du se příliš nespekulovalo. Opět sdílí platformu se svým sourozencem i30. Jejich rozvor je identických 2 650 mm, což je naprosto stejná hodnota s předchozími vozy, nicméně konstrukce bude odlišná. Kia uvádí dramatické zlepšení torzní tuhosti až o 45 procent a podle dostupných informací si od toho slibuje značné zlepšení jízdních vlastností. Pochopitelně tužší karoserii byl přizpůsoben také podvozek. Ten opět využívá vzpěry MacPherson vpředu a multilink vzadu, navíc změnily se rovněž rozchody - přední je širší o 17 mm, zadní zase o 32 mm.

Zajímavé je, že také Kia jde proti proudu zvětšování nových modelů. Celková délka (4 310 mm) sice byla protažena o 50 mm, ale šířka i výška byly zredukovány o 10 mm. Mimochodem, koeficient aerodynamického odporu docela pohledného vozu činí Cx 0,30. Navzdory skoro zanedbatelné změně vnějších rozměrů se může posádka těšit z nějakých milimetrů navíc. Ve vertikálním směru přibylo pro hlavy cestující 12 mm a 21 mm pro nohy, vzadu je o 5 mm více místa na šířku v ramenou. Ani objem zavazadelníků nezůstal na svém čísle - zvětšil se o 40 litrů na celkových 380 l.

Přečtěte si více: Podrobné představení nového C'eedu, máme pro vás i první živé snímky verze kombi.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 131 - Kia Ceed 2012 II nova generace oficialni dalsi 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 132 - Kia Ceed 2012 II nova generace oficialni dalsi 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 133 - Kia Ceed 2012 II nova generace oficialni dalsi 03

Koenigsegg Agera a Agera R 2012 - facelift

V Ženevě se představí i Koenigsegg Agera vylepšený pro letošní rok, a protože se nejedná o pouhou formalitu, ale něco jako technologický facelift, tady je výčet nejdůležitějších změn.

Viditelných úprav není mnoho. Výkonnější model Agera R má mírně modifikované přední „lízátko“, které společně s malými křidélky na bocích předního nárazníku redukují vztlak a při rychlosti 250 km/h vytváří další přítlak o hmotnosti 20 kg. Kromě toho poznáte nový vůz také podle „rychlého“ pruhu, což ale není kontrastní lakování, ale naopak viditelný uhlíkový kompozit bez barvy.

Menší revoluci představují vůbec první sériově vyráběná celokarbonová dutá kola s centrální maticí, kterým Koenigsegg říká Aircore (vzduchové jádro). Automobilka oznámila, že snížují neodpruženou hmotnost o 20 kg. Nová přední kola mají rozměry 19x9,5“, zadní 20x12,5“ a nazouvají pneumatiky Michelin Supersport 265/35 R19 vpředu a 345/30 R20 vzadu. Ty dostaly rychlostní index Y a jsou stavěná na rychlost více než 420 km/h, což asi jednou za čas přijde vhod, jelikož Agera R má udávanou maximálku 440 km/h. „Gumy” se navíc mají postarat o boční přetížení až 1,6 g.

Přečtěte si více: Podrobnější informace o faceliftované Ageře a Ageře R.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 134 - Koenigsegg AgeraR 2013 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 135 - Koenigsegg AgeraR 2013 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 136 - Koenigsegg AgeraR 2013 04

Lamborghini Aventador J

Italská automobilka již na konci ledna nepřímo avizovala, že do Švýcarska přiveze hned dvě novinky. Spekulovalo se o lecčems, nejčastěji pak o trojici Aventador Roadster, sériové verzi Sesto Elemento a novém SUV. My už s jistotou víme, co bude tou první - jedná se skutečně o otevřený Aventador, ale „obyčejný” roadster to rozhodně není.

Má totiž jít o nejextrémnější projev DNA Lamborghini v její historii. Samotný vůz stojí na stejném základu jako kupé, jeho karbonový monokok byl ale přizpůsoben tomu, aby vůz mohl přijít o pevnou střechu. A nejen o ni. Aventador totiž pozbyl i čelního skla a je tak spíše jakýmsi speedsterem, ve kterém posádku před okolo proudícím vzduchem chrání jen malý skleněný deflektor.

Úpravy se ale neomezily jen na vzhled, vůz dále přišel o veškerou komfortní výbavu - klimatizace, audiosystém nebo navigace, to všechno je pryč. „Jéčko” má totiž nabídnout extrémní řidičské zážitky a s tím souvisí i patřičné snížení hmotnosti. Jak moc si to zamířila směrem dolů, to zatím nevíme, o její minimalizaci se ale má postarat i zmíněné chybějící čelní sklo a střecha, upravené dveře či ještě širší použití uhlíkových vláken a dalších drahých materiálů.

Přečtěte si více: Podrobné informace o extrémním Lamboghini Aventador J, doplněné o kompletní sadu fotografií.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 137 - Lamborghini Aventador J oficialni 13Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 138 - Lamborghini Aventador J oficialni 14Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 139 - Lamborghini Aventador J oficialni 15

Lancia Flavia Cabrio 2012

Otevřená Flavia se poprvé představila na loňském ženevském autosalonu jako „koncept”, letos a ne stejném místě to už má být produkční verze, kterou bude pro Evropu vyrábět michiganská továrna Sterling Heights. Lancia uvádí, že objednávky na vůz začne přijímat již v březnu.

Kabriolet s délkou 4,9 m, výškou 1,4 m a šířkou 1,8 m bude od počátku vybaven pouze jedním motorem a jedním typem převodovky. K mání bude výlučně zážehový čtyřválec o objemu 2,4 litru s maximálním výkonem 175 koní při 6 000 otáčkách a točivým momentem 225 newtonmetrů při 4 400 otáčkách za minutu. O přenos na kola přední nápravy se postará šestistupňový automat.

Lancia tvrdí, že v kabině se najde dost místa pro čtyři dospělé cestující, což je formulka obvykle používaná pro auta, která dozadu pojmou maximálně děti anebo pasažéry bez dolních končetin, ale tentokrát bychom mohli Italům asi i věřit. Flavia má totiž rozvor 276 centimetrů, což je - pro srovnání - o pět centimetrů více, než se může pochlubit Volkswagen Passat.

Přečtěte si více: Představení „nové” Flavie Cabrio.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 140 - Lancia Flavia Cabrio 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 141 - Lancia Flavia Cabrio 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 142 - Lancia Flavia Cabrio 03

Lancia Thema AWD 2012

Na ženevském autosalonu se představí další verze Chrysleru 300C s logem Lancie. Italská značka tentokrát adoptovala ve verzi AWD také pohon všech kol.

O řešení přenosu výkonu na přední nápravu se tisková zpráva příliš nerozepisuje. Lancia uvádí, že za normálních podmínek funguje Thema AWD jako zadokolka. Elektronika připojí pohon předních kol pouze v situacích, kdy vůz detekuje nízké teploty anebo se v dešti či při sněžení aktivují stěrače.

V jakém poměru je výkon distribuován mezi nápravami, automobilka neuvádí, ale v případě Chrysleru jde dopředu maximálně 38 procent, takže u Themy to patrně nebude jinak. Podle Lancie ušetří tato technika ve srovnání s permanentním pohonem všech kol v průměru pět procent paliva.

Přečtěte si více: Další informace o nové verzi Themy s pohonem všech kol.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 143 - Lancia Thema AWD

Lexus RX 2012 - facelift

K mezigenerační modernizaci Lexusu RX jsme až dosud měli pouze fotografie, takže jediné, co jsme mohli s nimi dělat, bylo provádět verbální tanečky kolem designu. Tisková zpráva vydaná souběžně s mezinárodním debutem na ženevském autosalonu na tom mnoho nemění. Japonská luxusní divize se při faceliftu držela obvyklých pravidel a změnila pouze pár drobností, většinou pak vizuálních.

Po stránce vzhledu je nejmarkantnější změna přídě, která svými liniemi následuje novou generaci Lexusu GS. Nově se bude snažit zaujmout přepracovaným nárazníkem, novými světly s LED pro denní svícení a především maskou chladiče, která bude pro nové Lexusy typická (firma říká, že má tvar „vřetene“, nám připomíná spíše filmového predátora bez brnění...). Zbytek karoserie už se tak výrazně neodlišuje, ale když si dáte dohromady nové designy litých kol (18“ v základu, 19“ za příplatek), upravenou paletu barev karoserie (Silver Lining Metallic, Claret Mica, Deep Sea Mica a Fire Agate Pearl nahrazují čtyři starší odstíny) a nové zadní světlomety, vůz si s jeho dosavadním provedením ani tak nespletete.

Uvnitř je největší novinkou odlišný volant, další modifikace jsou více či méně typicky „faceliftové”. Nové možnosti obložení palubní desky a čalounění jsou jedny z nich, podobně lze hovořit i o nových možnostech příplatkové výbavy, z nichž víme třeba o novém informačně-zábavním systému pro cestující vzadu. Naopak standardem se stává elektro-hydraulicky ovládané páté dveře nebo přípojky pro USB a iPod. Drobných změn doznala rovněž centrální konzole, ale Lexus se o tom nerozepisuje, takže nepůjde o nijak zvlášť zásadní úpravy.

Přečtěte si více: Kompletní představení faceliftovaného Lexusu RX.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 144 - Lexus RX 2012 04Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 145 - Lexus RX 2012 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 146 - Lexus RX 2012 02

Lotus Evora GTE F1 Edition

Zatím byli lidé od Lotusu dosti tajemní a vlastně jsou takoví stále. Oficiálně sice zveřejnili, že Palexpo pozná hned dvě novinky britské značky, v prvním případě jsme ale mohli jen hádat, že půjde o Evoru Roadster. V druhém byly informace přece jen konkrétnější - pozvánka na tiskovou konferenci hovoří o zvláštní verzi Evory GTE, tedy beztak specifického provedení ostřejší Evory S. Inspirována by měla být monopostem Lotusu pro letošní seriál Formule 1 a odhalit by jej měl sám nový pilot týmu, někdejší mistr světa Kimi Raikkonen.

Tím výčet oficiálních informací končil, ani v tomto případě zřejmě nebudeme muset čekat na ženevský autosalon, abychom zjistili, o co tu přesně kráčí. Patricku Garciovi se totiž v paddocku okruhu ve španělském Jerezu podařilo nafotit vůz, který jako „edice Evory GTE inspirovaná formulovým monopostem Lotusu” rozhodně vypadá. A s největší pravděpodobností jí skutečně bude.

Nevíme přesně, jak se vůz bude jmenovat, Evora GTE F1 Edition ale zní dosti pravděpodobně, Vzhled si pak můžete sami prohlédnout níže - řekli bychom, že není vůbec marný. Zda tato specialitka dostane krom zvláštního designu také upravenou techniku, to zatím nevíme, ale ani ta standardní není k zahození - 327 kW (444 koní) posílaných přes šestistupňovou sekvenční převodovku, samosvorný diferenciál a kola zadní nápravy obutá do semi-slicků Pirelli P-Zero Corsa, s tím už se dá žít. A jinak jistě nelze hodnotit ani jinak celkem nemalou hmotnost Evory S sníženou o 105 kilogramů.

Prohlédněte si více: Máme pro vás kompletní galerii snímků ukořistěných Patrickem Garciou.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 147 - Lotus Evora GTE F1 Edition spy Patrick Garcia 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 148 - Lotus Evora GTE F1 Edition spy Patrick Garcia 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 149 - Lotus Evora GTE F1 Edition spy Patrick Garcia 05

Lotus Exige S Roadster V6

Lotus už před Ženevou „vyhrožoval”, že do Švýcarska přiveze něco otevřeného. Pomýšleli jsme na Evoru Roadster a ač zatím nemůžeme vyloučit, že se pod Alpami zjeví i ta, zatím víme jen o jediné novince podobného ražení - otevřeném Exige S V6.

Dosud bylo Exige vybavený šestiválcem pořídit pouze jako kupé, nyní bude k diposzici i jako roadster. A to ne jen tak ledajaký - podle prohlášení Lotusu se jedná o vůbec nejrychlejší sériově vyráběný Lotus zbavený střechy. K získání tohoto primátu mu slouží motor 3,5 V6 o výkonu 350 koní v 7 000 ot./min, který s vozem o hmotnosti pouze 1 100 kilogramů cvičí vcelku s lehkostí. Na stovku jej vystřelí za méně než 4 sekundy, na 160 km/h pak za 8,5 sekundy. Maximální rychlost činí 233 km/h, kombinovaná spotřeba paliva pak 10,1 litru benzinu na 100 km jízdy.

Převodovka je standardně šestistupňová manuální, pohon zadních kol je samozřejmostí. Za příplatek je možné pořídit robotizovaný manuál SPS (Serial Precision Shift) s možností volby převodových stupňů páčkami pod volantem, nebo „Race Pack”, který si pohraje především s nastavením podvozku. Též v interiéru je možné volit komfortnějším cestovním ztvárněním, nebo sportovnějším „závodním”.

Přečtěte si více: Kompletní informace o Exige S Roadster.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 150 - Lotus Exige S Roadster 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 151 - Lotus Exige S Roadster 02

Lyonheart K

I po více než padesáti letech po svém vzniku je britská automobilová ikona jménem Jaguar E-Type respektovaná jako jeden z nejkrásnějších automobilů vůbec. Jeho extrémně dlouhá kapota a malá kabina sedící na zádi nedopřejí ani dnes mnoha lidem klidné spaní, a tak se v žebříčcích exkluzivních ojetin pořád drží hodně vysoko.

Někteří lidé ale nepřemýšlí jen o tom, jak svou anglickou kočku dostat do skvělého „zdravotního“ stavu, ale přemítají třeba i nad tím, jak by asi vypadala dnes, kdyby se pořád vyráběla. Jedním ze snílků se stal také Robert Palm, majitel švýcarského stylistického studia Classic Factory, které se - jak už název napovídá - orientuje na původní design.

Na rozdíl od jiných ale Palm dokázal koncept návrháře se zvláštním jménem Bo Zolland dotáhnou do skutečné podoby a plánuje jej prodávat. Vůz nesoucí označení Lyonheart K má hliníkové šasi obalené karbonovými panely a pod kapotou pětilitrový vidlicový osmiválec s kompresorem původem od Jaguaru. A nejen ten má britské kořeny. „Chceme, aby štítek ´Made in England´ byl pravdivý,“ vysvětluje Robert Palm. „Každá součástka Lyonhartu byla vyvinuta, zkonstruována a následně ručně vyrobená v Anglii,“ tvrdí.

Projděte si více: Máme pro vás další informace, fotky a video s touto reinkarnací Jaguaru E-Type.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 152 - Lyonheart K 04Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 153 - Lyonheart K 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 154 - Lyonheart K 02

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše