Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek

(doplněno 13:50) Nejdůležitější autosalon roku je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek a informace o ženevské motor show.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek

7.3.2013 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno 13:50) Nejdůležitější autosalon roku je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek a informace o ženevské motor show.

Lamborghini Veneno

O přítomnosti nejrychlejšího Lamborghini všech dob na letošním ženevském autosalonu se automobilka poprvé zmínila loni v prosinci, kdy anoncovala své padesátileté výročí. Od té doby jsme byli svědky celé řady spekulací, přičemž oleje do ohně přilil ještě šéfdesignér italské značky, který mluvil o „šoku pro celý svět“. Ten jsme si poprvé mohli prohlédnout o tomto víkendu, přičemž minimálně po stránce vizuální nové Veneno vážně bere dech. Spíše než odvážné tvary, které podle značky slibují výjimečně nízký aerodynamický odpor, však mnohého mohla zaskočit cena. Ta totiž nakonec činí tři miliony Eur (tedy asi 75 milionů korun).

Druhé housle tak ve srovnání s Lamborghini, samozřejmě po stránce cenové, hraje Pagani Huayra a Koenigsegg Agera či dokonce Bugatti Veyron Super Sport. Což vypadá vcelku nelogicky, když uvážíme, že po stránce nejvyšší rychlosti Veneno za koncernovým sourozencem výrazně zaostává (431 km/h versus 355 km/h). Náladu si pak Lamborghini nespravuje ani akcelerací z klidu na stovku (2,46 s versus 2,8 s). Opravdové ospravedlnění tak přináší až dostupnost. Oproti třem exemplářům býka je totiž 300 kusů Veyronu tuctovým zbožím.

Vyjma této, spíše bulvární stránky, je tu samotná exkluzivní kompozitní karoserie. A tím rozhodně není míněna italská trikolora zakrývající přechod mezi dveřmi a zadními blatníky, ale daný materiál. Lamborghini totiž při pečení karbonu využilo obdobný přístup jako u edice Sesto Elemento, která byla limitována 20 kusy a mimosilničním využitím. Oproti kupé se základem v modelu Gallardo však Veneno, které vychází z Aventadoru, na veřejné silnice smí.

Přečtěte si více: Detailní představení jedovatého kupé.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 120 - Lamborghini Veneno oficial sada 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 121 - Lamborghini Veneno oficial sada 02Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 122 - Lamborghini Veneno oficial sada 03

Lancia Delta a Ypsilon Momodesign

Ze stínu zbrusu nové Alfy Romeo 4C na letošním ženevském autosalonu zřejmě nevystoupí žádný z modelů koncernu Fiat-Chrysler, ledaže by americká sportovní divize SRT konečně přivezla ukázat evropskou verzi Viperu. Avízo takového počinu prozatím nemáme, ani jej neočekáváme, Italové se ovšem před nejvýznamnější automobilovou výstavou snaží na sebe upozornit i jinak. Firma dnes už odhalila několik nových pětistovek, včetně crossoveru Trekking, se svou skvadrou však dorazí také Lancia.

Předně musíme říci, že současné portfolio složené z původních italských a přeznačkovaných amerických vozů zůstane i po Ženevě nezměněné. Lancia se bude snažit zaujmout návštěvníky různými edicemi stávajících modelů. V prvním sledu bychom mohli zmínit Ypsilon a Deltu postavené ve spolupráci se stylistickým studiem Momodesign, které navrhuje a prodává hodinky, brýle, motorkářské přilby nebo boty.

Lancia zdůrazňuje luxusní výbavu obou vozů, „péči o detail“ a jejich osobnost, přesný výčet změn však nespecifikuje. Známe pouze motory a fakt, že obě auta dostanou dvoubarevné lakování. Delta 1,9 MultiJet Twinturbo o výkonu 190 koní kombinuje odstíny Anthracite Grey se střechou nastříkanou v Eclipse Black. U Ypsilonu s atmosférickým čtyřválcem 1,2 Fire a výkonem 69 koní zase návrháři použili barvy Zaffiro Blue a Matt Black, přičemž v obou případech použili tmavá kola.

Přečtěte si více: Všechny specialitky Lancie pro letošní Ženevu.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 123 - Lancia Zeneva 2013 Ypsilon momodesign 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 124 - Lancia Zeneva 2013 Delta Momodesign 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 125 - Lancia Zeneva 2013 Delta Momodesign 02

Land Rover Defender Electric

Defender je hlučné, nepohodlné, pomalé a ne zrovna důvěru budící zastaralé auto, ale sjedete z asfaltu, kam skutečně nepatří a... A vlastně se skoro nic nezmění. Všechny ploténky vám v terénu otestuje ještě zevrubněji, raději s ním nepospíchejte a klapavý zvuk jeho dieselu se vám vybaví při každém setkání se zemědělskou technikou. Zkuste to však říct někomu ze stabilního okruhu majitelů a bude vás považovat za metrosexuální panenku s přecitlivělou páteří. Pro ně to zkrátka nezaměnitelný druh osobnosti spojený s nezničitelností a průchodností zastavitelnou pouze minovým polem a ten zbytek jsou jen nepodstatné podružnosti.

Také proto se asi mnozí z nich budou divit, co Land Rover s Defenderem provedl. Že jej chce nahradit modernějším nástupcem předznamenaným konceptem DC100, by se snad ještě dalo pochopit. Legislativa drtící i konstrukčně mnohem modernější auta ze všech stran k němu zrovna přívětivá není. Ale že Defender na stará kolena dostane elektromotor a baterky rovnou z fabriky, by zřejmě nenapadlo ani nejšílenější sadisty od nepřejícné konkurence.

Jak vidíte, stalo se. Už příští úterý se v Ženevě představí několik sto desítek v roli konceptů testujících právě tento typ pohonu. „Tento projekt je pro Land Rover pojízdnou laboratoří mající za úkol posoudit schopnosti elektrického pohonu v nejtěžších terénních podmínkách,“ vysvětluje rozhodnutí automobilky šéf vývoje JLR Antony Harper. „Dává nám šanci vyzkoušet některé z technologií, které by se mohly jednoho dne objevit i v našich budoucích produkčních modelech.“

Přečtěte si více: Podrobné představení elektrického Defenderu.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 126 - Land Rover Defender elektromobil 00Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 127 - Land Rover Defender elektromobil 15Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 128 - Land Rover Defender elektromobil 17

Maserati GranTurismo MC Stradale 2013 - úprava nabídky

Nedá se říci, že by v nabídce Maserati GranTurismo nebylo z čeho vybírat. Základní provedení je na trhu už pěkných pár let, později jej doplnila ostřejší verze S loni nahrazená svébytnějším modelem Sport. A komu ani to nestačí může sáhnout po ostrém provedení MC Stradale, které už je k mání též déle než dva roky. Co nového k tomu italský trident přihodí v Ženevě?

Dvě sedadla, vážně. Provedení MC Stradale bylo totiž v rámci úprav, které mu přitvrdily podvozek, posílily motor a ubraly hmotnost také připraveno o zadní sedadla. Zdá se to být logické, v podobném kupé nemají velký význam, jenže novinkou pro Ženevu je jejich návrat do nabídky. Nikoli automatický, ale pokud si to zákazník přeje, bude moci získat všechno co nabízí MC Stradale (tedy krom hmotnosti, tu návrat sedadel zase o něco zvýší, přesné číslo ale nevíme) i se čtveřicí „sicen”.

Žádné další změny nová verze pro Ženevu nečítá, což si ostatně můžete ověřit i s pomocí přiložených snímků. Vůz si tedy ponechává i svůj 460koňový osmiválec o objemu 4,7 litru a šestistupňovou robotizovanou převodovku. Kompletní dynamické údaje Maserati rovněž zatím nezveřejnilo, potvrdilo ale, že přinejmenším maximální rychlost 302 km/h zůstane zachována i u čtyřmístného MC. Více se dozvíme pod Alpami...

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 129 - Maserati GranTurismo MC Stradale 2013 ctyri sedadla 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 130 - Maserati GranTurismo MC Stradale 2013 ctyri sedadla 02

McLaren P1 - produkční verze

Britská automobilka nám již před několika dny prozradila výkony hybridní pohonné jednotky - dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 3,8 litru zajistí při plném zatížení výkon 737 koní a 720 newtonmetrů, elektromotor k tomu navíc přidá 178 koní a 260 Nm. Zapojením obou agregátu je vůz schopen krátkodobě vyprodukovat a přenášet na sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku Graziano až 916 koní a 900 newtonmetrů.

McLaren věří, že tyto parametry učiní z jejich nového díla něco jako silniční Formuli 1 a nejméně na čtvrť století z něj udělají nejrychlejší produkční automobil na světě. To jsou bezpochyby docela odvážná tvrzení vzhledem k elektronicky limitované maximální rychlosti na „jen“ 350 km/h.

Generální ředitel Antony Sheriff však má své vysvětlení: „Našim cílem nebylo mít nutně nejrychlejší vůz, pokud jde o jeho maximálku. Chtěli jsme absolutní špičku a nejuspokojivější silniční auto na okruhu. Tohle totiž považujeme za skutečný test všestrannosti a je pro nás mnohem důležitější, než samotné technické parametry.“

Přečtěte si více: Detailní představení nástupce McLarenu F1.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 131 - McLaren P1 2013 seriovy unik 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 132 - McLaren P1 2013 seriovy unik 05Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 133 - McLaren P1 2013 seriovy unik 06

Mercedes-Benz A 45 AMG

Nový ostrý hatchback s třícípou hvězdou na masce chladiče rozhodně nepatří k neočekávaným novinkám. Jeho příchod několikrát avizovala samotná automobilka, design s výraznějšími nárazníky, většími koly a upraveným podvozkem pak odhalily četné špionážní snímky a informátoři a současně jsme se dověděli také přibližné parametry jeho motoru. Finální, oficiálně potvrzené detaily se nakonec ukázaly být nepatrně vyšší.

Mercedes původně naznačoval výkon motoru (o hmotnosti 148 kilogramů) 355 koní, nakonec má však jeho hot hatch třídy A až 265 kilowattů, tedy 360 koní při rovných 6 000 otáčkách za minutu a 450 Nm v rozmezí od 2 250 do 5 000 ot./min. Při objemu 1 991 cm3 to znamená litrový výkon až 181 koní na litr, což ale zase při pohledu na maximální plnicí tlak turbodmychadla nepřekvapuje - do válců umí pumpovat vzduch pod tlakem 1,8 baru. Nejvyšší otáčky agregátu s vrtáním 83 mm a zdvihem 92 mm činí 6 700 ot./min.

Čtyřválec s jedním turbodmychadlem typu twin-scroll pracuje s piezoelektrickými vstřikovači, dostal kovanou klikovou hřídel, kované písty a jiné pístní kroužky snižující tření. Základní komponenty chladícího okruhu pochází podle Mercedesu z modelu SLS AMG, kompletně nový je pak výfukový systém s elektronicky řízenými klapkami regulujícími protitlak, které se rovněž mají postarat o patřičný zvukový doprovod.

Přečtěte si více: Podrobné oficiální představení nejmenšího AMG.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 134 - Mercedes A 45 AMG oficialni prvni 05Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 135 - Mercedes A 45 AMG oficialni prvni 06Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 136 - Mercedes A 45 AMG oficialni prvni 15

Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507

V případě aut od Mercedesu a AMG bude asi jen málokdo hovořit o nedostatku výkonu. Samotné vedení sportovní divize to ale očividně vidí jinak a 457 koní standardního C63 AMG, které už dnes nemají mezi výkonnými sedany, kupé a kombi této třidy konkurenci, se mu nezdálo být dostatečných. Proto firma z Affalterbachu na nadcházejícím ženevském autosalonu představí verzi Edition 507, která již dle názvu zvedá výkon na 507 koní, nejvyšší točivý moment pak narostl z 600 na 610 Nm.

Představení této novinky lze považovat i za začátek odchodu aktuální generace Céčka ze scény, neboť ta nový by se (tedy alespoň ve standardním provedení) měla představit příští rok rovněž v Ženevě, vrcholný model AMG poháněný novým přeplňovaným čtyřlitrem V8 dorazí později. Stávající verze pochopitelně zůstává u 6,2litrového atmosférického osmiválce který se nově pyšní kovanými písty ze supersportu SLS AMG. Nové jsou také ojnice či odlehčená hřídel, což vedlo k úspoře tří kilogramů. Mimo to sportovní divize Mercedesu osadila vůz titanově zbarveným sacím potrubím, poladěna byla i řídicí jednotka.

V případě kupé a sedanu se tak sprint z klidu na stovku odehraje již za 4,2 s, kombi je o desetinku pomalejší. Nejvyšší rychlost pak u všech modelů činí 280 km/h, což je hodnota, na kterou se základní C63 AMG dostane pouze s paketem Performance. U verze Edition 507 je součástí standardní výbavy, přesto pro leckoho nemusí být uspokojivý - s více než 500 koňmi bude Ccko jisté aspirovat na rychlosti přesahující hranici 300 km/h.

Přečtěte si více: Kompletní představení pětisetkoňového Céčka.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 137 - Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507 06Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 138 - Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507 07Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 139 - Mercedes-Benz C63 AMG Edition 507 09

Mitsubishi CA-MiEV

Francie je se svými státními dotacemi ve výši až 7 000 Eur na každý elektromobil evropským „rájem“ bateriové mobility, a přesto byla automobilka Mitsubishi loni donucena z důvodu malého zájmu přestat dodávat na tamní trh svůj elektrický model i-MiEV přestavěný na Peugeot iOn a Citroën C-Zero. Ani toto ponaučení (případně analogické globální potíže Nissanu s Leafem) však Japoncům zřejmě nestačí.

Na ženevském autosalonu představí kromě konceptu GR-HEV také druhou studii nazvanou CA-MiEV, přičemž už jejíž název napovídá, oč jde. Podle prvních (zjevně počítačově generovaných) obrázků chce pětidveřový mix liftbacku, MPV a crossoveru, který vzdáleně připomíná zmenšený Prius, navázat právě na městské mini i-MiEV.

Také tyto obrázky se dostaly do sítě předčasně, a tak je momentálně nedoprovází patřičné informace, Mitsubishi však už při první upoutávce před pár týdny přiznalo, že jde o elektromobil bez spalovací jednotky či jiného zdroje energie (třeba palivového článku) v roli prodlužovače dojezdu. CA-MiEV se má spoléhat výlučně na své akumulátory o neznámé kapacitě a hmotnosti, automobilka však tvrdí, že nízká váha a aerodynamika umožní autu dojezd až 300 kilometrů.

Přečtěte si více: Další informace a fotky japonského elektrokompaktu.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 140 - Mitsubishi CA-MiEV 2013 oficialni rendery 01Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 141 - Mitsubishi CA-MiEV 2013 oficialni rendery 02Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 142 - Mitsubishi CA-MiEV 2013 oficialni rendery 03

Mitsubishi GR-HEV

Japonská automobilka Mitsubishi má dnes v segmentu crossoverů a SUV zbrusu nový Outlander a kompaktní model ASX je na trhu také jen něco málo přes dva roky. Pokud se ale podíváme na data vzniku poněkud drsnějších čtyřkolek, jako jsou Pajero a pickup L200, průměrný věk jeho portfolie povážlivě vzroste. První z vozů je na trhu od roku 2006 a dvoustovka je dokonce ještě o rok starší.

Netušíme, zdali bude tento ženevský koncept prezentován jako náznak možného nástupce typové řady L200, Mitsubishi aktuální tiskovou zprávu k této sadě obrázků prozatím nevypustilo, každopádně design futuristického pickupu nedává mnoho prostoru hledat v něm cokoli jiného.

První upoutávku na sportovně-užitkový hybridní truck zveřejnilo Mitsubishi zhruba před dvěma týdny, víme proto, že čtyřdveřová studie GR-HEV disponuje diesel-elektrickým ústrojím pojmenovaným FR*3. Výkony jsou neznámé, automobilka nicméně uvádí relativně realistickou tabulkovou spotřebou 6,4 litru na 100 km.

Přečtěte si více: Další informace a fotky předzvěsti nového L200.

Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 143 - Mitsubishi GR-HEV 2013 oficialni foto 06Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 144 - Mitsubishi GR-HEV 2013 oficialni foto 03Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek - 145 - Mitsubishi GR-HEV 2013 oficialni foto 07

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.