Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autosalon Ženeva 2013: velký přehled všech novinek
7.3.2013 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(doplněno 13:50) Nejdůležitější autosalon roku je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek a informace o ženevské motor show.
Přehled kapitol
- Úvod, Obecné info, Novinky Abarth, Alfa Romeo, Alpina, Aston Martin
- Audi, Bentley, Bertone, BMW, Citroën, Dacia
- Ferrari, Fiat, Ford, GTA, Gumpert, Honda, Hyundai, Chevrolet
- Infiniti, Italdesign, Chevrolet, Jeep, Kia, Koenigsegg, KTM
- Lamborghini, Lancia, Land Rover, Maserati, McLaren, Mercedes, Mitsu
- Nissan, Opel, Pagani, Peugeot, Porsche, Qoros, Range Rover
- Renault, Rinspeed, Seat, Spyker, SsangYong, Subaru, Suzuki
- Škoda, Toyota, Volkswagen, Volvo, Wiesmann
Nissan Note 2013 - nová generace pro Evropu
Japonská automobilka se pomalu začíná vracet k tradičnějšímu pojetí karoserií. Důkazem má být poprvé loni v Japonsku představený Nissan Note. U něj výrobce prohlašuje, že je tradičnějším mini, které chce více konkurovat Fordu Fiesta nebo Volkswagenu Polo, než aby nadále zatápěl Hondě Jazz v či jiným malým poloMPV.
Jenže realita se až tak jiná nezdá. Vůz nadále slibuje nadstandardní vnitřní prostor a zvýšenou pozicí za volantem a na identickém rozvoru 2 600 mm (navzdory údajné změně platformy) staví karoserií podobných rozměrů. Změny ale lze očekávat pod přední kapotou. Při svém podzimním vstupu na trh (což znamená přesně rok po uvedení japonské verze) totiž Nissan Note nabídne tři maloobjemové agregáty, které spotřebu sníží na pouhých 3,6 l/100 km.
Veškeré další údaje o výkonech a jízdní dynamice Nissan hodlá zveřejnit až blíže k datu zahájení prodeje. Aktuálně však prozrazuje, že pro všechny tři motorizace bude kromě manuálu k dispozici i převodovka CVT. Ta však konkrétně v případě agregátu 1,2 DIG-S zhoršuje spotřebu na 5,1 l/100 km.
Přečtěte si více: Představení nově stylizovaného Nissanu Note.
Opel Adam Rocks - koncept
Jak jsme řekli již včera během představení prvního videa, přestože by 3,7 metru dlouhý koncept do segmentu malých crossoverů přinesl zajímavé oživení, na sériovou výrobu to v této formě nevypadá. Některé prvky jeho výbavy bychom však během za pár měsíců na silnici vidět mohli. Řeč je hlavně o plátěné posunovací střeše.
Podle slov automobilky se jedná o komponent, který „myslí“. Samotné ovládání plátna je totiž elektronicky propojeno s novou aplikací systému IntelliLink Driver Information Center, která dokáže detekovat změnu počasí. Pokud se tedy blíží mraky, automaticky střechu zatáhne, dříve než interiér zkropí první dešťové kapky.
Oficiálně zatím výroba samotného plátna i aplikace, kterou by mohl využívat třeba Opel Cascada, nebyly potvrzeny. Dá se ale předpokládat, že s nimi automobilka počítá, přičemž aktuálně bude jen sbírat ohlasy ze švýcarské motor show.
Přečtěte si více: Představení Opelu Adam Rocks a jeho chytré střechy.
Pagani Huayra Sonus Faber - nový audiosystém
Horacio Pagani se musí v posledních týdnech usmívat jako dítě pod vánočním stromečkem. Byl sice donucen řešit nařčení, že jeho technický tým doprovázející testovací Huayru na okruhu britského Top Gearu podváděl s pneumatikami, tolik pozornosti a mediálního prostoru by však nezískal ani emisí akcií svého podniku a jejich rozprodejem s padesátiprocentní slevou. Navíc se zdá, že z nepříjemné kauzy vyjde s čistým štítem. Jednání Pagani bylo poněkud na hraně, každopádně pořád v mezích normy a Stig tak s „bohem větru“ dosáhl dosud nejrychlejší čas mezi silničními vozy.
Malá italská manufaktura by však ráda na sebe upozornila i trochu standardnějšími metodami. Tiskové oddělení Pagani totiž zveřejnilo detaily k ohlášené ženevské premiéře, ze které se postupem času místo nového vozu či druhé karosářské varianty Huayry vyklubal špičkový audiosystém. Jeho autorem je výrobce hi-end techniky tohoto druhu, italská firma Sonus Faber.
Automobilka hrdě hlásí, že jde o jeden z absolutně nejlepších systémů na světě. Podrobné parametry karbonových reproduktorů s neodymovými magnety (slitina železa, boru a neodymu) Pagani ani Sonus Faber na svých stránkách nespecifikují, celkový výkon soustavy však činí 1 200 wattů, což je trojnásobek původně instalované soupravy.
Přečtěte si více: Představení sound-systému Sonus Faber pro Pagani Huayra.
Peugeot 208 HYbrid FE
Schopnost akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8 sekund a průměrné papírové emise oxidu uhličitého jen 49 g na kilometr, což je ekvivalent spotřeby pouze 2,0 litru na sto kilometrů. To jsou základní parametry studie (momentálně ztrátového) koncernu PSA, která byla navržena a zkonstruována ve spolupráci s francouzskou nadnárodní petrochemickou společností Total.
Skutečnou podobu konceptu automobilka Peugeot nezveřejnil, vůz je však postaven na základech modelu 208 s nejmenším tříválcovým zážehovým motorem o objemu 1,0 litru a výkonu 68 koní, který sám o sobě udělí pětidveřovému hatchbacku zrychlení na stovku za 14 vteřin, nejvyšší rychlost 163 km/h a v průměru spotřebuje 4,3 l/100 km. Řešení, které by mohlo reálnou efektivitu stroje zvýšit na více než dvojnásobek, si představit nedokážeme, a tak předpokládáme použití hybridního pohonu s možností dobití akumulátorů (nebo naplnění jiného úložiště energie) před jízdou a dvoulitrová spotřeba tak bude stejně reálná jako 1,2litrová u Opelu Ampera.
HYybrid FE (Fun and Efficient), připravený k představení na ženevském autosalonu, přidá k tomuto základu nespecifikovaný elektromotor a rovněž blíže nepopsaný paket akumulátorů „převzatý z programu vytrvalostních závodů“. Ve snaze předejít nežádoucímu zvýšení hmotnosti dostane experimentální 208 karbonové panely a okna z polykarbonátů. Tisková zpráva uvádí, že tyto komponenty od firem Hutchinson a CCP Composites (dodavatelů Totalu) snížily váhu až o 200 kg. Jak by se podepsaly na ceně v případě snaze přenést je do výroby, sdělení nespecifikuje.
V zájmu redukce spotřeby bude Peugeot 208 HYbrid FE postaven na pneumatikách s nízkým valivým odporem, spalovací motor bude podroben úpravám v zájmu snížení vnitřního tření a nové vnější panely se mají postarat o snížení aerodynamického odporu. O případné produkci zatím nepadlo ani slovo.
Reálnou podobu malého hybridu neznáme, postaven však bude na základech modelu 208
Peugeot 2008 - produkční verze
Příchod nového francouzského crossoveru na trh je již na spadnutí. Do showroomů by totiž nový Peugeot 2008 měl zamířit krátce po skončení ženevského autosalonu, kde se očekává výstavní debut. Není proto divu, že značka svou novinku virtuálně plně odhalila už nyní. Z předchozích dílčích představení, úniků a vlastních domněnek sice již tak nějak víme, co lze očekávat, přinejmenším interiér jsme si ale zatím mohli prohlédnout jen velmi letmo.
Právě u interiéru tak můžeme začít. Podle očekávání se v něm objevuje palubní deska snad kompletně převzatá z hatchbacku 208, která od druhého stupně výbavy počítá s přítomností 7palcového dotykového displeje, jehož součástí je systém Peugeot Connect Apps komunikující např. se sociálními sítěmi Facebook a Twitter.
Mimo to francouzské novince nechybí madlo ruční brzdy inspirované leteckými kniply, české zájemce bude ale zřejmě více zajímat objem zavazadlového prostoru. Ten ve standardu nabízí 360 litrů, krom toho je k mání i 22litrová schránka pod podlahou, v případě sklopení zadních sedadel pak dostanete až 1 194 l objemu.
Přečtěte si více: Podrobné představení náhrady za neexistující Peugeot 208 SW, zároveň se můžete podívat i na první oficiální video.
Peugeot RCZ Magna Styer View Top
Účast téměř čtyřtunové politické nekorektnosti s pohonem 6x6 na autosalonu v Ženevě dosud potvrzena nebyla, spolutvůrce třínápravového Mercedesu G 63 AMG - společnost Magna Styer - zde však své zastoupení beztak mít bude. Své dovednosti bude demonstrovat Peugeotem RCZ, přestavěným z kupé na jakýsi hybrid targy a kabrioletu s posunovacími střešními lamelami.
Než bychom se v popisu dopustili zbytečných nepřesností, podívejte se na výsledek raději sami, my k tomu dodáme, že střecha na dvoudveřovém francouzském voze dostala jméno View Top a jednotlivé pohyblivé panely jsou vyrobené z kombinace látky a transparentních skleněných desek. Jsou natažené od horní části rámu předního okna, až po přední okraj víka zavazadlového prostoru a odsunutí nebo zatažení proveditelné pouhým stiskem tlačítka trvá přibližně dvanáct sekund.
Důvodem volby tohoto řešení byla snaha co nejméně omezovat prostor v zavazadelníku a cestujících na zadních sedadlech, ačkoli Peugeot RCZ není zrovna vzorem čtyřsedadlového automobilu s přebytkem místa na zadních sedadlech. Magna říká, že úplným odsunutím střechy vytvoří lamely naskládané na sobě „schod“ vysoký přibližně dvacet centimetrů.
Přečtěte si více: Další informace a fotky k otevřenému RCZ.
Pininfarina Sergio
Vzájemná bitva dvou italských velikánů jakým je Ferrari a Lamborghini skrze své nejnovější stroje LaFerrari a Veneno má kromě jiného také svou zajímavou paralelu v podobě tichého souboje mezi jejich stylistickými studii.
Italdesign Giorgetta Giugiara dnes patří německému koncernu Volkswagen, který nechal pro ženevský autosalon postavit pozoruhodné crossovery Parcour a Parcour Roadster s technikou Lamborghini Gallardo. Pininfarina je sice nezávislou společností, její propojení s maranellskou značkou je natolik úzké, že je koncept Sergio pro změnu postaven na základech Ferrari 458 a navíc na sobě nosí loga vzpínajícího se koně.
Dvousedadlový roadster, pojmenovaný po loni zesnulém Sergiovi Pininfarinovi, ukrývá pod svou minimalistickou karoserií platformu otevřené verze Spider, včetně kompletní techniky. O pohon kol zadní nápravy se proto stará atmosférický vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru, výkonu 570 koní při 9 000 ot./min. a točivém momentu 540 newtonmetrů při šesti tisících otáčkách.
Přečtěte si více: Představení pozoruhodné italské barchetty z Pininfarinovy líhně.
Porsche 911 991 GT3
Tak to tu máme černé na bílém. Či spíše červené na šedém, abychom hovořili za oficiální sadu fotografií, s níž přichází také automobilkou zveřejněné detaily informující o dlouho očekávaném Porsche 911 991 GT3. Jeho podobu nám prozradil již únik jen pár hodin před virtuální premiérou, o absenci manuálu jsme však až doposud mohli pochybovat. Bohužel právě tyto naděje se Porsche rozhodlo zklamat, nová GT3 bude totiž poprvé v historii k dispozici pouze se sedmistupňovým automatem PDK a otáčí tak podobně jako nový Renault Clio RS.
Pokud ovšem přijde řeč čistě na rychlost, pak tato změna nic nepokazila. Z klidu na stovku totiž novinka ze Zuffenhausenu zrychlí již za 3,5 sekundy, tedy o nějakých šest desetin rychleji než verze 997. Oproti předchůdci pak narostlo i nejvyšší možné tempo (ze 311 na 315 km/h), přičemž metu 200 km/h zdolá nové Porsche 911 991 GT3 již za 12 sekund. Tedy o 1,3 sekundy rychleji než 997 GT3 RS.
O tento posun se jistě více starají zmíněné faktory než samotný automat, i ten ale přidává ruku k dílu. Výsledek zní libozvučně, stejně nám ale nejde do hlavy, jak mohlo Porsche mezi dvěma generacemi takhle otočit. Kdyby tu byl automat PDK jako volba pro lidi, kteří práci s manuální převodovkou tak dobře nezvládají, dalo by se to pochopit, ale udělat z auta výhradně „manuálního” vůz ryze „automatický” je dost obtížně pochopitelné. Zvláště pak v situaci, kdy pro standardní 911 je ruční řazení dále k dispozici, to nedává žádný smysl, však GT3 je vyhlášeným autem mezi puristy. A je tu ještě jeden faktor - automat PDK hraje nejvýznamnější roli v mezigeneračním nárůstu hmotnosti z předchozích 1 395 kg na současných 1 430 kg. Porsche jindy honí dekagramy a automat pro GT3 právě proto nenabízelo ani za příplatek. Rázem je standardem, proč?
Přečtěte si více: Detailní představení nové 911 GT3, mrkněte se také na první video Porsche k tomuto modelu, které hlavně obhajuje povinný automat.
Qoros 3 sedan
Plány čínské automobilky jsou opravdu smělé, každých šest měsíců by nás totiž Qoros chtěl oblažit novým modelem. Celá expanze přitom začne již v Ženevě, kde se představí produkční sedan 3, a to ve společnosti konceptů Cross Hybridu a kombíku. Oba němečtí zástupci značky - tedy designér a autor novodobého Mini Gert Hildebrand a šéfinženýr Klaus Schmidt, bývalý manažer oddělení vývoje podvozků BMW - přitom prohlásili, že po stránce bezpečnosti s ničím jiným než s pěti hvězdičkami Euro NCAP nepočítají.
My za to můžeme v rámci motorového prostoru v první vlně počítat se dvěma benzinovými čtyřválci. Základní 1,6litrová pohonná jednotka produkuje 126 koní a 155 Nm, přeplňovaná verze o stejném objemu pak 158 koní a 220 Nm.
Stejný výkon ve druhé vlně nabídnou tříválcové motory, kdy slabší výkon je vyhrazen 1,2litrovému motoru, zatímco ten vyšší agregátu 1,4. Standardem pro evropské verze bude systém start/stop, v případě převodovek lze vybírat mezi šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DSG.
Přečtěte si více: Podrobné představení produkčního sedanu čínské značky Qoros.
Range Rover Evoque ZF 9HP
Osmistupňová automatická převodovka ZF má dnes více než slušné renomé. O její spolehlivosti by nám asi více řekli v servisech, každopádně spoléhají na ní vozy z produkce Audi, BMW, Jaguaru, Maserati, Land Roveru či Chrysleru, ale najdete ji také v modelech od Bentley nebo Rolls-Royce. O lepším využití optimálních pracovních otáček rozmanitých motorů (od malých čtyřválcových dieselů až po mohutné V8 či V12), nemůže být pochyb, přesto je však osm v honbě za snížením emisních pokut evidentně málo.
Devítistupňového nástupce představila německá společnost ZF již v roce 2011, čekalo se proto v podstatě jen na to, kdy a kde se objeví. Konstrukčně jde o klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu a primárně byl navržen pro automobily s motory umístěnými vpředu napříč, což je i případ první aplikace.
Jako první se s technikou ZF 9HP představí na ženevském autosalonu vozy britské značky Land Rover, která o sobě tvrdí, že se stala nejbližším vývojovým partnerem. Nová devítistupňová převodovka má primárně nahradit předchozí šestikvalt (počet převodových stupňů tedy vzroste o 50 procent...) ve všech modelech Evoque a její výrobce se chlubí třeba tím, že je o 7,5 kg lehčí a pouze o šest milimetrů delší.
Přečtěte si více: Další detaily k Range Roveru s novým automatem.
Range Rover Sport 2013
Představení nové generace Range Roveru Sport na ženevském autosalonu prozatím není oficiálně potvrzeno. S ohledem na fakt, že jej značka chce dát do prodeje již v první půli letošního roku, to ale je více než pravděpodobné. Vývojové práce navíc probíhají naplno, o čemž svědčí nedávné záběry vývojových prototypů z Mohavské pouště.
V rámci exteriéru přitom můžeme u nezakamuflovaných verzí modelu Sport očekávat větší odlišení od čtvrté generace Range Roveru. Po stránce mechanické přitom novinka bude postavena na totožné platformě PLA, která mu umožní zhubnout oproti předchůdci o 300 kg. Značka proto oznámila, že uvažuje i o možném nasazení čtyřválcového turbodieselu.
Ani to však zatím nebylo potvrzeno, šestiválcový turbodiesel a osmiválcový benzinový i dieselový motor by ovšem pod kapotu Range Roveru Sport měly zamířit určitě. Spřaženy přitom budou s osmistupňovou převodovkou ZF, která výkon distribuuje na obě nápravy. Oproti klasice by však celkové naladění mělo více favorizovat pevný asfalt.
Přečtěte si více: V Mohavské poušti Range Rover Sport testoval odolnost vůči horku.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 30 minutami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 26 minutami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před hodinou - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 2 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 4 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva