Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Avtoros Šaman 8x8: drsný offroad z Ruska dělá z Hummeru volbu kojenců
25.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Kola Šamana neničí podklad jako pásy, uspořádání ale znamená skoro stejně dobrou průchodnost terénem. Všechna jsou hnána i zatáčí.
Nesnadné podmínky v přírodě Ruska dávají vzniknout různým terénním vozům. Můžou vypadat komicky a podobně se jmenovat, ale spojuje je vynikající průchodnost terénem. Přesně to je případ Avtorosu Šaman, osmikolého terénního vozidla, které zvládne skoro všechno, co před něj může ruská divočina postavit.
Celý název zní Avtoros Šaman 8x8 All-Terrain Vehicle a jak se dá u vozu podobného ražení očekávat, všech osm kol je poháněných. O pohyb dopředu se stará třílitrový turbodiesel Iveco F1C o výkonu 146 koní a 350 Nm a šestistupňový manuál, který tento vůz rozjede až na 72 km/h. Na palubě samozřejmě je i redukční převodovka. 260litrová nádrž na naftu znamená teoretický dojezd 1 300 kilometrů, samozřejmě podle terénu, po jakém jedete. Pod kapotu je možno nainstalovat i silnější varianty stejného motoru, a to o výkonu 178 nebo 240 koní.
Všechna kola jsou nejen poháněná, ale také řízená. Zde je možno vybírat ze třech režimů - standardní On-Road pro jízdu po silnici využívá pro zatáčení přední čtveřici, zatímco zadní se nehýbou. V módu Off-Road zatáčí zadní čtyři kola proti směru předních pro co nejlepší manévrovatelnost. A konečně, poslední režim, příznačně nazvaný Crab, znamená skoro krabí chod do strany - všechna kola se natočí stejným směrem.
Terénní schopnosti jsou samozřejmě na výši - vůz má údajně těžiště velmi nízko a zvládne vyjet 45° stoupání. Světlá výška je 45 cm a samozřejmostí je velmi dobrá brodivost, pro jejíž zlepšení je celý spodek Šamana utěsněn. Přesnou hloubku vody, jakou Šaman zvládne, neznáme, ale bude se počítat v metrech. A zvládne také plout po hladině, a to i přes váhu 2,3 tuny. Dovnitř dostanete 1,5 tuny nákladu nebo osm lidí plus řidiče na sedačky, nebo tolik, kolik se jich tam vejde, pokud zvolíte variantu s podélnými lavicemi. Vzhledem k tomu, že se Šaman staví ručně, nemusel by být problém si nechat dozadu namontovat i cokoliv jiného.
Většina podobných ruských strojů nevyužívá kola, ale tankové pásy. Ty většinou znamenají lepší terénní schopnosti než kola, ale hůře se na nich zatáčí a vždycky tím ničíte podklad, po kterém jedete. Podle Avtorosu trvá 100 let, než se tankovými pásy poškozený povrch vrátí do původního stavu, proto dostal Šaman kola. Pneumatiky jsou ze stejného důvodu speciálně vyvinuté a pracují s nižším tlakem vzduchu, aby se hmotnost stroje co nejvíc rozložila. Konkrétní uspořádání kol tedy má za cíl částečně simulovat pásy.
Podle lidí, kteří s tímto strojem někdy jeli, se řídí docela snadno, na to, že má 6,3 metru na délku a čtyři tuny váhy - jak říká i britský novinář na videu níže. Tomu jistě napomáhá i několik různých módů řízení kol. Podle videa také trvá vyrobit jeden kus celé dva měsíce. Cenu neznáme, ale s žádnou lácí nepočítejte.
Avtoros Šaman zvládne snad všechno, co před něj ruská příroda postaví. A přitom ji příliš neponičí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB