Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry
8.11.2018 | Petr Prokopec
Hledí na něj pomalu jako na zjevení a tím, co má nabídnout, jej skutečně trochu připomíná. Při pohledu pod slupku to ale zase taková sláva není.
Bělorusko není zemí, kterou bychom z automobilové mapy světa neznali. Proslulý je hlavně tamní BelAZ, výrobce největších aut světa, dobře známou veličinou je ale i minský MAZ, znát můžete také firmy MZKT nebo Neman. Všechny tyto společnosti se ale soustřeďují na výrobu nákladních aut, autobusů a další těžké techniky, osobní vozy se v Bělorusku nikdy pořádně nevyráběly.
Právě to chce tamní autoritářský režim prezidenta Lukašenka změnit a nenapadlo jej nic originálnějšího, než investovat do vývoje elektromobilů. I tamní Národní akademie věd se proto už dříve postarala o prototyp prvního místního elektromobilu pod hlavičkou konsorcia BelTA. Vidět jej můžete na záběrech níže a pokud je vám povědomý, vězte, že jde o přepracovaný čínský sedan Geely SC7. To bylo ale vše, co jsme si o něm svého času mohli říci.
„Zatím jsme ještě nezměřili čas potřebný k akceleraci na stovku. Omlouváme se, aktuálně jsme stihli pouze instalovat elektrický systém. Ale postupně budeme navyšovat schopnosti vozu a zároveň časem odhalíme veškeré parametry, které, pokud se budou lišit od těch stávajících, uvedeme na správnou mez,“ uvedl šéf institutu mechaniky akademie Sergej Poddubko.
Oznámeno tedy bylo zkraje jen jen tolik, že vůz byl stvořen v rámci již zmíněného čínskoběloruského konsorcia BelTA, za kterým stojí jak běloruská vláda, tak i zmiňovaná značka Geely. Pod kapotu vozu pak zamířilo elektrické pohonné ústrojí disponující 80 koňmi, jehož nejvyšší rychlost byla omezena na 110 km/h. Dojezd se pak měl pohybovat okolo 100 km na nabití.
Kapacita baterií zůstala neznámá, jejich dobití by však skrze domácí zásuvku mělo zabrat 6 hodin, při využití rychlodobíjecích stanic pak 4 hodiny. To zrovna nejsou parametry, ze které by se komukoliv podlomila kolena, nicméně předseda akademie Vladimír Gusakov uvedl, že jde o výchozí bod a slíbil něco mnohem lepšího.
Konsorcium BelTA nyní oznámilo, že dokončilo práci na druhé evoluci vozu, který toho nabídne o mnoho více. U nového provedení se počítá s dojezdem až 300 km, maximálka by měla vystoupat na 150 km/h. To už není špatné, nejzajímavější je ale informace, že auto s těmito parametry má stát zhruba 225 tisíc korun. To je skoro zázrak - elektromobil s dojezdem 300 km za cenu jedněch z nejlevnějších aut vůbec? Akademie k tomu přislíbili rovněž líbivější design a dodala, že dorazit má i výkonnější provedení s delším dojezdem za přibližně 450 tisíc korun.
Gusakov dále uvedl, že evoluční varianta vznikla za přispění společnosti Keiji Impex a osvětlil, jak se Bělorusům povedlo dostat k takovým parametrům, zejména pak cenovým. Vůz je podle něj vybaven nově vyvinutým skladovacím zařízením energie, jímž má být superkondenzátor založený na zcela nové bázi. O superkondenzátorech neslyšíme poprvé, produkční elektromobily s nimi ale zatím zdaleka nepracují, podrobnosti o způsobu použití v autě konsorcia zzatím chybí.
Gusakov se místo toho rozpovídal o dalších úspěších běloruské vědy, z nichž mnohé mají přispět k vesmírným expedicím na Mars a Merkur. Jednou z nich je i nový osobní superpočítač, který má zvládnout až 20 trilionů operací za sekundu a přitom je stokrát menší než předchozí model. Zároveň Bělorusko vypustilo i nový satelit monitorující naší planetu.
Nás ale samozřejmě více než to zajímá nový elektromobil, stejně jako další kroky Běloruska v rámci elektrifikace. V zemi se začnou vyrábět také čínské elektrické sedany Zotye E200 a Z500EV. První nabídne 82 koní, maximálku 120 km/h, dojezd 220 km a baterie o kapacitě 24,5 kWh, druhý se liší jen o 20 km kratším dojezdem.
Bělorusko tedy na elektrifikaci tlačí podobným způsobem, jako zmiňovaná Čína - prim hrají hlavně levná auta s na své ceny pozoruhodnými parametry. A vůbec nejvíce má nabídnout to domácí. Jsme zvědavi, jak to s ním dopadne - je velmi nepravděpodobné, že by se zrovna v Bělorusku podařilo vyvinout převratné osobní auto, ale vyloučit to nelze.
První prototyp běloruského elektromobilu vypadal takto, nyní má být hotova jeho druhá evoluce s až zázračnými parametry a dosud jinde nepoužívanou technikou
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch