Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry

Hledí na něj pomalu jako na zjevení a tím, co má nabídnout, jej skutečně trochu připomíná. Při pohledu pod slupku to ale zase taková sláva není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry

8.11.2018 | Petr Prokopec

Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hledí na něj pomalu jako na zjevení a tím, co má nabídnout, jej skutečně trochu připomíná. Při pohledu pod slupku to ale zase taková sláva není.

Bělorusko není zemí, kterou bychom z automobilové mapy světa neznali. Proslulý je hlavně tamní BelAZ, výrobce největších aut světa, dobře známou veličinou je ale i minský MAZ, znát můžete také firmy MZKT nebo Neman. Všechny tyto společnosti se ale soustřeďují na výrobu nákladních aut, autobusů a další těžké techniky, osobní vozy se v Bělorusku nikdy pořádně nevyráběly.

Právě to chce tamní autoritářský režim prezidenta Lukašenka změnit a nenapadlo jej nic originálnějšího, než investovat do vývoje elektromobilů. I tamní Národní akademie věd se proto už dříve postarala o prototyp prvního místního elektromobilu pod hlavičkou konsorcia BelTA. Vidět jej můžete na záběrech níže a pokud je vám povědomý, vězte, že jde o přepracovaný čínský sedan Geely SC7. To bylo ale vše, co jsme si o něm svého času mohli říci.

„Zatím jsme ještě nezměřili čas potřebný k akceleraci na stovku. Omlouváme se, aktuálně jsme stihli pouze instalovat elektrický systém. Ale postupně budeme navyšovat schopnosti vozu a zároveň časem odhalíme veškeré parametry, které, pokud se budou lišit od těch stávajících, uvedeme na správnou mez,“ uvedl šéf institutu mechaniky akademie Sergej Poddubko.

Oznámeno tedy bylo zkraje jen jen tolik, že vůz byl stvořen v rámci již zmíněného čínskoběloruského konsorcia BelTA, za kterým stojí jak běloruská vláda, tak i zmiňovaná značka Geely. Pod kapotu vozu pak zamířilo elektrické pohonné ústrojí disponující 80 koňmi, jehož nejvyšší rychlost byla omezena na 110 km/h. Dojezd se pak měl pohybovat okolo 100 km na nabití.

Kapacita baterií zůstala neznámá, jejich dobití by však skrze domácí zásuvku mělo zabrat 6 hodin, při využití rychlodobíjecích stanic pak 4 hodiny. To zrovna nejsou parametry, ze které by se komukoliv podlomila kolena, nicméně předseda akademie Vladimír Gusakov uvedl, že jde o výchozí bod a slíbil něco mnohem lepšího.

Konsorcium BelTA nyní oznámilo, že dokončilo práci na druhé evoluci vozu, který toho nabídne o mnoho více. U nového provedení se počítá s dojezdem až 300 km, maximálka by měla vystoupat na 150 km/h. To už není špatné, nejzajímavější je ale informace, že auto s těmito parametry má stát zhruba 225 tisíc korun. To je skoro zázrak - elektromobil s dojezdem 300 km za cenu jedněch z nejlevnějších aut vůbec? Akademie k tomu přislíbili rovněž líbivější design a dodala, že dorazit má i výkonnější provedení s delším dojezdem za přibližně 450 tisíc korun.

Gusakov dále uvedl, že evoluční varianta vznikla za přispění společnosti Keiji Impex a osvětlil, jak se Bělorusům povedlo dostat k takovým parametrům, zejména pak cenovým. Vůz je podle něj vybaven nově vyvinutým skladovacím zařízením energie, jímž má být superkondenzátor založený na zcela nové bázi. O superkondenzátorech neslyšíme poprvé, produkční elektromobily s nimi ale zatím zdaleka nepracují, podrobnosti o způsobu použití v autě konsorcia zzatím chybí.

Gusakov se místo toho rozpovídal o dalších úspěších běloruské vědy, z nichž mnohé mají přispět k vesmírným expedicím na Mars a Merkur. Jednou z nich je i nový osobní superpočítač, který má zvládnout až 20 trilionů operací za sekundu a přitom je stokrát menší než předchozí model. Zároveň Bělorusko vypustilo i nový satelit monitorující naší planetu.

Nás ale samozřejmě více než to zajímá nový elektromobil, stejně jako další kroky Běloruska v rámci elektrifikace. V zemi se začnou vyrábět také čínské elektrické sedany Zotye E200 a Z500EV. První nabídne 82 koní, maximálku 120 km/h, dojezd 220 km a baterie o kapacitě 24,5 kWh, druhý se liší jen o 20 km kratším dojezdem.

Bělorusko tedy na elektrifikaci tlačí podobným způsobem, jako zmiňovaná Čína - prim hrají hlavně levná auta s na své ceny pozoruhodnými parametry. A vůbec nejvíce má nabídnout to domácí. Jsme zvědavi, jak to s ním dopadne - je velmi nepravděpodobné, že by se zrovna v Bělorusku podařilo vyvinout převratné osobní auto, ale vyloučit to nelze.


Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry - 1 - Belorusko elektromobil prototyp 2017 prvni foto 01Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry - 2 - Belorusko elektromobil prototyp 2017 prvni foto 02Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry - 3 - Belorusko elektromobil prototyp 2017 prvni foto 03Bělorusové dokončují své vůbec první osobní auto. Má mít až zázračné parametry - 4 - Belorusko elektromobil prototyp 2017 prvni foto 04
První prototyp běloruského elektromobilu vypadal takto, nyní má být hotova jeho druhá evoluce s až zázračnými parametry a dosud jinde nepoužívanou technikou

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše