Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové odhalili převratný kamion, prý nejkrásnější svého druhu v celé historii
25.12.2018 | Petr Prokopec
Jsou auta, u kterých o vzhled v první řadě nejde a kamiony patří mezi ně, ty závodní obzvlášť. MAZ-5440RR přesto na tuto strunu hraje a výjimečný je i po technické stránce.
Již za nějaké dva týdny odstartuje další ročník dakarské rallye. Tu máme díky hojné české účasti spojenou hlavně s automobilkou Tatra, jenž nejvyšší stupínek mezi kamiony opanovala hned pětkrát. V historických tabulkách jí tak patří druhé místo, hned za Kamazem, který se zdá být naprosto nedostižným - soutěž opanoval hned patnáctkrát. Na druhou stranu, Rusové k tomu potřebovali hned několik modelů. Tatra si oproti tomu mezi lety 1988-2001 vystačila s verzí 815 a její evolucí.
O dvou nejúspěšnějších týmech ale dnes hovořit nechceme, místo toho zamíříme k automobilce, která je teprve na vzestupu. Ten je ovšem vskutku impozantní. Značka MAZ se totiž Dakaru poprvé zúčastnila před sedmi lety, předloni však již dojela na šestém a loni dokonce na druhém místě. Klidně se tak může stát, že Bělorusové zakrátko vystoupají až na stupínek nejvyšší.
Důvodem je zcela nový soutěžní speciál MAZ-6440RR, který sice vychází ze šasí loňského stroje MAZ-5309R, dočkal se však celé řady novinek. V prvé řadě tu máme příchod kabiny produkčního modelu 5440, která přináší více prostoru pro posádku. Mnohem podstatnější však je, že Bělorusové vozu přidělali čumák z tahače MAZ-6440RA, který odhalili v roce 2012 a nikdy jej nevpustili do výroby. To umožnilo přemístění pohonné jednotky a uvolnění přední nápravy, stejně jako lepší rozložení hmotnosti. Použití této koncepce je na poli závodních trucků zcela ojedinělé.
„Zkusili jsme stvořit nejkrásnější závodní kamion v historii. Není jen výkonný a snadno manévrovatelný, ale také velmi působivě vypadá. Díky tomu by mu média mohla věnovat mnohem více pozornosti, což nám pro změnu umožní propagaci značky MAZ po celém světě,“ uvedl šéf týmu, držitel loňského stříbra a řidič Sergej Vyazovič. Ten zároveň dodal, že nová příď byla koncipována tak, aby snižovala fyzickou zátěž posádky, což bude vítané během dlouhých etap.
Revoluční koncepce má však pro značku i stinnou stránku, a tou je déle trvající vývoj. Tým MAZ-SportAuto proto míří na Dakar s vozem starší specifikace a se zcela novým v příštím roce zasáhne jen v několika méně náročných soutěžích, jenž bude považovat za finální testy. Pokud jimi přitom novinka projde hladce jako nůž máslem, pak v roce 2020 již do dakarské soutěže zasáhne. Legislativně to problém nebude, vůz totiž odpovídá pravidlům všech mezinárodních rallye.
My pak jen můžeme dodat, že MAZ-5440RR měří 7,05 metru na délku, 255 metru na šířku a 3,4 metru na výšku. Rozvor byl natažen na 4,3 metru, hmotnost pak s rezervními koly i posádkou narostla na nemalých 9,6 tuny. Její rozpohybování má na starosti 13litrový šestiválcový turbodiesel Gyrtech G-13, který produkuje 960 koní a 4 500 Nm točivého momentu. Nejvyšší rychlost je pak elektronicky omezena na 140 km/h.
Jakkoliv se pak přitom Bělorusové chlubí tím, že řada komponentů šasí či motoru, stejně jako materiál na tisícilitrovou palivovou nádrž, má svůj původ v zemi, ve spoustě dalších případů nakupovali u zahraničních společností. Automatickou převodovku tedy dodala firma Allison, na redukci najdeme logo ZF, za tlumiči stojí holandský Reiger a za pružinami belgický Weweler.
Zajímavé pak je, že díky instalaci kabiny ze sériového náklaďáku nebyl do vývoje vozu zapojen pouze závodní tým, ale i specialisté z běžné produkce. Pokud ale doufáte, že díky tomu by se mohla do výroby dostat nějaká speciální verze závodního kamionu, musíme vás bohužel prozatím zklamat. Běloruský „mišmaš“ zatím počítá jen s rallyovým využitím.
Nový běloruský speciál MAZ-5440RR určený pro mezinárodní rallye...
...technicky vychází z loňského modelu MAZ-5309R...
...ve srovnání s ním však mimo jiné disponuje čumákem, který byl převzat z nikdy nevyráběného koncepčního tahače MAZ-6440RA
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva