BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z

Zdá se vám, že se nabídka BMW nafoukla v posledních letech až příliš? Bude hůř, jen na bázi chystané řady 1 připravují v Mnichově celou plejádu modelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z

3.6.2011 | Ladislav Soukup | Přidat příspěvek

BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zdá se vám, že se nabídka BMW nafoukla v posledních letech až příliš? Bude hůř, jen na bázi chystané řady 1 připravují v Mnichově celou plejádu modelů.

Rychlostí blesku se začaly v posledních dnech šířit spekulace o plánech BMW na návrat modelu Z3, jenž by byl postaven na základech nové generace jedničkové řady. Samotná reinkarnace klasického roadsteru resp. kupé druhé poloviny devadesátých let by byla zajímavou zprávou, tyto spekulace byly ale notně podpořeny samotnou automobilkou uvolněním dalších kusých informací o chystaných nových modelech využívajících stejného technického základu.

Během několika dnů jsme se tak dozvěděli o až neuvěřitelném množství nových modelů BMW pro prémiovou kompaktní třídu, které navíc ovlivní i část zbylé nabídky automobilky. Z původně krátkého článku hovořícího o možném návratu Z3 se nám tak postupně stal souhrn novinek popisujících malou bavorskou revoluci. Pojďme se tedy podívat na to, co se na nás v Mnichově chystá.

Nová jednička dostane i pohon předních kol

Dnešní BMW 1 je známo tím, že jde o jediný kompakt s pohonem zadních kol. Přímý nástupce tohoto modelu si tuto koncepci ponechá, v rámci jedničkové řady ale automobilka nabídne i vybrané modely s pohonem přední osy. Pro tuto spekulaci již dříve otevřel prostor sám výrobce, když zveřejnil průzkum, který prý ukázal, že je většina majitelů vozů z řady 1 přesvědčena o náhonu na přední kola již v její první generaci.

Platforma jedničkové „předokolky” se má dle posledních spekulací základem pro malé modely s následujícím interním označením:
- City Compact - malý městský vůz
- F.A.S.T. alias Family Activity Sports Tourer - jednička „přifouknutá” do všech stran, něco na způsob kombi
- Gran Turismo - luxusní provedení městského vozítka pro náročné zákazníky, svým pojetím nikoli nepodobné současnému BMW 5 GT
- Z1 - uvažované sportovní mini využívající komponenty jedničky s pohonem FWD

Kde vůbec BMW vezme techniku pro tyto modely? Platforma by měla být sdílená s novou generací Mini (F56) a její využití pro BMW by tedy nemělo představovat žádnou zásadní investici. Základem bude náhon na přední kola, volitelně bude k dispozici i pohon všech kol. Z1 by se měla reprezentovat jako kompaktní roadster s náhonem pouze na přední kola, mělo by jít o jakýsi příměstský vůz se sportovním charakterem.


BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 1 - BMW 1 E8x 01BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 2 - BMW 1 E8x 02BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 3 - BMW 1 E8x 03BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 4 - BMW 1 E8x 04BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 5 - BMW 1 E8x 05BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 6 - BMW 1 E8x 06
BMW 1, jak jej známe dnes, zůstane v nabídce. Doplní jej ale několik jinak pojatých verzí

Zadokolka přesto zůstane zachována

Současná generace řady 1 bude nahrazena v nejbližší době novou generací F20. Klasický hatchback bude nabízen výlučně s pohonem sDrive, tedy náhonem zadní kola. To je jistě dobrou zprávou, horší je to s avizovaným zaměřením nové generace na prvky Efficient Dynamics, což pravděpodobně dále pohřbí sportovní geny tohoto modelu.

K dispozici budou provedení:
F20 - pětidvéřový hatchback
F21 - třídvéřový hatchback

Blížící se nová generace řady 1 by ráda navázala na úspěchy starší generace v mnohem zaoblenější designové variantě karoserie než doposud. Vozy budou mít větší rozchod zadní nápravy než dosud a dostanou inovativní technologie známé z vyšších řad modelů BMW.

Současně s příchodem nové generace na trh bude představena i kompletně nová generace úsporných optření Efficient Dynamics, která by měla vytvořit z nové 1er nejúspornější vůz svého segmentu.

BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 7 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 02BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 8 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 05BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 9 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 07BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 10 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 11BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 11 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 16BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 12 - BMW 1 Coupe Cabrio 2011 facelift 41
Dnešní BMW 1 v provedení kupé a kabriolet

BMW řady 2

Současná generaci BMW řady 1 nabízí i varianty kupé a kabriolet. V budoucí modelové řadě již tyto vozy nenajdeme. Vznikne nová řada označovaná jako BMW 2, která bude určená pouze pro modelové varianty:
- F22 - dvoudvéřové kupé
- F23 - dvoudvéřový kabriolet

Designově by měly oba vozy vycházet z legendárního modelu 2002. Kabrioletu zůstane zachována klasická koncepce s látkovou střechou. Obou vozu bychom se mohli dočkat v roce 2013

BMW M2

Tento model vzejde z nového kupé s interním označením F22. Bude nazýván M2, o čemž jsme se nedávno zmínili v souvislosti s registrací tohoto jména ze strany BMW, a později bude nabízen i jako kabriolet. Úspěch 1 M připravil půdu pro svého nástupce, který by měl být významně lehčí než předchůdce. Srdcem vozu by měl být čtyřválec N20 dopovaný turbem.

V současné době BMW řeší Hamletovskou otázku „byt či dům” „být či nebýt” v souvislosti se současnou generací 1 M. Nikdo v jejím případě nepředpokládal takový úspěch u zákazníků a původní vize byla ukončit její výrobu s odchodem současné generace 1er, který je naplánován na příští rok. Jak víte z našich předchozích článků, BMW nezvládá ani trochu uspokojovat poptávku po 1 M a vozy této řády v podstatě nejsou ke koupi. Může si automobilka dovolit zastavit výrobu a nahradit vůz novým modelem? Nebo pojede výrobní linka 1 M několik měsíců po ukončení současné generace řady 1? Budeme se muset nechat překvapit.

BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 13 - BMW 1 M Coupe predstaveni 08BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 14 - BMW 1 M Coupe predstaveni 01BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 15 - BMW 1 M Coupe predstaveni 04BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 16 - BMW 1 M Coupe predstaveni 02BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 17 - BMW 1 M Coupe predstaveni 05BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 18 - BMW 1 M Coupe predstaveni 09
Současné BMW 1 M Coupe se zřejmě v budoucnu změní na M2

Záplava nových Zetek

Když opustíme svět kompaktů a podíváme se na zábavnější řadu Z, i v jejím rámci můžeme očekávat spoustu změn, které pramení právě z příchodu nové generace řady 1. V minulosti BMW prodávalo současně vždy pouze jednu modelovou řadu Z. První byla ortodoxní Z3 v provedení roadster a kupé, následovaná ještě nekompromisním modelem Z4, který vystřídala současná, mnohem umírněnější generace Z4.

V blízké budoucnosti bychom se mohli dočkat již zmíněné Z1 s náhonem na přední kola doplněné o reinkarnovanou Z3, využívající platformu F20. Nová Z3 by se měla nést v tradičních tvarech minulé Z3 v podobě roadsteru s plátěnou střechou a kupé, využívajícího všechny technologie F20.

Z4 by se měla v nové generaci přejmenovat na Z5, aby byl prostor pro zvětšení vůči nové Z3. Nová Z5 by měla být založena na budoucí generaci trojkové řady F30. A to se ještě mluví o modelu Z2...

BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 19 - BMW Z3 M Coupe 07BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 20 - BMW Z3 M Coupe 10BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 21 - BMW Z3 M Coupe 08BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 22 - BMW Z3 M Coupe 09BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 23 - BMW Z3 M Coupe 11BMW chystá kompaktní revoluci, jedničku s pohonem předních kol i řadu nových Z - 24 - BMW Z3 M Coupe 19
Klasické BMW Z3 v provedení M Coupe byl hotový zabiják na kolech

Jde vám z toho všeho hlava kolem? To nejste sami, pokusili jsme se ale o přehledné shrnutí toho, co všechno za informace na nás „vyskočilo” v posledních dnech. Pokud se alespoň jejich část přenese do reality, můžeme se těšit - když už na nic jiného - alespoň na dostatek zajímavých článků o novinkách BMW...

Ladislav Soukup

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.