Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M končí s manuály. A s dvouspojkovými automaty též
22.4.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Není otázkou, zda, ale kdy přesně se to stane, říká viceprezident pro prodej a marketing. Jak pak tedy budou bavorské stroje přenášet výkon?
Že současné BMW nehoří pro manuální řazení, víme dobře. A je jedno, o jaké modely se jedná. Už jednou jsme skloňovali případ typu X1, u kterého se (v době beztak ne úplně svobodné volby způsobu řazení - některé verze byly k mání jen s automaty) v případě první generace uchylovalo 70 procent zákazníků k manuálům. Přesto firma pro druhou generaci manuální řazení skoro nenabízí, vůz adekvátně zdražila a dnes se holedbá tím, že o manuály v něm není zájem, když 70 procent zákazníků volí automatickou převodovku. Aby také ne, když si k většině motorizací nejde nic jiného pořídit...
To je ale případ modelu, u kterého o interakci řidiče a stroje zase tak moc nejde. Více ignorace je cítit z toho, že BMW po léta v Evropě vyrábělo modely M5 a M6 s manuálem, evropským zákazníkům je ale nedodalo ani na přání. Sem tam se do Evropy vrátí nějaký exemplář zpoza oceánu, který nám tento hořký fakt připomene - je obtížné pochopit, proč vám mnichovské dealerství mnichovské firmy nedodá v Mnichově vyráběný vůz, když o něj v Mnichově projevíte zájem. Takhle se racionálně smýšlející firma nechová - BMW určitou věc nedodává zákazníkům nikoli pro jejich nezájem, ale ze své vlastní vůle, i když ji vyrábí.
Co čekat do budoucna? Jenom mírné zhoršení, řekl by klasik. A možná i více než to. O budoucnosti převodovek se nyní rozpovídal viceprezident divize BMW M Peter Quintus a byl velmi nekompromisní. Během šesti či sedmi let očekává úplný konec manuálů v nabídce BMW a modely M se jej paradoxně dočkají ještě dříve. I když u M2, M3 i M4 (jinde už ruční řazení nedostanete) jde o docela žádanou věc starající se o dvoucifernou procentní část celkových prodejů, říká Quintus: „Nejsem si ani jistý, jestli příští generace M3 a M4 budou mít vůbec v nabídce manuál,” řekl doslova. Diplomatické „nebudou” vypadá nějak takto a konec manuálů v BMW se tak zdá být velmi na dohled - pár let jsou pro ně asi vrcholné vyhlídky.
Překvapivé ovšem je, že náhradu nejspíše nenajdou ve své aktuální alternativě, dvouspojkových automatech (DCT). I těm totiž Quintus věští smrt: „Je spíše otázkou, jak dlouho ještě budeme DCT nabízet. Jak dlouho to ještě může trvat?” ptá se a dodává, že dvouspojky mohou být brzy nahrazeny klasickými automaty s hydrodynamickými měniči. „Vidíme teď automaty s 9 nebo dokonce 10 stupni, takže v automatech je dnes spousta moderní techniky. DCT kdysi měly své výhody - byly lehčí a rychlost řazení byla vyšší. Teď je velká část oné rychlostní výhody pryč s tím, jak se automaty stávají lepšími a chytřejšími,” osvětluje důvody Quintus.
Není to ale jen o tom, co firmu skutečně trápí je trvanlivost, a to jak v případě dvouspojek, tak v případě manuálů - automaty s hydrodynamickým měničem tady tradičně zvládnou nejvíce. Quintus říká, že pro trvanlivý manuál byl limitem výkon kolem 450 koní a točivý moment okolo 600 Nm, dále už nemůže být garantována jeho trvanlivost. A když byl tázán, proč tedy BMW prostě nekoupí manuál od některého z amerických výrobců, kteří tradičně nabízí spolehlivá řešení i pro velké, silné osmiválce, řekl: „Zkoumali jsme na americké převodovky. A zjistili jsme, že jsou těžké a kvalita řazení je příšerná.”
Pár takových amerických manuálů jsme poznali a minimálně to druhé bychom neřekli, ale kdo chce kam... BMW se rozhodlo manuály pohřbít a teď k nim přidat i dvouspojky. A nerozmluví mu to asi nikdo, zájem zákazníků rozhodně ne.
Toto řazení už v BMW M brzy neuvidíme. Bizarní je, že ani jedno
Nové BMW M4 CS bylo představeno tento týden, „pochopitelně” bez manuálu
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před hodinou - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 2 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 4 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 5 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 15:56 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis