Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu
19.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to podivné, ale BMW už skoro 50 let váhá nad tím, zda znovu vyrobit vlastní supersport. Aktivita konkurence by mu rozhodování mohla ulehčit.
BMW vyrábí řadu aut sportovního charakteru a mezi nimi i velmi výkonné a rychlé modely. Když ale přijde řeč na čistokrevný sporťák, musíte být už skoro pamětníky, abyste jméno nějakého konkrétního vytáhli z kapsy. Tím posledním se totiž stalo BMW M1 a i když vám to možná bude znít neuvěřitelně, představeno bylo už před dlouhými 46 léty. Od dob jeho vzniku se pravidelně mluví o tom, že by automobilka mohla opět s podobným modelem přijít, „kde nic, tu nic” jsou ovšem jediná slova, kterými lze celý příběh pro tuto chvíli uzavřít. Ale musí to tak být navždy?
Když se zeptáte 100 lidí, která z tria německých „prémiovek” má nejvíce sportovní charakter, 99 z nich vám odpoví třemi písmeny: BMW. Přesto je to pouze bavorská firma, která se uvedení ryzího sporťáku na trh pořád vyhýbá - Audi má a bude mít R8, Mercedes má a bude mít AMG GT a i když se podíváte pár let zpátky, můžete konstatovat jen podobný stav. Mnichovští se pořád odvolávají na ekonomické faktory, ale copak Mercedes a Audi neřeší stejné problémy? A proč u těchto dvou firem došli ke kladnému závěru a u BMW nikoli?
Odpověď na tyto otázky vám nedáme, můžeme ale znovu zmínit, že samostatný supersport od BMW není v Mnichově tabu. Britským kolegům to nejnověji řekl Carsten Priest, šéf produktového vývoje u BMW M, který pro takové auto naopak hoří a zmiňuje, že u sportovní divize bavorské značky panuje velká touha něco takového postavit. Jenže to samo o sobě pořád nestačí.
„Kdybyste zavolali kterémukoli z 550 zaměstnanců BMW M a řekli, že přijímáte náklady takového projektu, vždy bychom odpověděli: 'Pojďme hned do toho,'” konstatoval Priest, jenže hned dodal: „Velké společnosti ale musejí vidět celkový kontext. Vždy budeme mít více nápadů, než kolik z nich dovolí realizovat rozpočet a musíme vědět, pro které priority se rozhodneme.”
Sportovní modely tak pro BMW prioritou evidentně nejsou. Zmíněná slova pozoruhodně rezonují s tím, jaké peníze BMW bez okolků investovalo do nových produktů divize „i”, které jsou též spíše tvůrci image než výdělečnou záležitostí. Mluvčí firmy už dříve uvedl, že vývoj zbrusu nového modelu obvykle přijde na cca 1 miliardu Eur, vývoj i3 a i8 ale přišel na dvě miliardy Eur v případě každého z nich. Že BMW hraje více na ekologickou než sportovní strunu ale není nic nového a toto obraz současných priorit značky jen podtrhuje. Přesto může být lépe.
Motivací BMW „plácnout se přes kapsu” by se mohl stát už zmíněný Mercedes-AMG GT, neboť Stuttgart se svým sporťákem sestoupil o cenovou ligu níže. To už zavání vyššími než marginálními prodeji a Mnichov - jak také jinak - nechce ani v tomto případě nechat třícípou hvězdu operovat na zcela vlastním písečku. Snaha ukousnout si trochu z koláče ještě relativně dostupných, ale jinak velmi výkonných a rychlých aut relativně prestižní značky by pak snadno mohla pramenit v návrat něčeho, jako bylo BMW M1.
Priest pak naznačuje, že tím správným momentem by se mohly stát padesátiny M1. „Stále si pamatuji dny M1. Bylo to před 46 léty, když byl tento model uveden na trh. Otázka zní, v jaký moment je vhodné znovu vdechnout život něčemu, co jste kdysi přivedli na svět,” řekl trochu tajemně šéf produktového vývoje divize M.
Pro nás je pochopitelně otázkou, jak moc lze brát tyto signály vážně, nepochybujte ale ani na chvíli o tom, že my bychom si návrat takového vozu přáli. A u divize M to zjevně opravdu nevidí jinak: „Každý z nás by byl připraven, pravděpodobně bychom na tom pracovali ve svém volném čase, kdyby byl dán příkaz k realizaci takového projektu,” uzavřel Priest náznaky svého - a zjevně nejen svého - odhodlání novou M1 postavit.
M1 dodnes budí obdiv. Až se zdá být nepochopitelné, že na jím vybudovanou tradici BMW dodnes nenavázalo...
Zdroje: BMW M, Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova