BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu

Je to podivné, ale BMW už skoro 50 let váhá nad tím, zda znovu vyrobit vlastní supersport. Aktivita konkurence by mu rozhodování mohla ulehčit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu

19.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to podivné, ale BMW už skoro 50 let váhá nad tím, zda znovu vyrobit vlastní supersport. Aktivita konkurence by mu rozhodování mohla ulehčit.

BMW vyrábí řadu aut sportovního charakteru a mezi nimi i velmi výkonné a rychlé modely. Když ale přijde řeč na čistokrevný sporťák, musíte být už skoro pamětníky, abyste jméno nějakého konkrétního vytáhli z kapsy. Tím posledním se totiž stalo BMW M1 a i když vám to možná bude znít neuvěřitelně, představeno bylo už před dlouhými 46 léty. Od dob jeho vzniku se pravidelně mluví o tom, že by automobilka mohla opět s podobným modelem přijít, „kde nic, tu nic” jsou ovšem jediná slova, kterými lze celý příběh pro tuto chvíli uzavřít. Ale musí to tak být navždy?

Když se zeptáte 100 lidí, která z tria německých „prémiovek” má nejvíce sportovní charakter, 99 z nich vám odpoví třemi písmeny: BMW. Přesto je to pouze bavorská firma, která se uvedení ryzího sporťáku na trh pořád vyhýbá - Audi má a bude mít R8, Mercedes má a bude mít AMG GT a i když se podíváte pár let zpátky, můžete konstatovat jen podobný stav. Mnichovští se pořád odvolávají na ekonomické faktory, ale copak Mercedes a Audi neřeší stejné problémy? A proč u těchto dvou firem došli ke kladnému závěru a u BMW nikoli?

Odpověď na tyto otázky vám nedáme, můžeme ale znovu zmínit, že samostatný supersport od BMW není v Mnichově tabu. Britským kolegům to nejnověji řekl Carsten Priest, šéf produktového vývoje u BMW M, který pro takové auto naopak hoří a zmiňuje, že u sportovní divize bavorské značky panuje velká touha něco takového postavit. Jenže to samo o sobě pořád nestačí.

„Kdybyste zavolali kterémukoli z 550 zaměstnanců BMW M a řekli, že přijímáte náklady takového projektu, vždy bychom odpověděli: 'Pojďme hned do toho,'” konstatoval Priest, jenže hned dodal: „Velké společnosti ale musejí vidět celkový kontext. Vždy budeme mít více nápadů, než kolik z nich dovolí realizovat rozpočet a musíme vědět, pro které priority se rozhodneme.”

Sportovní modely tak pro BMW prioritou evidentně nejsou. Zmíněná slova pozoruhodně rezonují s tím, jaké peníze BMW bez okolků investovalo do nových produktů divize „i”, které jsou též spíše tvůrci image než výdělečnou záležitostí. Mluvčí firmy už dříve uvedl, že vývoj zbrusu nového modelu obvykle přijde na cca 1 miliardu Eur, vývoj i3 a i8 ale přišel na dvě miliardy Eur v případě každého z nich. Že BMW hraje více na ekologickou než sportovní strunu ale není nic nového a toto obraz současných priorit značky jen podtrhuje. Přesto může být lépe.

Motivací BMW „plácnout se přes kapsu” by se mohl stát už zmíněný Mercedes-AMG GT, neboť Stuttgart se svým sporťákem sestoupil o cenovou ligu níže. To už zavání vyššími než marginálními prodeji a Mnichov - jak také jinak - nechce ani v tomto případě nechat třícípou hvězdu operovat na zcela vlastním písečku. Snaha ukousnout si trochu z koláče ještě relativně dostupných, ale jinak velmi výkonných a rychlých aut relativně prestižní značky by pak snadno mohla pramenit v návrat něčeho, jako bylo BMW M1.

Priest pak naznačuje, že tím správným momentem by se mohly stát padesátiny M1. „Stále si pamatuji dny M1. Bylo to před 46 léty, když byl tento model uveden na trh. Otázka zní, v jaký moment je vhodné znovu vdechnout život něčemu, co jste kdysi přivedli na svět,” řekl trochu tajemně šéf produktového vývoje divize M.

Pro nás je pochopitelně otázkou, jak moc lze brát tyto signály vážně, nepochybujte ale ani na chvíli o tom, že my bychom si návrat takového vozu přáli. A u divize M to zjevně opravdu nevidí jinak: „Každý z nás by byl připraven, pravděpodobně bychom na tom pracovali ve svém volném čase, kdyby byl dán příkaz k realizaci takového projektu,” uzavřel Priest náznaky svého - a zjevně nejen svého - odhodlání novou M1 postavit.


BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 1 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 01BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 2 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 02BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 3 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 03BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 4 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 04BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 5 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 05BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 6 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 06BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 7 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 07BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 8 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 08BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 9 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 09BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 10 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 10BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 11 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 11BMW M pořád chce vyrobit vlastní sporťák, AMG GT mu může vydláždit cestu - 12 - BMW M1 1981 na prodej ebay 2014 12
M1 dodnes budí obdiv. Až se zdá být nepochopitelné, že na jím vybudovanou tradici BMW dodnes nenavázalo...

Zdroje: BMW M, Auto Express

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše