Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4
13.2.2019 | Petr Prokopec
Šílenství kolem výkonných SUV nebere konce. V Mnichově vzali úplně nový přeplňovaný šestiválec a až 510 koňmi výkonu jej nacpali pod kapoty modelů X3 a X4. Výsledkem jsou eMka se stovkou za 4,1 s.
Třetí generace BMW X3 byla odhalena již v červnu 2017, o osm měsíců později mnichovská automobilka uvedla rovněž spřízněný model X4. V obou případech bylo od začátku známo, že dočasný vrchol v podobě M40i jednou nahradí verze vytvořené pod křídly divize M. S jejich příchodem si ale Němci dávali opravdu načas. Dnes strhli roušku tajemství naplno, přičemž ukázali rovnou čtyři různé verze. Souběžně s nimi pak dorazila i nově vyvinutá pohonná jednotka, která všechny pohání.
Obě SUV budou hned k dispozici jak ve standardním provedení, tak i ve verzi Competition. Pod kapotu se pokaždé nastěhuje nadvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec S58. Jádro hlavy válců má vytištěno na 3D tiskárně, neboť jen tímto způsobem se značka dostala ke geometrickým tvarům, jichž by nebylo možné dosáhnout standardními metodami kování nebo lití. Motor má i nové sání a dvě jednokomorová turbodmychadla.
Pohonná jednotka své mírnější formě nabídne 480 koní a 600 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu 2 600 až 5 600 ot./min. Tato křivka ve středních otáčkách je poměrně plochá, nepřekvapí proto udávané zrychlení za 4,2 sekundy. Nicméně reálně lze počítat spíše ještě rychlejšími sprinty. S ohledem na specifický software osmistupňové automatické převodovky a unikátně naladěný pohon všech kol xDrive se dá předpokládat méně než čtyřsekundová akcelerace.
Znovu je přitom třeba upozornit, že stále hovoříme o slabším provedení, i to ale nakonec může být v přímém směru rychlejší než BMW M3 sedan a M4 Coupe. Ty jsou sice lehčí, mají ale nižší výkon a hlavně to jsou čisté zadokolky. Pohon všech kol může být při vyšším tempu či na okruhu na obtíž, ovšem při rozjezdu v přímém směru je jasnou výhodou. A ještě patrnější je to u provedení Competition.
V této konfiguraci pohonná jednotka nabídne rovnou 510 koní, což oficiální čas potřebný ke zrychlení z klidu na stovku sráží na 4,1 sekundy. Tedy přímo na úroveň M3 a M4. Realita však bude lepší a hlavně nezávislá na tom, co máte zrovna pod koly. Něco takového bylo ještě nedávno nemyslitelné, ostatně BMW třeba v 90. letech minulého století tvrdilo, že model M8 nepředstaví, protože by byl příliš těžký. Časy se ovšem hodně změnily.
Aby vozy neexcelovaly pouze v přímém směru - s M Driver's Package mohou dosáhnout až 280 km/h - bylo zapracováno také na podvozku. Ten se vůči základním BMW X3 a X4 liší novými ložisky, rameny i lichoběžníky. Má silnější stabilizátory i dodatečné vzpěry, ve všech případech je možné počítat také s aktivním diferenciálem či variabilním řízením. Potenciál motoru pak krotí brzdy s kotouči o rozměru 395, resp. 370 mm.
BMW osadilo oba vozy rovněž dvěma specifickými jízdními režimy 4WD a 4WD Sport, kdy první sice počítá s přerozdělováním výkonu mezi všechna čtyři kola, upřednostňuje však ta zadní. Ještě dále pak zachází druhý zmíněný mód, přední náprava však stále zůstává aktivní na rozdíl od BMW M5, v jehož případě je možné přední kola plně odstřihnout. Klasické jízdní režimy Comfort, Sport a Sport+ upravující práci motoru, převodovky a případně i podvozku pak zůstávají.
Zvenčí se všechny sportovní deriváty od konvenčních modelů liší hlavně zatmavenými ledvinkami, stejně jako agresivnějšími nárazníky s výraznějšími vzduchovými otvory. Dále dorazila aerodynamičtější zpětná zrcátka či unikátní zadní difuzor, který rámuje čtveřice koncovek výfuku. Opomenut nebyl ani střešní spoiler, standardem jsou pak 20palcová litá kola.
Verze Competition mají v základu jednadvacítky a zatmavené koncovky výfuku. Později bude nabídka rozšířena o karbonový program zahrnující třeba zpětná zrcátka či zadní difuzor. Tyto prvky jsou již vyobrazené ve fotogalerii, podívat se můžete i na hliníkem vyztužené karbonové dekory instalované v interiéru. Zde jim společnost dělají sportovní sedadla v kůži Merino.
Na české ceny je momentálně ještě příliš brzo, v Německu však BMW X3 M startuje na 84 900 Eur (cca 2,2 milionu Kč). Za X4 M pak dáte 87 100 Eur (2,25 milionu Kč), verze Competition jsou v obou případech dražší o 8 500 Eur (219 tisíc Kč). Reálně na trh mají dorazit již letos v létě.
BMW X3M a X4M dostanou pod kapotu nově vyvinutý třílitrový šestiválec
Oba modely budou k dispozici ve dvou verzích...
...základ počítá se 480 a vrchol s 510 koňmi
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda