BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý

Zatím jen interní instrukce dává dealerům pokyn přestat přijímat objednávky na modely X5 a X7 s motory M50d. Důvodem jsou kvóty pokulhávající za poptávkou, to ale bude mít obvyklý důvod.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý

9.8.2019 | Petr Prokopec

BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zatím jen interní instrukce dává dealerům pokyn přestat přijímat objednávky na modely X5 a X7 s motory M50d. Důvodem jsou kvóty pokulhávající za poptávkou, to ale bude mít obvyklý důvod.

Září je již pomalu za rohem, znovu se proto musíme připravit na skutečnost, že automobilový svět nebude stejný, jako předtím. Změnami projde metodika měření spotřeby WLTP, která sice automobilkám obvykle nenadělá starosti v případě samotných emisí, ovšem umocní časovou náročnost homologace i existujících modelů. Mnohé okrajové verze díky tomu vypadnou z nabídek, přičemž u některých se tak stane dočasně, u jiných natrvalo. Je totiž třeba si uvědomit, že od ledna 2020 začnou být postupně zaváděny nové limity spotřeby resp. emisí CO2 a pro výrobce bude každý výkonnější motor představovat potenciální problém.

My se nyní zaměříme na BMW, přes jehož australské zastoupení se dozvídáme, že dealerům zaslalo instrukce přestat přijímat objednávky na modely X5 M50d a X7 M50d. V obou případech jde tedy o SUV osazená třílitrovým dieselem se čtyřmi turbodmychadly. Tato pohonná jednotka produkuje 400 koní a 760 Nm točivého momentu, přičemž v kombinaci s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol xDrive zvládá zrychlení z klidu na stovku za 5,2 sekundy u menšího modelu a za 5,4 sekundy u toho většího.

Podle interního bulletinu automobilka ještě stihne vykrýt dosud učiněné objednávky, nové ale nikoli. A podle zprávy za tím stojí okolnosti, které jsou mimo kontrolu značky. Možná si říkáte, že zrovna v Austrálii nějaké WLTP nemusí BMW zajímat, automobilky ale už dávno nevyvíjí a nevyrábí nové modely či jejich komponenty specificky pro relativně okrajové trhy a limity týkající se Evrop se rázem týkají všech. I když to tedy automobilka výslovně nezmiňuje, je jasné, že limitem jsou problémy s homologací těchto modelů pro prodej po září letošního roku.

Situaci jsme ověřovali i u jednoho z českých dealerů a též ten umí v tuto chvíli slíbit dodání vozu pouze v rámci dříve nasmlouvaných kvót. I když tedy obě verze zůstávají v českém konfigurátoru BMW, v dohledné době dostupné nebudou. Podle informací z výše zmíněného oběžníku jde o dočasné opatření, jasný termín, kdy by se vozy měly vrátit do standardní nabídky, ale stanoven nebyl.

Situace tak do značné míry připomíná loňský rok, kdy byly v průběhu léta rázem „vyprodány” mnohé modely zejména německých značek. Automobilky obvykle - podobně jako nyní BMW - tvrdily, že produkce je vyprodaná do konce roku, pravým důvodem ale bylo, že výroba byla od září nulová nebo probíhala bez patřičné homologace.

Šéf vývoje BMW nakonec nedávno řekl, že „diesely 50d se čtyřmi turby nemohou přežít, neboť jsou příliš drahé na vývoj”. Pokud automobilka do budoucna počítá s jejich koncem, nejde jistě dnes o nejžádanější zboží, a tak jejich neustále přizpůsobování novým pravidlům jistě nebude prioritní. Zda stejný osud stihl sedan a kombík řady 5 s motorem M50d, zatím zjišťujeme.

V tuto chvíli BMW prodejcům radí, aby zákazníkům toužícím po vrcholném dieselu nabízeli vrcholné benzinové provedení, které naopak donedávna v portfoliu absentovalo. Verze M50i jsou na tom přitom po stránce dynamické ještě lépe, s 530 koňmi a 750 Nm produkovanými 4,4litrovým osmiválcem twin-turbo totiž BMW X7 zvládá stovku již za 4,7 sekundy, X5 je pak na tom dokonce o čtyři desetiny lépe. Při pořízení přitom zákazníky dráže nepřijdou, v rámci provozu tomu tak ale bude stoprocentně.

Právě vysoká reálná žíznivost benzinových verzí je důvodem, proč jsou varianty M50d relativně žádané, v Austrálii posedlé sportovními verzemi i významně. Na tamním trhu se v případě BMW X5 vrcholný diesel podílí na celkových registracích 16 procenty, u toho druhého pak 12.


BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 1 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 01BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 2 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 02BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 3 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 03BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 4 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 04BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 5 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 05BMW v tichosti vypouští z nabídky vrcholná dieselová SUV, viník je obvyklý - 6 - BMW X5 M50d a X7 M50d 2019 docasny konec 06
BMW X5 M50d a X7 M50d dočasně vypadly z nabídky. Kdy se vrátí, není jasné

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše