Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW výrazně mění svou tvář, elektrické experimenty posílá do důchodu
8.7.2019 | Petr Miler
Ještě před pár léty byly pro BMW jedinou myslitelnou cestou do budoucnosti a absolutní prioritou, na které pracovali ti nejlepší lidé. Teď modely i3 a i8 končí bez pokusu na ně přímo navázat.
Nebudeme přehánět, když řekneme, že BMW během uplynulých dvou dekád změnilo jako žádná jiná automobilka na celém světě. Firma, která ještě na začátku tohoto milénia s vážnou tváří tvrdila, že nikdy nepostaví model divize M s přeplňovaným motorem, dnes nenabízí jediný motor bez turba napříč celým portfoliem. A to je stále celkem nevinný důkaz změny uvažování - ze značky orientované na náročnou klientelu a aktivní řidiče, se stala automobilka orientovaná na lépe situovaného masového zákazníka, která se některými produkty snaží ty před chvílí jmenované leda neurazit.
Obojí se ale ještě dá pochopit. K přeplňování BMW donutily regulace, ke změně orientace touha po lepších ekonomických výsledcích. Co už se chápe hůře, je značné „zezelenání” myšlení celé firmy. Spotřeba paliva byla často to poslední, co zákazníky automobilky ještě v 90. letech zajímalo, v tomto století je to priorita číslo jedna. Z „Freude am Fahren” se stalo „Freude am Sparen” a do nabídky se tak začaly hrnout věci jako superúsporné diesely, na nízkou spotřebu orientované hybridy a další věci, které si s BMW člověk dříve nespojil. A na jejich čele modely divize „i”.
Mnichovská automobilka s nimi chtěla táhnout vývoj směřující k elektrické mobilitě, což je další věc, po které její zákazníci vesměs netoužili a netouží. Jenže zatímco úsporné diesely si i pár lidí koupilo a neúspěch hybridů pro firmu mnoho neznamenal, obří investice do divize „i” provázené minimálními prodeji už automobilku bolí. Tady šlo o zmařené miliardy eur, které nevedly prakticky k ničemu - „íčka” se neprodávají a vzpruhu pro image BMW též nepředstavují.
Automobilka i za této situace vše léta stavěla tak, že s elektromobily bude muset ještě přidat, teď ale očividně mění své myšlení. Stěží by si ještě před pár roky troufl šéf vývoje veřejně říci, že elektromobily nikdo nechce a touží po nich jen regulátoři, ruku v ruce s tím jde i konec současného šéfa celé automobilky. Nahradit jej ve funkci může právě hlava vývoje Klaus Fröhlich a ten dále pokračuje v návratu k racionalitě, který by BMW potřebovalo více než co jiného.
Nejnověji v rozhovoru pro australský magazín Car Sales řekl, že BMW už do budoucna nepočítá ani s i3, ani s i8. „Byla to ojedinělá auta ojedinělé koncepce. Nebude žádný přímý nástupce i3 a nebude žádný přímý nástupce i8,” řekl Fröhlich. Očekávat podle něj nemáme ani ryze elektrický sporťák divize M, alespoň ne dříve než za 10 let. „Od roku 2030 bude možná energetická hustota akumulátorů tak vysoká, že to můžeme udělat. Ale není to priorita, protože M je o výkonu, ne o technologii,” pokračuje šéf vývoje a vážný kandidát na šéfa firmy.
„Kdybyste dnes chtěli postavit čistě elektrický sporťák, budete potřebovat tak velký akumulátor, že půjde o auto vážící 2,1 až 2,2 tuny. A takový vůz se nechová dobře na Nürburgringu. Být rychlý není jen věc akcelerace v přímce, tahle část je snadná,” pokračoval dále Fröhlich ve zjevné narážce na Tesly, které na Ringu opakovaně nezvládají ostrou jízdu, třebaže jsou v přímce velmi rychlé.
Co má tedy automobilka za lubem, když současné elektrické modely končí, elektrický sporťák není v plánu a přesto nedávno ukázala koncept BMW Vision M Next? V podstatě to, co chtěla z dosavadní i8 udělat Alpina a nemohla. M Next dostane nejsilnější čtyřválcový motor a nejsilnější elektromotor z nabídky automobilky, aby šlo o stále lehký a přitom výkonný sporťák. „Každé M se musí chovat jako M,” říká Fröhlich a dodává, že hybridizace nemine ani další modely z portfolia sportovní divize, které dostanou elektrický motor, ovšem hlavně kvůli výkonu navíc. V roce 2022 tak máme čekat hybridní eMka, kterým elektřina přidá stovky Newtonmetrů lusknutím prstu.
Uvidíme, co reálně bude následovat, slova lidí z vedení BMW ale nyní jasně naznačují, že firma mění svou tvář a nebude se dále hnát za ničím, o co zákazníci nestojí jen proto, že si to usmyslel někdo v Bruselu. Pokud se tak stane, my se za takový vývoj zlobit jistě nebudeme.
Elektromobily podle BMW nikdo nechce, a tak modely i3 a i8 skončí bez nástupce
Koncept BMW Vision M Next bude do tří let transformován v sériový model s hybridním pohonem a chováním skutečného M
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejčtenější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024 - Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB