Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW výrazně mění svou tvář, elektrické experimenty posílá do důchodu
8.7.2019 | Petr Miler
Ještě před pár léty byly pro BMW jedinou myslitelnou cestou do budoucnosti a absolutní prioritou, na které pracovali ti nejlepší lidé. Teď modely i3 a i8 končí bez pokusu na ně přímo navázat.
Nebudeme přehánět, když řekneme, že BMW během uplynulých dvou dekád změnilo jako žádná jiná automobilka na celém světě. Firma, která ještě na začátku tohoto milénia s vážnou tváří tvrdila, že nikdy nepostaví model divize M s přeplňovaným motorem, dnes nenabízí jediný motor bez turba napříč celým portfoliem. A to je stále celkem nevinný důkaz změny uvažování - ze značky orientované na náročnou klientelu a aktivní řidiče, se stala automobilka orientovaná na lépe situovaného masového zákazníka, která se některými produkty snaží ty před chvílí jmenované leda neurazit.
Obojí se ale ještě dá pochopit. K přeplňování BMW donutily regulace, ke změně orientace touha po lepších ekonomických výsledcích. Co už se chápe hůře, je značné „zezelenání” myšlení celé firmy. Spotřeba paliva byla často to poslední, co zákazníky automobilky ještě v 90. letech zajímalo, v tomto století je to priorita číslo jedna. Z „Freude am Fahren” se stalo „Freude am Sparen” a do nabídky se tak začaly hrnout věci jako superúsporné diesely, na nízkou spotřebu orientované hybridy a další věci, které si s BMW člověk dříve nespojil. A na jejich čele modely divize „i”.
Mnichovská automobilka s nimi chtěla táhnout vývoj směřující k elektrické mobilitě, což je další věc, po které její zákazníci vesměs netoužili a netouží. Jenže zatímco úsporné diesely si i pár lidí koupilo a neúspěch hybridů pro firmu mnoho neznamenal, obří investice do divize „i” provázené minimálními prodeji už automobilku bolí. Tady šlo o zmařené miliardy eur, které nevedly prakticky k ničemu - „íčka” se neprodávají a vzpruhu pro image BMW též nepředstavují.
Automobilka i za této situace vše léta stavěla tak, že s elektromobily bude muset ještě přidat, teď ale očividně mění své myšlení. Stěží by si ještě před pár roky troufl šéf vývoje veřejně říci, že elektromobily nikdo nechce a touží po nich jen regulátoři, ruku v ruce s tím jde i konec současného šéfa celé automobilky. Nahradit jej ve funkci může právě hlava vývoje Klaus Fröhlich a ten dále pokračuje v návratu k racionalitě, který by BMW potřebovalo více než co jiného.
Nejnověji v rozhovoru pro australský magazín Car Sales řekl, že BMW už do budoucna nepočítá ani s i3, ani s i8. „Byla to ojedinělá auta ojedinělé koncepce. Nebude žádný přímý nástupce i3 a nebude žádný přímý nástupce i8,” řekl Fröhlich. Očekávat podle něj nemáme ani ryze elektrický sporťák divize M, alespoň ne dříve než za 10 let. „Od roku 2030 bude možná energetická hustota akumulátorů tak vysoká, že to můžeme udělat. Ale není to priorita, protože M je o výkonu, ne o technologii,” pokračuje šéf vývoje a vážný kandidát na šéfa firmy.
„Kdybyste dnes chtěli postavit čistě elektrický sporťák, budete potřebovat tak velký akumulátor, že půjde o auto vážící 2,1 až 2,2 tuny. A takový vůz se nechová dobře na Nürburgringu. Být rychlý není jen věc akcelerace v přímce, tahle část je snadná,” pokračoval dále Fröhlich ve zjevné narážce na Tesly, které na Ringu opakovaně nezvládají ostrou jízdu, třebaže jsou v přímce velmi rychlé.
Co má tedy automobilka za lubem, když současné elektrické modely končí, elektrický sporťák není v plánu a přesto nedávno ukázala koncept BMW Vision M Next? V podstatě to, co chtěla z dosavadní i8 udělat Alpina a nemohla. M Next dostane nejsilnější čtyřválcový motor a nejsilnější elektromotor z nabídky automobilky, aby šlo o stále lehký a přitom výkonný sporťák. „Každé M se musí chovat jako M,” říká Fröhlich a dodává, že hybridizace nemine ani další modely z portfolia sportovní divize, které dostanou elektrický motor, ovšem hlavně kvůli výkonu navíc. V roce 2022 tak máme čekat hybridní eMka, kterým elektřina přidá stovky Newtonmetrů lusknutím prstu.
Uvidíme, co reálně bude následovat, slova lidí z vedení BMW ale nyní jasně naznačují, že firma mění svou tvář a nebude se dále hnát za ničím, o co zákazníci nestojí jen proto, že si to usmyslel někdo v Bruselu. Pokud se tak stane, my se za takový vývoj zlobit jistě nebudeme.
Elektromobily podle BMW nikdo nechce, a tak modely i3 a i8 skončí bez nástupce
Koncept BMW Vision M Next bude do tří let transformován v sériový model s hybridním pohonem a chováním skutečného M
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 4 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:01 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis