Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Boj o nejrychlejší SUV světa nabírá bizarní podobu, šampion teď vítězí o 1 km/h
15.2.2019 | Petr Prokopec
Opravdu někoho zajímá, jestli jede o 1 km/h rychleji? Asi ne, ve světě, kde být druhý znamená prohru, je to ale důležité. Jen proto přichází nové Bentley Bentayga Speed s maximálkou 306 km/h.
Boj o nejrychlejší SUV světa začíná nabírat opravdu svérázné podoby. Tímto titulem se od roku 2015 pyšnilo Bentley Bentayga, jemuž dvanáctiválec s 608 koňmi umožnil sprint z klidu na stovku za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost 301 km/h. Takové parametry byly ještě před pár lety spojovány pouze s vrcholnou supersportovní ligou, nyní je jimi ověnčeno 2,5tunové SUV. To však na trhu nezůstalo osamoceno, předloni se dočkalo příchodu koncernového sourozence. A ten mu titul sebral.
Lamborghini Urus sice disponuje „pouze” čtyřlitrovým osmiválcem, nicméně ten byl naladěn na 650 koní, díky nimž se stovka stává realitou již po 3,6 sekundách. A maximálka pak vystoupala dokonce na 305 km/h. Aby toho nebylo málo, lze zmínit ještě schopnost akcelerovat na dvoustovku za 12,8 sekundy či brzdou dráhu pouhých 33,7 metru při deceleraci ze stovky na nulu. Není tedy překvapivé, že automobilka vůz nazývá supersportovním SUV a Bentley ukazuje záda ve všech ohledech s výjimkou ceny.
Něco takového v britském Crewe zjevně nesli s velkou nelibostí, a proto se rozhodli vrátit zpátky na trůn. Novým králem mezi světovými SUV se tak stává nově odhalená varianta Bentayga Speed, která sice zůstává u šestilitru W12 twin-turbo, ten však byl naladěn na 635 koní. Točivý moment zůstal na 900 Nm, dynamika narostla spolu s navýšením výkonu o 27 koní. Sprint z klidu na stovku tak nově odhalené provedení zvládá již za 3,9 sekundy, tedy o dvě desetiny dříve než standardní verze.
Že tu něco hapruje? Máte pravdu, v rámci akcelerace je Bentayga i nadále za sourozencem ze Sant'Agata Bolognese. Nicméně nejvyšší rychlost verze Speed měla narůst na 306 km/h, Urus je tedy o pověstný chlup překonán. Do značné míry samozřejmě jde jen o hrátky s čísly, neboť pokud bychom zůstali v obou případech u mil v hodině, pak jak Bentley, tak i Lamborghini uvádí v technických parametrech hodnotu 190 mph. Rekordmanem je tedy Bentayga vlastně jen v zemích používajících jednotky soustavy SI, protože reálná maximálka Urusu je 305 km/h, kterou přepočítává na 190 mph. A reálná maximálka Bentaygy Speed je 190 mph, což je přesně 305,7 km/h.
Navíc je třeba dodat, že Bentley sice má na kontě mnohá vítězství z 24 hodin Le Mans, všeobecně je ale v současné době považováno spíše za značku kladoucí důraz na luxus a komfort než na jízdní dynamiku. V případě Lamborghini je to pak přesně naopak, logiky bychom tedy právo na titul nejrychlejšího světového SUV přisoudili spíše Urusu. Nebo Porsche, jež se prozatím s Cayennem Turbo krčí možná až příliš dlouho nezvykle ticho vzadu.
Na druhou stranu lze krok Bentley plně pochopit, britská automobilka má na krku ultimátum od vedení koncernu, na jehož základě musí do dvou let navýšit své zisky. Pokud bude moci zákazníkům nabídnout nejrychlejší světové SUV, pak jí splnění takového úkolu půjde jistě snadněji, než kdyby musela přiznat, že Italové jsou rychlejší a že u konkurenčního Rolls-Royce mohou za Cullinan utratit pro změnu více peněz.
Je samozřejmě otázkou, jakým způsobem Speed ovlivní registrace i firemní zisk. Na odpověď si budeme muset ještě počkat. Nové provedení se neliší jen vyšším výkonem, ale také účinnějšími brzdami. Ani v tomto ohledu ale Bentayga nebude udávat prim, neboť karbon-keramické kotouče o rozměru 440 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu má Urus v základu již od svého příchodu na trh, zatímco u Bentley je za příplatek.
Kromě toho novinka dostala do vínku zatmavené světlomety, mřížku chladiče či specifická 22palcová litá kola. Unikátní je rovněž rozměrný střešní spoiler, zatímco boční prahy se dočkaly stejného laku jako zbytek karoserie. Nechybí pak ani všudypřítomné logo Speed, tím jsou ale venkovní změny u konce. O poznání více se Bentley nerozjelo ani uvnitř, kromě emblémů odkazujících na „rychlíka“ zde máme jen specifické čalounění kombinující Alcantaru, kůži a ozdobné diamantové švy.
Jízdní režimy Sport a Comfort byly u Speedu překalibrovány, první nyní umožňuje lepší využití navýšeného potenciálu motoru i rychlejší řazení osmistupňové automatické převodovky. Modernizován byl rovněž systém Dynamic Ride, který k pohonu aktivních stabilizátorů využívá 48voltový elektrický systém. A aby toho nebylo málo, lze zmínit i hlučnější výfuk. Živý debut si nové Bentley Bentayga Speed užije za měsíc v Ženevě.

























Bentley Bentayga Speed je novým nejrychlejším SUV na světě, byť jen v rámci maximálky a to navíc pouze v zemích, kde se používají kilometry v hodině
Bleskovky
- Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
před 11 hodinami - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019 - Řidič Porsche chtěl na semaforech ukázat záda sokovi, ukázal ale něco úplně jiného
4.12.2019
Nejdiskutovanější články
- 490 km/h Bugatti zaujme, armáda USA ale testuje sáně jezdící až 10 620 km/h
12.9.2019 (4) - Němci vyzkoušeli ojetou Dacii Logan kombi, zdánlivě lákavé nabídce radí se vyhnout
3.10.2019 (2) - Muž najel s Pagani Huayra za tři dny víc kilometrů než ostatní majitelé za rok dohromady
21.10.2019 (1) - Ani nová nejlevnější Dacia neunikne tlaku EU, bude ještě o něco komplikovanější
26.11.2019 (4) - Elektrické experimenty BMW definitivně končí, znamenají konec jedné éry
19.9.2019 (3) - Rusové ukázali nové interiéry svých vlaků, těm českým ujíždějí o parník
20.11.2019 (1) - Proč elektromobily dál mizerně fungují v zimním počasí? Část slabin nemá řešení
4.12.2019 (2) - Trump vzal Kalifornii právo určovat tvrdší emisní limity, pro svět aut to může být spása
20.9.2019 (1) - Policejní Tesla Model S totálně selhala při pronásledování podezřelého
27.9.2019 (4) - Pokus automobilky ulehčit život manažerům svéráznou výbavou skončil velkým fiaskem
19.10.2019 (1)

Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 16:07 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 13:07 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 12:30 - rhinos
- Politický koutek 12:30 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 19:25 - Stepan
- Rychlodotazy 17:00 - abgx1
- Onboard videa 14:30 - bojler
- Hon na piráty 14:18 - aikoN
- VZKAZY 14:10 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 6.12.2019 - řidičBOB
Autobazar
VW Polo 1.2
r.v. 2008
84 000,- KčOpel Corsa 1.2i 16V
r.v. 2014
166 000,- KčVW Passat 1.8 TSI
r.v. 2011
294 000,- KčRenault Megane R.S. TCe 280
r.v. 2019
680 000,- KčVW Golf 1.4 TSI
r.v. 2014
285 000,- KčŠkoda Fabia 1.2
r.v. 2007
80 000,- Kč