Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Boj o nejrychlejší SUV světa nabírá bizarní podobu, šampion teď vítězí o 1 km/h
15.2.2019 | Petr Prokopec
Opravdu někoho zajímá, jestli jede o 1 km/h rychleji? Asi ne, ve světě, kde být druhý znamená prohru, je to ale důležité. Jen proto přichází nové Bentley Bentayga Speed s maximálkou 306 km/h.
Boj o nejrychlejší SUV světa začíná nabírat opravdu svérázné podoby. Tímto titulem se od roku 2015 pyšnilo Bentley Bentayga, jemuž dvanáctiválec s 608 koňmi umožnil sprint z klidu na stovku za 4,1 sekundy a nejvyšší rychlost 301 km/h. Takové parametry byly ještě před pár lety spojovány pouze s vrcholnou supersportovní ligou, nyní je jimi ověnčeno 2,5tunové SUV. To však na trhu nezůstalo osamoceno, předloni se dočkalo příchodu koncernového sourozence. A ten mu titul sebral.
Lamborghini Urus sice disponuje „pouze” čtyřlitrovým osmiválcem, nicméně ten byl naladěn na 650 koní, díky nimž se stovka stává realitou již po 3,6 sekundách. A maximálka pak vystoupala dokonce na 305 km/h. Aby toho nebylo málo, lze zmínit ještě schopnost akcelerovat na dvoustovku za 12,8 sekundy či brzdou dráhu pouhých 33,7 metru při deceleraci ze stovky na nulu. Není tedy překvapivé, že automobilka vůz nazývá supersportovním SUV a Bentley ukazuje záda ve všech ohledech s výjimkou ceny.
Něco takového v britském Crewe zjevně nesli s velkou nelibostí, a proto se rozhodli vrátit zpátky na trůn. Novým králem mezi světovými SUV se tak stává nově odhalená varianta Bentayga Speed, která sice zůstává u šestilitru W12 twin-turbo, ten však byl naladěn na 635 koní. Točivý moment zůstal na 900 Nm, dynamika narostla spolu s navýšením výkonu o 27 koní. Sprint z klidu na stovku tak nově odhalené provedení zvládá již za 3,9 sekundy, tedy o dvě desetiny dříve než standardní verze.
Že tu něco hapruje? Máte pravdu, v rámci akcelerace je Bentayga i nadále za sourozencem ze Sant'Agata Bolognese. Nicméně nejvyšší rychlost verze Speed měla narůst na 306 km/h, Urus je tedy o pověstný chlup překonán. Do značné míry samozřejmě jde jen o hrátky s čísly, neboť pokud bychom zůstali v obou případech u mil v hodině, pak jak Bentley, tak i Lamborghini uvádí v technických parametrech hodnotu 190 mph. Rekordmanem je tedy Bentayga vlastně jen v zemích používajících jednotky soustavy SI, protože reálná maximálka Urusu je 305 km/h, kterou přepočítává na 190 mph. A reálná maximálka Bentaygy Speed je 190 mph, což je přesně 305,7 km/h.
Navíc je třeba dodat, že Bentley sice má na kontě mnohá vítězství z 24 hodin Le Mans, všeobecně je ale v současné době považováno spíše za značku kladoucí důraz na luxus a komfort než na jízdní dynamiku. V případě Lamborghini je to pak přesně naopak, logiky bychom tedy právo na titul nejrychlejšího světového SUV přisoudili spíše Urusu. Nebo Porsche, jež se prozatím s Cayennem Turbo krčí možná až příliš dlouho nezvykle ticho vzadu.
Na druhou stranu lze krok Bentley plně pochopit, britská automobilka má na krku ultimátum od vedení koncernu, na jehož základě musí do dvou let navýšit své zisky. Pokud bude moci zákazníkům nabídnout nejrychlejší světové SUV, pak jí splnění takového úkolu půjde jistě snadněji, než kdyby musela přiznat, že Italové jsou rychlejší a že u konkurenčního Rolls-Royce mohou za Cullinan utratit pro změnu více peněz.
Je samozřejmě otázkou, jakým způsobem Speed ovlivní registrace i firemní zisk. Na odpověď si budeme muset ještě počkat. Nové provedení se neliší jen vyšším výkonem, ale také účinnějšími brzdami. Ani v tomto ohledu ale Bentayga nebude udávat prim, neboť karbon-keramické kotouče o rozměru 440 milimetrů vpředu a 370 milimetrů vzadu má Urus v základu již od svého příchodu na trh, zatímco u Bentley je za příplatek.
Kromě toho novinka dostala do vínku zatmavené světlomety, mřížku chladiče či specifická 22palcová litá kola. Unikátní je rovněž rozměrný střešní spoiler, zatímco boční prahy se dočkaly stejného laku jako zbytek karoserie. Nechybí pak ani všudypřítomné logo Speed, tím jsou ale venkovní změny u konce. O poznání více se Bentley nerozjelo ani uvnitř, kromě emblémů odkazujících na „rychlíka“ zde máme jen specifické čalounění kombinující Alcantaru, kůži a ozdobné diamantové švy.
Jízdní režimy Sport a Comfort byly u Speedu překalibrovány, první nyní umožňuje lepší využití navýšeného potenciálu motoru i rychlejší řazení osmistupňové automatické převodovky. Modernizován byl rovněž systém Dynamic Ride, který k pohonu aktivních stabilizátorů využívá 48voltový elektrický systém. A aby toho nebylo málo, lze zmínit i hlučnější výfuk. Živý debut si nové Bentley Bentayga Speed užije za měsíc v Ženevě.
Bentley Bentayga Speed je novým nejrychlejším SUV na světě, byť jen v rámci maximálky a to navíc pouze v zemích, kde se používají kilometry v hodině
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 7 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024 - Diesely nejsou mrtvé, říká Toyota. V prodeji budou ještě dekády, bojovat za ně začala i Škoda
24.3.2024 - Neobyčejně levně je k mání světově unikátní BMW 3 legendární generace E46, ani toho moc nenajelo
24.3.2024 - „Velká lež” a „podvod na přírodu”. Profesor techniky ve Vídni říká, že nařizování elektromobilů jde proti veškerému rozumu
24.3.2024 - VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva