Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové odhalili motor bez turba s výkonem 1 013 koní. Detaily konstrukce fascinují
12.12.2018 | Mirek Mazal
V době, kdy se přeplňování u nových motorů stalo normou, přichází Aston Martin ve spolupráci s Cosworthem s fascinující atmosférou. Při objemu 6,5 litru 12 válcích točí až 11 100 ot./min.
Vyždímat z motoru okolo 1 000 koní v době všeobjímajícího přeplňování už neohromí tak, jako při příchodu Bugatti Veyron. Nechápejte nás špatně, je to stále obdivuhodná porce výkonu, nahánět další kilowatty pomocí stlačování nasávaného vzduchu ale zkrátka není tak složité. Dosáhnout stejných hodnot bez turbodmychadla je čin hodný vyznamenání a Britové si jedno takové právem zaslouží.
Současná éra turbomotorů nepřeje atmosférickým jednotkám, prakticky žádné nové nevznikají. Aston Martin ale přesně takový chtěl postavit a roky šel za svým cílem „Program vyžadoval od začátku přirozeně plněný motor. Nejvýznamnější řidičské auto moderní doby potřebuje motor s vnitřním spalováním, který sedí na absolutním vrcholu výkonu, vzrušení a emocí. To znamená nekompromisní čistotu přirozeného sání,“ popisuje nový dvanáctiválcový agregát automobilka.
Chvályhodný přístup ale přináší problémy. Jedním z nich je legalizace atmosférického motoru, který točí nadstandardně vysoké otáčky. V době přísného dozoru nad emisemi jde o náročný úkol svěřený do rukou zkušených motorářů z legendárního Cosworthu. O nový motor jsme se poprvé otřeli nedávno, dnes vám jej můžeme přiblížit do detailu s pomocí šesti bodů a působivé fotogalerie.
Motor točí až 11 100 otáček za minutu
Výkon až 745 kW (1 013 koní) bez použití turba pochopitelně vyžaduje spoustu otáček. Dvanáctiválec s objemem 6,5 má maximum v oblasti 10 500 do 11 100 ot./min. Maximum točivého momentu 740 Nm přichází po dosažení 7 000 ot./min. Elektromotor přidá další výkon, a tak se celkový výkon hybridní jednotky laděné formulovým týmem Red Bullu má vyšplhat až na 842 kW neboli 1 145 koní.
Úprava pro silniční homologaci více než zdvojnásobila dobu vývoje
Pohon V12 s brutálním výkonem má například také Apollo IE. Jenže tento sporťák nemůže legálně na veřejné silnice. Aston Martin s Red Bullem chtěli od začátku vytvořit legendu schopnou provozu na běžných komunikacích. To ale s sebou nese řadu překážek v podobě plnění emisní normy Euro 6, ale také použitelnost při běžných rychlostních limitech. Závodní motory jsou konstruovány na malou porci kilometrů v nejvyšším tempu bez ohledu na kultivovanost, tento musí zvládnout běžný režim i londýnskou zácpu. A prý ji zvládá.
Sací komora není standardní
Na vrcholu motorového bloku je vidět karbonová struktura sacího traktu. Byl odstraněn ochranný nátěr, aby auto ušetřilo 80 gramů na celkové hmotnosti. Auto bude sériově dodáváno bez povrchově ošetřené komory. Autoři neváhali ubrat, tím ukázali, že uvažují do nejmenšího detailu.
Je lehčí než V10 Formule 1
Motor Valkyrie skrývá titanové ojnice, specifické písty či frézovanou klikovou hřídel. Vnitřní komponenty jsou prý vynikající, mohou se údajně rovnat nejlepším soutěžním monopostům. Dalo by se říci, že jde o zvětšený motor Formule 1, pokud by FIA snesla atmosférické agregáty. Kdyby došlo na zvětšení motoru Cosworth V10 F1, byl by ve výsledku o čtyři kilogramy těžší než pohon tohoto Astonu. Jeho atmosférický V12 váží 206 kilogramů.
Motor je součástí podvozku
Tento bod je obzvláště působivý, protože motor je jediná věc, která drží dva konce vozu pohromadě. Na jízdě se podílí nejen dodáváním energie, ale také ovlivňuje přilnavost a chování v zatáčkách. To skutečně představuje střet zájmů, vysvětluje provozní ředitel Cosworthu Bruce Wood. Montážní body musí být nesmírně pevné.
Vydrží 100 000 kilometrů, nový olej bude vyžadovat každých 6 000 km
Mercedes-AMG Project One, hlavní konkurent Valkyrie, používá V6 s turbodmychadlem, jeho motor si vyžádá repasi každých 50 tisíc kilometrů. Technika Formule 1 a know-how Astonu Martin ujede bez nutnosti velkého servisu ještě jednou tolik. Kromě oleje každých 6 000 kilometrů nebude čekat majitele žádné velké překvapení, doufají šéfové z Anglie. Sám Wood navrhuje, aby Cosworth v takovém případě mohl vzít motor zpět do dílny, rozebrat ho, otestovat jej, a podle možnosti znovu sestavit do jednoho celku.
Fotografie Astonu Martin Valkyrie a jeho motoru
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry