Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové ukázali interiér aut nejbližší budoucnosti, s Němci si výjimečně notují
20.8.2019 | Mirek Mazal
Interiéry aut se v posledních letech proměnily prakticky k nepoznání kvůli jejich stále větší digitalizaci. Tento proces ale nekončí, dalším krokem jsou i podle Britů 3D-displeje.
Auta jsou v principu prakticky stále stejná, konkrétní řešení některých jejich částí ale zejména v určitých érách prochází dramatickým vývojem. V posledních dekádách bychom takových oblastí našli hned několik, skoro k nepoznání se ale proměnily interiéry a způsob, jakým k nám automobily „promlouvají”.
Však vzpomeňte na typická auta počátku 90. let. Obvyklé v nich byly analogové displeje s „budíky”, mezi nimiž ani otáčkoměr nebyl samozřejmostí, pár „knoflíků” nastavujících ty nejnezbytnější funkcí a manuální ovládání naprosté většiny věcí včetně třeba teploty ventilace či uzavírání vnitřního okruhu. O necelé tři dekády později jsme úplně jinde - auta jsou vybavená tak moc, že něco jako ruční stahování oken už pomalu ani neexistuje, ovládaných funkcí je tolik, že minimálně část nastavení se musela přesunout do palubních systémů a analogová zobrazení čehokoli postupně mizí i z těch nejobyčejnějších aut.
Štafetu přebraly displeje, které v některých vozech mají na starosti nejen veškerá zobrazení, ale i veškeré ovládání. Dražší auta tak musí udělat opět krok vpřed a tím jsou displeje s prostorovým zobrazením. Tato novinka by měla sloužit nejen jako bezpečnostní prvek pro řidiče, ale i jako prostředek k zintenzivnění zábavy cestujících. Před pár dny o tomto řešení jako o dalším vývojovém kroku hovořili Němci a jindy rivalitní Britové z Jaguaru a Land Roveru je s krátkým časovým odstupem následují.
Ostrovní technologie vznikla ve spolupráci automobilky s týmem odborníků pokročilé fotoniky a elektroniky Cambridgeské univerzity. Nový systém se primárně zaměřuje na zlepšení reakčních časů řidičů prostřednictvím prostorového promítání výstrah do zorného pole coby součásti tzv. rozšířené reality.
Použití 3D-displejů by tímto způsobem mělo vést ke zvýšení bezpečnosti silnic prostřednictvím stimulace přirozenějších reakcí na možné nebezpečí. Znaky a symboly by šlo použít například k upozornění na vybočení z jízdního pruhu, k varování před kolonou, před špatným počasím a podobně. Zapojení čidel sledujících hlavu a oči posádky by zajistilo viditelnost trojrozměrných efektů bez použití brýlí jako v kině.
Kromě bezpečnosti automobilka upozorňuje na další využití techniky. Promítání bude možné využít také pro pobavení posádky, nejlépe pak v „plně autonomní budoucnosti“. Jaguar Land Rover tím myslí sledování 3D-filmů, pozorování jízdních podrobností nebo načítání zajímavých informací o vozidle či projížděné trase ve formě prostorových obrazů v nitru kabiny.
Technik Valerian Meijering z týmu tvůrců říká, že novinka „nejen poskytuje zákazníkům mnohem intenzivnější zážitek, ale je i součástí naší strategie Destination Zero“, v rámci níž by Britové chtěli udělat z aut poněkud utopicky něco, co nemá žádný negativní vliv na život Prostorové zobrazení je pak zásadním přispěním také pro inteligentní interiér zvaný Smart Cabin, který vytváří „personalizovaný prostor uvnitř vozidla pro řidiče a cestující s vylepšenými bezpečnostními, zábavními a komfortními funkcemi“.
Na rozdíl od Němců Britové zatím nehovoří o konkrétním termínu uvedení těchto řešení do sériové výroby, ale čekejme něco takového v nejbližších letech - „obyčejné” digitální přístrojovky už dnes mají i auta jako Škoda Scala. A teď si vezměte, že v takové Škodě Favorit byly luxusem digitální hodinky...
Jaguar Land Rover představil interiér aut nejbližší budoucnosti, postaven je hlavně kolem displejů s třídimenzionálním zobrazením
Zdroj: Jaguar Land Rover
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva