Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“

Zpráv o převratných vynálezech na poli akumulátorů už se k nám doneslo mnoho, žádná ale zatím skutečnou revoluci neznamenala. Tato by mohla, hliníko-vzduchové akumulátory Trevora Jacksona podle všeho fungují a míří do výroby.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“

23.10.2019 | Petr Prokopec

Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zpráv o převratných vynálezech na poli akumulátorů už se k nám doneslo mnoho, žádná ale zatím skutečnou revoluci neznamenala. Tato by mohla, hliníko-vzduchové akumulátory Trevora Jacksona podle všeho fungují a míří do výroby.

Do elektromobility již byly napumpovány neskutečné peníze. Nemělo by nás tudíž překvapit, že pomalu dennodenně lezou na světlo světa nové revoluční technologie, celý pokrok je ale povětšinou spojen pouze s jednou či dvěma prezentacemi. A jakkoliv se dané záležitosti, mezi něž patří třeba baterie s tuhým elektrolytem, věnuje opravdu velké množství firem, úspěch je mnohem dále, než bylo předpokládáno. Zatímco původně měly tyto přelomové akumulátory zamířit do aut již v roce 2021, nyní je realitou spíše půlka příští dekády. A to je pořád jen plán.

Stejně tak se můžeme ptát, zda se skutečně dočkáme komerčního využití hliníkovo-vzduchových baterií, za kterými stojí britský technik Trevor Jackson, v jejich případě se ale reálné nasazení zdá být blíže. Jackson se revolučnímu typu věnuje od roku 2001, kdy projekt odstartoval ve své garáži. Předtím nabíral zkušenosti u společností Rolls-Royce a British Aerospace, než začal pracovat na nukleárních reaktorech pro ponorky britského námořnictva. Rozhodně jde tedy o jednoho z předních expertů, který se rozhodl oprášit technologii vyvinutou v 60. letech minulého století.

Jackson však sáhl pouze po principu, nikoliv po samotných letitých bateriích. Před šedesáti lety hliníkovo-vzduchové baterie vyžadovaly ryzí a tedy velmi drahý hliník, aby bylo dosaženo požadovaných reakcí. Elektrolyt pak byl jedovatý a navíc se často měnil v gel, který následně ucpal vzduchové cesty akumulátorů. Projekt tak zamířil k ledu, odkud jej vytáhl až Jackson. Jím vyvinutý elektrolyt je již neškodný, což na prezentacích investorům rád demonstroval tak, že jej vypil.

Mimo to baterie již zvládají pracovat s běžným hliníkem, kterého je na světě dostatek. A co více, odpadním produktem je pouze hydroxid hliníku, který lze recyklovat, a tak následně vyrobit další hliník, jenž může být použit na další baterie. Minimálně z tohoto úhlu pohledu se tedy Jacksonova technologie jeví jako smysluplná, zatím jsme však stále nezmínili ty největší superlativy, jež ji obklopují. Jackson slibuje fenomenální dojezd, byť ne na jedno nabití, ale spíše natankování.

Podle britského vynálezce by Tesla Model S nabídla dojezd 2 414 km namísto 595 kilometrů, pokud by byly použity hliníkovo-vzduchové baterie namísto lithium-iontových o stejném objemu. Kdyby pak byly použity nové akumulátory o stejné hmotnosti, dojezd by narostl dokonce na 4 344 km. Pokud by šlo o realitu, znamenalo by to opravdovou revoluci.

Nicméně jak asi tušíte, je tu jeden háček. Funkčnost nové baterie je založena na reakci elektrolytu s hliníkem, který je následně „sežrán“. Podobný systém vyvinutý izraelskou firmou Phinergy v tu chvíli vyžadoval každých 320 kilometrů dolití destilované vody a na konci dojezdu výměnu celé baterie. S něčím podobným nejspíše počítá i Jackson, podle nějž by ale výměna měla zabrat pouze 90 sekund a zvládnout by ji měl každý.

Podstatné navíc je, že revoluční typ baterií by neměl být pouze lehčí a s vyšší hustotou, zároveň je také daleko levnější. Jackson naznačuje, že koupě nové baterie by měla vyjít na pouhých 60 liber, tedy na zhruba 1 800 Kč. Víceméně zde tedy mluvíme o částce, která odpovídá plné nádrži benzinu či nafty u aut se spalovacím motorem, navíc by zajistila vyšší dojezd.

Jak se tedy zdá, Jackson možná doopravdy přišel na onen „Velký třesk“. Tedy na přelomovou technologii, díky které elektromobilita začne opravdu dávat smysl. Jakkoliv bude třeba vyřešit značnou spoustu dalších otázek, jež budou spojeny hlavně se zásobováním. Dá se předpokládat, že ač nový typ akumulátorů disponuje až devětkrát vyšší hustotou než lithium-iontové baterie, malý nebude. Na jeho skladování tedy budou třeba haly.

Na odpovědi na nevyjasněné otázky ale již mnoho času není, neboť ve spolupráci s firmou Austin Electric mají již příští rok vyrazit do prodeje tisíce aut osazených revolučními akumulátory. Zda k tomu ale opravdu dojde, je zatím zahaleno stejnou rouškou tajemství jako ona přelomová technologie. Může být skutečná, stejně tak ale může jít jen o další past na důvěřivé investory.


Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“ - 1 - Trevor Jackson Al-air battery prvni foto 01Ex-technik Rolls-Roycu vyvinul revoluční baterie, zvládnou 4 000 km na „nabití“ - 2 - Trevor Jackson Al-air battery prvni foto 02
Trevor Jackson přichází s revolučními bateriemi, jenž slibují velmi levnou elektromobilitu. Jen ta bude principiálně odlišná od té současné

Zdroj: Autoblog

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.