Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Česká firma ukázala v akci svůj drsný terénní autobus, zastaví ho vážně máloco
14.8.2019 | Mirek Mazal
Autobus si přirozeně spojíme s klidným přesunem po silnici, česká firma se ale se staromódním přístupem nespokojila. Svému stroji přidala terénní schopnosti a ukázala, co dokáže.
Velký terénní autobus na záběrech níže si říká Torsus Pretorian podle osobní gardy římských císařů. Byla to statečná jednotka, která měla na vývoj dějin někdy i větší vliv než samotný panovník. Nebojácnost vojáků inspirovala pražskou firmu Pulsar Expo, která si vypůjčila označení gardistů do názvu svého mohutného off-roadu. V minulosti už jsme se o něm zmiňovali, teď vám jej ale můžeme představit zase o něco lépe.
Stroj je zajímavý nejen z českého pohledu, neboť zatímco v Praze firma sídlí, ve slovenské Bratislavě auta pro změnu vyrábí. Smyslem její existence je výroba autobusů technicky upravených tak, aby se po svých dostaly i tam, kam taková auta běžně nemají šanci dojet bez asistence. A nedá se říci, že by v tomto směru neuspěla.
Torsus Pretorian disponuje pohonem obou náprav a je postavený na základech tahačů MAN. Terénní autobus pohání 6,9litrový dieselový šestiválec MAN D0836LFL40 o výkonu 176 kW (239 koní) a točivém momentu 925 Nm, kterému asistuje poloautomatická převodovka ZF Tip Matic. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 117 km/h - to je dost i na silnici, natož pak v terénu.
Fungování všech zařízení v horších podmínkách zajišťuje elektrický obvod s dvojicí 12V autobaterií o kapacitě 175 Ah. Chlazení má na bedrech kombinace vodního a vzduchového systému. Průměrná spotřeba dieselového paliva závisí na vybrané trase, každopádně je připravena stolitrová nádrž.
Dlouhý a vysoký stroj má rozvor náprav 4 200 milimetrů, zvládne zatížení až 13,5 tuny. Přední náprava s listovými pružinami a uzamykatelným diferenciálem unese 6,3 tuny, zadní protějšek stejné konstrukce je dimenzován na případnou zátěž až 7,8 tuny. Velkým přínosem prostupnosti mimo asfaltové cesty je cca 39 centimetrů světlé výšky, brodivost 70 centimetrů, sjízdnost až 33stupňového klesání a terénní pneumatiky Michelin XZL TL o rozměru 395/85 R20.
Uvnitř může být uspořádáno maximálně 35 sedadel s tříbodovými bezpečnostními pásy a jedno pneumaticky odpružené sezení pro řidiče. Přesná finální konfigurace záleží na domluvě se zákazníkem, párovaná sedadla lze nahradit úložným prostorem. Příjemné prostředí v interiéru udržuje klimatizační jednotka spojená s topením. Lidé na palubě mají k službám přehrávač DVD s centrální obrazovkou propojenou mikrofonem a i tady se myslelo na drsné podmínky - zatmavená okna mají vysokou odolnost proti rozbití, takže je kontakt s pár větvemi nerozhází.
Kromě poněkud postapokalyptického vzhledu se autobus odlišuje bohatým využitím kompozitních materiálů. To s sebou přináší výhody nižší celkové hmotnosti, snadné výroby a vysoké odolnosti proti korozi. Přes tento přístup je Praetorian určen hlavně do zemí, kde to s rozvojem silniční sítě není moc žhavé, popřípadě do vyspělejších koutů světa, kde existují odlehlé oblasti s nízkým zalidněním. V České republice ani na Slovensku tedy jeho nasazení úplně neočekáváme.
I s ohledem na zmíněné se cena česko-slovenského autobusu drží relativně nízko - základ je nabízen za 100 tisíc dolarů (2,23 milionu Kč) bez objednávky některých z řady exteriérových doplňků. Jak jsme naznačili, stroj je primárně určen k exportu do těžko přístupných míst, během prezentace se jeden ilustrační kus předvedl v záchranářských barvách. Výrobce prý již nyní eviduje zakázky z řady zemí světa, mimo jiné z Bangladéše, Gruzie, Kanady neb Spojených států.
Bytelný Pretorian pochází z Česka a staví se v Bratislavě. Dostat ho do úzkých není navzdory schopnosti převézt desítky lidí vůbec snadné
Zdroje: Motor1, Bus 4x4@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch