České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny

(+ video) Tohle vozítko vzniklo v Praze, zvládne maximálku 55 km/h a ujede prý až 200 km na 9,6kWh baterii. Je to ideální městské miniauto, říká autor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny

5.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Tohle vozítko vzniklo v Praze, zvládne maximálku 55 km/h a ujede prý až 200 km na 9,6kWh baterii. Je to ideální městské miniauto, říká autor.

Sdílíte-li názor, že do města je ideální malý elektromobil, můžete si koupit třeba Renault Zoe. Nebo počkat, jestli dojde sériové výroby projekt, který je pro nás docela překvapením. Jmenuje se 4ekolka a je to elektromobil vzniklý v Praze. Jeho autorem je architekt a designér Petr Chládek a při stavbě prototypu, na který se můžeme podívat níže, využil i 3D tiskárnu.

„Základní myšlenkou projektu bylo, že všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré,” říká autor a dále svá slova vysvětluje: MHD jezdí jenom někam a jenom někdy, taxi je na každodenní dojíždění drahé, motorka není použitelná po celý rok, bicykl také ne a upocený cyklista není vhodný partner např. pro obchodní jednání. K autu říká, že většinou v něm jezdí jen jedna osoba a ptá se, zda musí 100kg člověk pořád tahat s sebou 1000kg stroj.

Proto navrhl a postavil 4ekolku, malý městský elektromobil, jehož dojezd je „až 200 km” s 9,6kWh akumulátorem. Podle různých výzkumů cca 80 % běžných motoristů ujede denně kolem 50 km, a to zejména při cestách do práce a zpět. „Do města tedy potřebujeme něco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby, s maximální rychlostí 55 km/h,” říká Chládek.

Ptáte-li se, kde přišel zrovna na 55 km/h, když zrovna kolem Prahy je hromada silnic, kde se jezdí i rychleji, odpovíme - 4ekolka zvládne právě takovou maximálku. To např. znamená, že na dálnici vůbec nesmí a že všude, kde je dovolená sedmdesátka, bude brzdou provozu. Vysoké rychlosti nicméně nebyly cílem, důraz byl na co nejnižší hmotnost a nejmenší spotřebu energie; na kilometr jízdy prý 4ekolka spotřebuje cca 100 Wh.

Podle Chládka je 4ekolka plně dostačující jako městské vozítko a i přes vyšší pořizovací cenu se vynaložené peníze za pár let vrátí nejen v uspořeném palivu, náklady mají ve srovnání s klasickým vozem zhruba třetinové, a v Praze i v parkování. Elektromobily mají v tzv. modrých zónách nárok na parkování zdarma nebo za symbolický poplatek, registrují-li se na úřadě.

Pokud, jako u každého elektromobilu, čekáte na informaci o extrémní ceně, zklameme vás. Náklady na stavbu prototypu byly podle autora zhruba 300 tisíc korun. Samozřejmě to neříká, za kolik se bude 4ekolka prodávat zákazníkům, pokud k tomu někdy dojde; v plánu to prý je. A konvenční městská supermini pořídíte o 80 - 100 tisíc levněji, ať jsou od Citroënu, Volkswagenu nebo Škody, můžete s nimi na dálnici a v případě potřeby převezete čtyři lidi a nějakou tu bagáž.

Pokud ale vidíte v elektřině cestu, 4ekolka může být zajímavým způsobem, jak s ní u sebe doma začít. Samozřejmě, máte-li ji kde nabíjet, překousnete-li design a nejezdíte-li do práce denně po dálnici. Tomuto projektu jakožto českému nápadu fandíme, máme ale obavu, že podobně jako spousta dalších podobných skončí v propadlišti dějin dřív, než dosáhne valného komerčního úspěchu.


České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny - 1 - 4ekolka prvni 01České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny - 2 - 4ekolka prvni 02České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny - 3 - 4ekolka prvni 03České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny - 4 - 4ekolka prvni 04České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny - 5 - 4ekolka prvni 05
Fotografií zatím k 4ekolce moc není, to podstatné ale ukazují

Zdroj: Hybrid.cz

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.