Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
České auto nemusí být Škoda. 4ekolka je nové mini z 3D tiskárny
5.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tohle vozítko vzniklo v Praze, zvládne maximálku 55 km/h a ujede prý až 200 km na 9,6kWh baterii. Je to ideální městské miniauto, říká autor.
Sdílíte-li názor, že do města je ideální malý elektromobil, můžete si koupit třeba Renault Zoe. Nebo počkat, jestli dojde sériové výroby projekt, který je pro nás docela překvapením. Jmenuje se 4ekolka a je to elektromobil vzniklý v Praze. Jeho autorem je architekt a designér Petr Chládek a při stavbě prototypu, na který se můžeme podívat níže, využil i 3D tiskárnu.
„Základní myšlenkou projektu bylo, že všechny současné způsoby dopravy osob po městě nejsou dobré,” říká autor a dále svá slova vysvětluje: MHD jezdí jenom někam a jenom někdy, taxi je na každodenní dojíždění drahé, motorka není použitelná po celý rok, bicykl také ne a upocený cyklista není vhodný partner např. pro obchodní jednání. K autu říká, že většinou v něm jezdí jen jedna osoba a ptá se, zda musí 100kg člověk pořád tahat s sebou 1000kg stroj.
Proto navrhl a postavil 4ekolku, malý městský elektromobil, jehož dojezd je „až 200 km” s 9,6kWh akumulátorem. Podle různých výzkumů cca 80 % běžných motoristů ujede denně kolem 50 km, a to zejména při cestách do práce a zpět. „Do města tedy potřebujeme něco malého, levného, bezpečného, celoročně použitelného, maximálně pro dvě osoby, s maximální rychlostí 55 km/h,” říká Chládek.
Ptáte-li se, kde přišel zrovna na 55 km/h, když zrovna kolem Prahy je hromada silnic, kde se jezdí i rychleji, odpovíme - 4ekolka zvládne právě takovou maximálku. To např. znamená, že na dálnici vůbec nesmí a že všude, kde je dovolená sedmdesátka, bude brzdou provozu. Vysoké rychlosti nicméně nebyly cílem, důraz byl na co nejnižší hmotnost a nejmenší spotřebu energie; na kilometr jízdy prý 4ekolka spotřebuje cca 100 Wh.
Podle Chládka je 4ekolka plně dostačující jako městské vozítko a i přes vyšší pořizovací cenu se vynaložené peníze za pár let vrátí nejen v uspořeném palivu, náklady mají ve srovnání s klasickým vozem zhruba třetinové, a v Praze i v parkování. Elektromobily mají v tzv. modrých zónách nárok na parkování zdarma nebo za symbolický poplatek, registrují-li se na úřadě.
Pokud, jako u každého elektromobilu, čekáte na informaci o extrémní ceně, zklameme vás. Náklady na stavbu prototypu byly podle autora zhruba 300 tisíc korun. Samozřejmě to neříká, za kolik se bude 4ekolka prodávat zákazníkům, pokud k tomu někdy dojde; v plánu to prý je. A konvenční městská supermini pořídíte o 80 - 100 tisíc levněji, ať jsou od Citroënu, Volkswagenu nebo Škody, můžete s nimi na dálnici a v případě potřeby převezete čtyři lidi a nějakou tu bagáž.
Pokud ale vidíte v elektřině cestu, 4ekolka může být zajímavým způsobem, jak s ní u sebe doma začít. Samozřejmě, máte-li ji kde nabíjet, překousnete-li design a nejezdíte-li do práce denně po dálnici. Tomuto projektu jakožto českému nápadu fandíme, máme ale obavu, že podobně jako spousta dalších podobných skončí v propadlišti dějin dřív, než dosáhne valného komerčního úspěchu.
Fotografií zatím k 4ekolce moc není, to podstatné ale ukazují
Zdroj: Hybrid.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva