Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chytré detaily pick-upu neznámé značky okouzlily i jednu z největších automobilek
25.4.2019 | Petr Prokopec
Nestává se, aby se na trhu zničehonic zjevilo hotové auto dosud neznámé firmy a dokázalo ohromit i staré gardy. V případě Rivianu se to ale stalo a ohromený je zjevně i Ford.
Tesla již nějakou tu chvíli pracuje na elektrickém pick-upu, který by dle Elona Muska měl být skutečným průlomem. Už jen proto, že takový vůz je snem mnoha Američanů. Kalifornská automobilka však snadno může přijít s křížkem po funuse, neboť ještě před ní se o dobytí tohoto trhu začala pokoušet prakticky neznámá automobilka Rivian. Ta loni ukázala své dva první vozy, a sice sedmimístné SUV R1S a pětimístný pick-up R1T. Právě ten zamíří do výroby jako první a momentálně oslňuje návštěvníky newyorského autosalonu.
Pick-up Rivianu jsme si vcelku podrobně popsali již během slavnostní prezentace, tehdy jsme se ale soustředili na hnací ústrojí. Nyní ale hlavní technik značky Brian Gase prozradil další detaily týkající se především neuvěřitelně chytré konstrukce. Platforma je skateboardového typu, což znamená, že veškeré baterie, stejně jako elektromotory, jsou součástí podlahy. Právě toto řešení pak umožňuje designérům, aby v kombinaci s alternativním pohonem mohli překvapovat zákazníky vtipnými detaily.
Začít můžeme na přídi, která je v podstatě jednou velkou světelnou rampou. Působivé přitom je, že boční části horizontální lišty slouží nejen k dennímu svícení, ale také jako směrová světla. Prostředek lišty se pro změnu může stát indikátorem dobíjení. Za ním se ovšem nenachází pohonné ústrojí, jako by tomu bylo u konvenčního pick-upu, nýbrž rozměrný zavazadlový prostor o kapacitě 330 litrů. Počítat tedy lze s praktickým využitím celé 5,5metrové délky vozu.
Jen u jednoho zavazadelníku ovšem Rivian nezůstává, dále je tak možné počítat s odkládacími schránkami pod zadními sedadly. Na co je ovšem Gase obzvláště pyšný, to je prostor mezi kabinou a korbou, který je přístupný z obou stran skrze odklápěcí panely. Ty navíc disponují malou schránkou, zároveň přitom slouží jako sedátko nebo stupačka, pokud se majitel potřebuje dostat na střechu vybavenou ližinami.
Výše zmíněný schránka pod sedadly má objem 200 litrů, disponovat jí ale bude pouze základní pickup s bateriemi o kapacitě 105 kWh či prostřední verze (135 kWh). V případě vrcholné verze se 180 kWh sice dojezd naroste na 646 km, schránku si ale pro sebe zaberou přídavné baterie. Není to jediná oběť, očekávat lze také stovku za 3,2 s (místo 3 sekund u verze se 135 kWh).
Vraťme se ale zpátky k zajímavým detailům, přičemž v tomto případě zamíříme ke korbě schopné pojmout až 800 kilogramů nákladu. Ta nedostala jen uzamykatelný a elektricky ovládaný kryt, ale rovněž zadní postranici, kterou lze sklopit nejen do úhlu 90 stupňů, ale i svisle k zemi. Nakládání je tak mnohem jednodušší. Finesy tím stále nekončí, dále zde máme i flexibilní podlahu, pod kterou se nachází buď plnohodnotné rezervní kolo nebo další schránka při jeho vynechání.
Rivian R1T tak skutečně má co nabídnout, nemalá očekávání jsou spojena rovněž s SUV. Ohromen je představenými řešeními i Ford, který do elektrického start-upu napumpoval 500 milionů dolarů (cca 11,49 mld. Kč), za což získal nejen přístup k unikátní architektuře, ale také místo v představenstvo Rivianu. Platforma přitom bude montována v Normalu v Illinois, poté ji převezme Ford. Co přesně na ni však usadí, není jisté.
Jasně patrná je však odevzdanost, s jakou modrý ovál přistupuje k elektromobilitě. Oznámení spolupráce s Rivianem přichází krátce poté, co automobilka uzavřela dohodu s koncernem VW Group. I v tomto případě se přitom do značné míry dotýká elektrifikace, Ford tedy dostane přístup i k platformě MEB. Ta rovněž nabídne nízké těžištěm a vše v jedné rovině, o chytrých detailech však nepadla ani zmínka. Zda chybí nebo jen Němci jen tají, zjistíme nejpozději na podzim.
Elektrický pick-up Rivian R1T se chlubí řadou působivých detailů. Okouzlující jsou zjevně i pro automobilku velikosti Fordu, která do Rivianu nalila přes 11 miliard Kč
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva