Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí

Trochu jako z počítačových her zachycujících brzkou budoucnost vypadá nový kříženec lodě a pozemního pásového bitevníku. Umí zaútočit proti nepřátelům ve vzduchu, na suchu i ve vodě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí

26.4.2019 | Mirek Mazal

Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Trochu jako z počítačových her zachycujících brzkou budoucnost vypadá nový kříženec lodě a pozemního pásového bitevníku. Umí zaútočit proti nepřátelům ve vzduchu, na suchu i ve vodě.

Vedení Čínské lidové republiky už minimálně dvě desetiletí pilně pracuje na posílení své pozice na mezinárodní scéně. Postupné přetváření geopolitické situace souvisí s dlouhodobým cílem země stát se hlavní světovou velmoci. Čtvrtá největší země světa již od roku 1964 drží jaderné zbraně, od roku 1971 patří mezi stálé členy Rady bezpečnosti OSN, od roku 2010 je druhou největší ekonomikou na světě a od roku 2012 má druhý nejvyšší rozpočet na armádu.

Rostoucí vojenská aktivita znepokojuje kromě Japonska i další dominantní hráče světového rozložení politických sil. Peking rozvířil mezinárodní napětí ukázkou dalšího moderního přírůstku do armádní výbavy. Vojáci se budou učit ovládat autonomní bitevník, která dokáže operovat ve vodě i na souši.

Nový vodní tank by mohl být nasazen při střežení čínských zájmů okolo ostrůvků v Jihočínském moři. Obojživelný transportér zvaný Sea Lizard (Mořská ještěrka) v sobě kombinuje všechny nejnovější technologické postupy zahrnující použití autonomního pohybu, dálkově ovládaných zbraní a řízených střel.

První stroj opustil továrnu ve městě Wu-chan začátkem dubna. Sea Lizard je v podstatě futuristicky vyhlížející loď o délce 11,9 metru a šířce čtyř metrů. Novinka je vybavena hybridním elektrickým pohonným systémem, který používá dieselový motor pohánějící pár vodních trysek. Pohon dokáže generovat tempo do rychlosti až 50 uzlů (asi 92 km/h).

Stejné pohonné zařízení však může dodávat energii čtveřici pásových podvozků pod trupem, jež zajišťují pohyb na pevném podloží. Zdroje informují o maximální možné rychlosti jízdy v řádu desítek km/h. Sea Lizard je tedy skutečně především loď, nicméně dokáže operovat z vody a následně postupovat do vnitrozemí.

Bojové úkoly mohou být otázkou dálkově ovládaných těžkých kulometů v přední části monstra, zadní sekce mořského tanku patří vertikální odpalovací rampě řízených raket. Ukrytá palebná výbava uvnitř stroje skýtá naváděné protiletadlové, protitankové a dokonce i protilodní střelivo. Exteriér přepravníku je tvarovaný ve prospěch neviditelnosti na radarech nepřátel. Standardně se nepočítá s živou posádkou, ale vozu měla by být zachována možnost přepravy vojáků na místo určení.

Maskovaný transportér je ovládán dálkově lidskou obsluhou, ovládací jednotka dokáže přenášet pokyny až na vzdálenost padesáti kilometrů. Sea Lizard prý umí samočinně plavat, automaticky se vyhne překážkám, nezávisle naplánuje další pohyb a během přesunu údajně využívá poznatky z okolního prostředí.

Nový vojenský prostředek splňuje i obranné požadavky. Technologie jsou připravené až na osmiměsíční hlídkování v hibernaci na konkrétní pozici. Bezobslužný člen armády může monitorovat izolovaný ostrov uprostřed ničeho, jakmile senzory zjistí přítomnost nepřátelské invazní síly, čínská armáda dostane oznámení. Operátor může následně satelitem přiřadit rozkazy k ofenzivní či defenzivní činnosti.

Fungování po dobu několika měsíců v mokrém prostředí slaného moře může ovšem doprovázet tendence korodovat koroze. Přirozená degradace kovových částí může potenciálně omezit efektivní nasazení pásové lodi. Absence lidských posádek neumožňují průběžnou kontrolu a provedení případných oprav. Dalším negativem je ochrana celého Lizardu před nepřátelskou palbou. Obojživelník nemá žádné přidané pancéřování, proto je v ohrožení už střelbou obyčejným kulometem.


Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 1 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 01Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 2 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 02Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 3 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 03Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 4 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 04Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 5 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 05Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 6 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 06Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 7 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 07Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 8 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 08Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 9 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 09Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 10 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 10Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí - 11 - Sea Lizard z Ciny foto prvni 11
Sea Lizard má usnadnit prosazování čínských zájmů v Jihočínském moři

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.