Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí
26.4.2019 | Mirek Mazal
Trochu jako z počítačových her zachycujících brzkou budoucnost vypadá nový kříženec lodě a pozemního pásového bitevníku. Umí zaútočit proti nepřátelům ve vzduchu, na suchu i ve vodě.
Vedení Čínské lidové republiky už minimálně dvě desetiletí pilně pracuje na posílení své pozice na mezinárodní scéně. Postupné přetváření geopolitické situace souvisí s dlouhodobým cílem země stát se hlavní světovou velmoci. Čtvrtá největší země světa již od roku 1964 drží jaderné zbraně, od roku 1971 patří mezi stálé členy Rady bezpečnosti OSN, od roku 2010 je druhou největší ekonomikou na světě a od roku 2012 má druhý nejvyšší rozpočet na armádu.
Rostoucí vojenská aktivita znepokojuje kromě Japonska i další dominantní hráče světového rozložení politických sil. Peking rozvířil mezinárodní napětí ukázkou dalšího moderního přírůstku do armádní výbavy. Vojáci se budou učit ovládat autonomní bitevník, která dokáže operovat ve vodě i na souši.
Nový vodní tank by mohl být nasazen při střežení čínských zájmů okolo ostrůvků v Jihočínském moři. Obojživelný transportér zvaný Sea Lizard (Mořská ještěrka) v sobě kombinuje všechny nejnovější technologické postupy zahrnující použití autonomního pohybu, dálkově ovládaných zbraní a řízených střel.
První stroj opustil továrnu ve městě Wu-chan začátkem dubna. Sea Lizard je v podstatě futuristicky vyhlížející loď o délce 11,9 metru a šířce čtyř metrů. Novinka je vybavena hybridním elektrickým pohonným systémem, který používá dieselový motor pohánějící pár vodních trysek. Pohon dokáže generovat tempo do rychlosti až 50 uzlů (asi 92 km/h).
Stejné pohonné zařízení však může dodávat energii čtveřici pásových podvozků pod trupem, jež zajišťují pohyb na pevném podloží. Zdroje informují o maximální možné rychlosti jízdy v řádu desítek km/h. Sea Lizard je tedy skutečně především loď, nicméně dokáže operovat z vody a následně postupovat do vnitrozemí.
Bojové úkoly mohou být otázkou dálkově ovládaných těžkých kulometů v přední části monstra, zadní sekce mořského tanku patří vertikální odpalovací rampě řízených raket. Ukrytá palebná výbava uvnitř stroje skýtá naváděné protiletadlové, protitankové a dokonce i protilodní střelivo. Exteriér přepravníku je tvarovaný ve prospěch neviditelnosti na radarech nepřátel. Standardně se nepočítá s živou posádkou, ale vozu měla by být zachována možnost přepravy vojáků na místo určení.
Maskovaný transportér je ovládán dálkově lidskou obsluhou, ovládací jednotka dokáže přenášet pokyny až na vzdálenost padesáti kilometrů. Sea Lizard prý umí samočinně plavat, automaticky se vyhne překážkám, nezávisle naplánuje další pohyb a během přesunu údajně využívá poznatky z okolního prostředí.
Nový vojenský prostředek splňuje i obranné požadavky. Technologie jsou připravené až na osmiměsíční hlídkování v hibernaci na konkrétní pozici. Bezobslužný člen armády může monitorovat izolovaný ostrov uprostřed ničeho, jakmile senzory zjistí přítomnost nepřátelské invazní síly, čínská armáda dostane oznámení. Operátor může následně satelitem přiřadit rozkazy k ofenzivní či defenzivní činnosti.
Fungování po dobu několika měsíců v mokrém prostředí slaného moře může ovšem doprovázet tendence korodovat koroze. Přirozená degradace kovových částí může potenciálně omezit efektivní nasazení pásové lodi. Absence lidských posádek neumožňují průběžnou kontrolu a provedení případných oprav. Dalším negativem je ochrana celého Lizardu před nepřátelskou palbou. Obojživelník nemá žádné přidané pancéřování, proto je v ohrožení už střelbou obyčejným kulometem.
Sea Lizard má usnadnit prosazování čínských zájmů v Jihočínském moři
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před hodinou - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 2 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva