Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína představila nový obojživelný bitevník. Stroj jak z budoucnosti se obejde i bez lidí
26.4.2019 | Mirek Mazal
Trochu jako z počítačových her zachycujících brzkou budoucnost vypadá nový kříženec lodě a pozemního pásového bitevníku. Umí zaútočit proti nepřátelům ve vzduchu, na suchu i ve vodě.
Vedení Čínské lidové republiky už minimálně dvě desetiletí pilně pracuje na posílení své pozice na mezinárodní scéně. Postupné přetváření geopolitické situace souvisí s dlouhodobým cílem země stát se hlavní světovou velmoci. Čtvrtá největší země světa již od roku 1964 drží jaderné zbraně, od roku 1971 patří mezi stálé členy Rady bezpečnosti OSN, od roku 2010 je druhou největší ekonomikou na světě a od roku 2012 má druhý nejvyšší rozpočet na armádu.
Rostoucí vojenská aktivita znepokojuje kromě Japonska i další dominantní hráče světového rozložení politických sil. Peking rozvířil mezinárodní napětí ukázkou dalšího moderního přírůstku do armádní výbavy. Vojáci se budou učit ovládat autonomní bitevník, která dokáže operovat ve vodě i na souši.
Nový vodní tank by mohl být nasazen při střežení čínských zájmů okolo ostrůvků v Jihočínském moři. Obojživelný transportér zvaný Sea Lizard (Mořská ještěrka) v sobě kombinuje všechny nejnovější technologické postupy zahrnující použití autonomního pohybu, dálkově ovládaných zbraní a řízených střel.
První stroj opustil továrnu ve městě Wu-chan začátkem dubna. Sea Lizard je v podstatě futuristicky vyhlížející loď o délce 11,9 metru a šířce čtyř metrů. Novinka je vybavena hybridním elektrickým pohonným systémem, který používá dieselový motor pohánějící pár vodních trysek. Pohon dokáže generovat tempo do rychlosti až 50 uzlů (asi 92 km/h).
Stejné pohonné zařízení však může dodávat energii čtveřici pásových podvozků pod trupem, jež zajišťují pohyb na pevném podloží. Zdroje informují o maximální možné rychlosti jízdy v řádu desítek km/h. Sea Lizard je tedy skutečně především loď, nicméně dokáže operovat z vody a následně postupovat do vnitrozemí.
Bojové úkoly mohou být otázkou dálkově ovládaných těžkých kulometů v přední části monstra, zadní sekce mořského tanku patří vertikální odpalovací rampě řízených raket. Ukrytá palebná výbava uvnitř stroje skýtá naváděné protiletadlové, protitankové a dokonce i protilodní střelivo. Exteriér přepravníku je tvarovaný ve prospěch neviditelnosti na radarech nepřátel. Standardně se nepočítá s živou posádkou, ale vozu měla by být zachována možnost přepravy vojáků na místo určení.
Maskovaný transportér je ovládán dálkově lidskou obsluhou, ovládací jednotka dokáže přenášet pokyny až na vzdálenost padesáti kilometrů. Sea Lizard prý umí samočinně plavat, automaticky se vyhne překážkám, nezávisle naplánuje další pohyb a během přesunu údajně využívá poznatky z okolního prostředí.
Nový vojenský prostředek splňuje i obranné požadavky. Technologie jsou připravené až na osmiměsíční hlídkování v hibernaci na konkrétní pozici. Bezobslužný člen armády může monitorovat izolovaný ostrov uprostřed ničeho, jakmile senzory zjistí přítomnost nepřátelské invazní síly, čínská armáda dostane oznámení. Operátor může následně satelitem přiřadit rozkazy k ofenzivní či defenzivní činnosti.
Fungování po dobu několika měsíců v mokrém prostředí slaného moře může ovšem doprovázet tendence korodovat koroze. Přirozená degradace kovových částí může potenciálně omezit efektivní nasazení pásové lodi. Absence lidských posádek neumožňují průběžnou kontrolu a provedení případných oprav. Dalším negativem je ochrana celého Lizardu před nepřátelskou palbou. Obojživelník nemá žádné přidané pancéřování, proto je v ohrožení už střelbou obyčejným kulometem.
Sea Lizard má usnadnit prosazování čínských zájmů v Jihočínském moři
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda