Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané chtějí dobýt Evropu levným SUV s kabinou budoucnosti, nabízí, co žádná jiná
10.9.2019 | Petr Prokopec
Svérázně koncipovaný vnitřek konceptu tohoto modelu nebyl žert, do výroby dorazil v prakticky nezměněné podobě. Se všemi svými specifiky chce Byton M-Byte bojovat i o srdce Evropanů také relativně velmi nízkou cenou.
Frankfurtská motor show nehostí jen novinky domácích značek, jako jsou Audi RS7 Sportback, koncept nového BMW 4 či Mercedes-Benz GLE 350de 4Matic. Do hesenské metropole dorazil i čínský Byton, který představil produkční verzi SUV M-Byte. To bude možné objednávat nejen na největším trhu světa, ale také ve Spojených státech i v Evropě. Zpočátku se přitom počítá se dvěma elektrickými verzemi, kdy základ disponuje jedním agregátem o výkonu 272 koní u zadní osy. Baterie o kapacitě 72 kWh přitom takovému provedení mají dle cyklu WLTP vystačit na 360 kilometrů dojezdu na nabití.
O stupeň výše se postaví verze se dvěma elektromotory, jenž budou roztáčet všechna čtyři kola. Soustava přitom nabízí 408 koní a je spárována s bateriemi o kapacitě 95 kWh, na něž můžete urazit až 435 kilometrů bez dobíjení. Jakmile pak budete bez „šťávy“, můžete využít rychlodobíjecí stanice o výkonu až 150 kW, se kterými je možné načerpat 80 procent kapacity akumulátorů za zhruba 35 minut. Využít pak samozřejmě můžete také domácí wallbox či běžnou zásuvku, v takových chvílích se však z desítek minut stávají spíše desítky hodin.
Při pohledu na tato fakta je zjevné, že M-Byte nikterak nevybočuje ze současného průměru. Je proto více než překvapivé, že automobilka eviduje již 50 tisíc rezervací z celého světa. Tedy více než třeba Volkswagen s elektrickým hatchbackem ID.3, od nějž si Němci slibují opravdu mnoho. Nyní však přesto hrají druhé housle, jakkoliv svůj produkt začnou nabízet ještě letos. Na prvotinu Bytonu ale bude třeba vyčkat, v domácím prodeji se totiž objeví až za rok a na starém i novém kontinentu dokonce až za dva.
Co tedy zákazníky láká k elektrickému SUV neznámé čínské značky? Zmínit můžeme samozřejmě cenu, která je kupodivu známa již teď a jenž by měla startovat na 45 tisících Eurech (cca 1 164 000 Kč), což na poměry těchto aut nelze označit jinak než za láci. Absolutně to samozřejmě není málo, M-Byte ale vychází na stejné peníze jako třeba Volkswagen Passat GTE, což je „jen” plug-in hybrid. Jakkoli srovnatelné elektromobily s tak velkými akumulátory stojí spíše dvojnásobek.
Nicméně pravým důvodem, proč je okolo Bytonu vyloženě boží dopuštění, je jeho kabina. V té totiž zůstal 48palcový displej, s jakým si to na počátku loňského roku přihasil do Las Vegas už koncept vozu. Obrazovka se sice lehce zaoblila, to je však jediná podstatná změna. Ovládat ji přitom můžete skrze 7palcový dotykový displej zasazený do středu volantu či skrze 8palcový dotykový displej, který se nachází mezi sedadly. Mimo to systém reaguje i na váš hlas, stejně jako na gesta.
Je přitom poněkud překvapivé, že tato koncepční utopie přešla v produkční realitu. Nikoliv proto, že by za ní stála neznámá čínská firma, která právě na tomto prvku založila své odlišení se od davu. Důvodem je spíše ten fakt, že obrazovka z našeho pohledu představuje bezpečnostní riziko. Jakkoliv totiž mohl Byton zapracovat na technice, stále je nad slunce jasné, že značnou část zorného pole řidiče bude okupovat obrazovka, jejíž světelná intenzita nikdy nebude shodná s okolím.
Znamená to, že zejména v noci bude váš zrak často potřebovat i pár sekund, než zaostří z obrazovky zase zpátky na vozovku. Automobilka u konceptu vše řešila zmínkou o autonomním řízení úrovně SAE5, nicméně taková technologie jednak není k dispozici a jednak ani není legislativně přípustná. A situace se do dvou let změní jen sotva.
Jsme tedy skutečně zvědavi, jaké příběhy budou se značkou Byton od příštího roku spojeny. Aktuálně jen dodáme, že zatímco koncept disponoval rovněž kamerami místo zpětných zrcátek, produkční verze již zůstává u klasiky. Kromě toho se dočkala také lehce zjemněných nárazníků, kdy nad tím předním dochází k diodovým hrátkám. Vše ale bylo samozřejmě aerodynamicky optimalizováno s ohledem na elektrický dojezd.
Tím se ale dostáváme na konec informačního pramene, zmínit tak již jen můžeme, že výroba odstartuje v polovině příštího roku v čínském Nanjingu. Tedy takové jsou alespoň plány, realita se však ještě může změnit, neboť továrnu nemá Byton ani zdaleka hotovou. Je pak jen otázkou, zda 48palcový palubní displej bude dostatečným důvodem k tomu, aby zákazníci byli k promarněným slibům shovívaví jako třeba u Tesly.
Byton M-Byte s 48palcovým palubním displejem se stal produkční realitou, v roce 2021 bude k mání také v Evropě, a to za příznivou cenu jen lehce přesahující milion korun
Zdroj: Byton
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 56 minutami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22