Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche

V Číně s vývojem špičkových aut nemají zkušenosti, mají ale peníze a za ty si lze „koupit” spoustu lidí, kteří ví, jak se výjimečné auto dělá. Hakan Sarakoglu patří mezi ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche

14.11.2018 | Petr Prokopec

Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Číně s vývojem špičkových aut nemají zkušenosti, mají ale peníze a za ty si lze „koupit” spoustu lidí, kteří ví, jak se výjimečné auto dělá. Hakan Sarakoglu patří mezi ně.

Již za dva dny, tedy v pátek 16. listopadu, otevře své brány autosalon v čínském Kantonu. Udivit by nás proto neměla kadence, s jakou se představují novinky, které se během motor show představí. Co ovšem překvapením je, to je jejich vzhled, zpracování i technika. V žádném případě již nejde o hromadu tenkých plechů, jenž drží pohromadě pouze zapáchající lepidlo a které tak svým uživatelům nezaručují pražádnou bezpečnost. Nová vlna čínských aut naopak začíná do role druhořadých vozů stavět produkty evropských, amerických či japonských značek.

Za poslední týdny jsme si tak mohli ukázat levné a přitom pohledné, dobře vybavené i výkonné modely Baojun RS-5 a Geely Bin Yue, stejně jako hybridní SUV-kupé Wey P8 GT, které lze dokonce osadit i laserovými světlomety. Nyní si pro změnu představíme SUV či spíše crossover Enovate ME7, jenž stejně jako poslední zmíněná novinka míří elektrickou cestou. Tentokrát ovšem u toho již není spalovací jednotka, místo toho veškerou práci odvádí dva synchronní elektrické motory s permanentními magnety.

Soustava produkuje 435 koní a 640 Nm točivého momentu, jenž jsou spárovány s koeficientem odporu vzduchu Cd 0,28. Zrychlení z klidu na stovku tak elektrickému crossoveru zabere pouze 4,9 sekundy, lithium-iontové baterie pak mají nabídnout dostatek energie na 500 kilometrů, respektive dokonce na 700 km, pokud řidič pojede ustálenou šedesátkou. Je ovšem třeba dodat, že tato data jsou vypočítána dle cyklu NEDC, realita tedy stoprocentně bude horší.

Elektrické ústrojí ovšem tentokrát není tím, co by k vozu přitahovalo největší pozornost. Místo toho prim hraje design, respektive jeho autor. Enovate ME7 totiž navrhl Hakan Sarakoglu, který v letech 1998 až 2013 působil u Porsche. Pro automobilku z Zuffenhausenu přitom navrhl hned dvě její nejrychlejší kreace posledních let, a sice 918 Spyder a 911 GT2 RS. Poté odešel k čínskému Chery, tuto značku však loni opustil a zmizel z automobilového radaru.

Jak se však nově ukazuje, Sarakoglu jen zamířil o dům dále, tedy k start-upu Enovate, který má taktéž kořeny na největším trhu světa. Model ME7 je přitom jeho i firemní prvotinou, jenž se prozatím ukázala ve formě prototypu. Ten má být ale tak blízký sériové výrobě, jak jen to jde - s produkční verzí se totiž Číňané vytasí v polovině příštího roku. A jelikož s otevřením bran autosalonu začínají přijímat i objednávky, je jisté, že rozdílů opravdu mnoho nebude.

V rámci zevnějšku přitom novinka měří 4 655 milimetrů na délku, 1 963 mm na šířku, 1 640 mm na výšku a 2 825 mm v případě rozvoru. Do kabiny se pak nastěhovala celá plejáda rozměrných displejů, kdy digitální přístrojový štít má 12,3 palce a centrální obrazovka dokonce 15,6 palce. Mimo to je tu ještě monitor určený pro zábavu spolucestujícího vpředu, který celkovou délku displejů vpředu navyšuje na 1 460 mm. A aby toho nebylo málo, jsou tu ještě dvě 12,8palcové zadní obrazovky.

Novinka se dále pyšní pokročilým rozpoznáváním obličejů, které bylo naprogramováno nejen na Asiaty, ale i na zákazníky z Evropy. To jen dosvědčuje, že Číňané se opravdu chystají na svůj druhý útok na Starý kontinent a na rozdíl od prvního výpadu již nehodlají ponechat nic náhodě. Proto ostatně systém rozpoznávání obličejů berou i jako bezpečnostní pojistku proti zlodějům - bez vizuální identifikace prý nepůjde Enovate ME7 nastartovat.

Zbývá již jen dodat, že kromě výše zmíněného se vůz pyšní autonomním systémem řízení úrovně SAE4, de facto tedy již nepotřebuje lidskou obsluhu. Ovšem pouze v teoretické rovině, legislativa něco takového neumožňuje. Je tedy otázkou, co vše vlastně z implementovaných technologií bude možné od příštího roku používat - automatický parking, autonomní brzdy s detekcí chodců či monitoring jízdních pruhů ale mezi ně spadají.

Výroba odstartuje v první polovině příštího roku v továrně v Shaoxingu na jihovýchodě Číny, přičemž zpočátku se počítá s kapacitou 60 tisíc aut ročně. To je vlastně plán hodně ambiciózní, neboť Enovate ME7 bude levný spíše na evropské než čínské poměry. Cena má totiž odpovídat výše postavené Tesle Model 3, přesahovat tedy bude milion korun. Pro asijské zákazníky již jde o nemalé sousto, byť třeba 21palcová kola mají ve standardu kvůli oné aerodynamice.


Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 1 - Enovate ME7 2018 prvni foto 01Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 2 - Enovate ME7 2018 prvni foto 02Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 3 - Enovate ME7 2018 prvni foto 03Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 4 - Enovate ME7 2018 prvni foto 04Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 5 - Enovate ME7 2018 prvni foto 05Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 6 - Enovate ME7 2018 prvni foto 06
Enovate ME7 se již ukázal naživo...

Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 7 - Enovate ME7 2018 prvni foto 07Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 8 - Enovate ME7 2018 prvni foto 08Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 9 - Enovate ME7 2018 prvni foto 09Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 10 - Enovate ME7 2018 prvni foto 10Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 11 - Enovate ME7 2018 prvni foto 11Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 12 - Enovate ME7 2018 prvni foto 12Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 13 - Enovate ME7 2018 prvni foto 13Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 14 - Enovate ME7 2018 prvni foto 14Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 15 - Enovate ME7 2018 prvni foto 15
...i na oficiálních fotkách

Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 16 - Enovate ME7 2018 prvni foto 16Číňané míří zas o stupínek výš. Jejich nové SUV stvořil autor dvou nejlepších Porsche - 17 - Enovate ME7 2018 prvni foto 17
Za jeho designem stojí Hakan Sarakoglu, autor Porsche 918 Spyder

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.