Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ

Žádné neatraktivní a slabé auto, ale vážně konkurenceschopně vyhlížející vůz stvořila čínská značka Exeed. Její LX startuj výše, než se čekalo, přesto konkurenci strčí do kapsy cenou i parametry.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ

10.10.2019 | Petr Prokopec

Žádné neatraktivní a slabé auto, ale vážně konkurenceschopně vyhlížející vůz stvořila čínská značka Exeed. Její LX startuj výše, než se čekalo, přesto konkurenci strčí do kapsy cenou i parametry.

O čínské Škodě Karoq jsme psali již před třemi měsíci. Nešlo však o český originál určený pro největší trh světa, místo toho byla řeč o asijské konkurenci prostředního SUV škodovky. Exeed LX jde právě do prodeje, přičemž ceny nakonec nejsou tak nízké, jak se původně očekávalo. Základní konfigurace v přepočtu startuje na 415 tisících korunách, což je na SUV čínského původu, za kterým stojí nepříliš známá značka (ovšem nikoliv koncern, jak si za chvíli povíme) docela sebevědomá cena. Když se ale podíváme, co za ní dostanete a že jde pořád o citelně nižší sumu, než na které startuje totálně „oholený” Karoq (přes 500 tisíc Kč), vyznívá vše docela jinak.

Vyšší cena navíc má své opodstatnění. Stále více je zjevné, že čínské automobilky se chystají na druhou expanzi do Evropy. Ta by tentokrát již mohla být úspěšná, neboť při prvním pokusu výrobci dojeli na tragickou kvalitu a bezpečnost, stejně jako na prapodivný design. Často tak nepomohla ani relativně nízká cena, jakkoliv ta přesunem z Číny na starý kontinent o něco narostla. Veškeré tyto vzpomínky je ale nyní možné hodit za hlavu, alespoň v případě Exeedu LX.

Vůz byl vyvíjen s ohledem na to, aby dosáhl pětihvězdičkového ohodnocení Euro NCAP. Nemělo by nás proto překvapit, že novinka počítá s celou plejádou elektronických berliček již ve standardu. Kromě toho bylo 54 procent karoserie ošetřeno zinkovo-chromovým materiálem, jak vyžadují evropské standardy v rámci ochrany proti korozi. Dá se tedy předpokládat, že stejně jako zavedené značky bude také Exeed nabízet dvanáctiletou záruku na prorezavění, což je u čínských značek obří skok kupředu.

Pokud vás zajímá, jak si neznámá značka mohla dovolit takovou investici, vězte, že za stvořením Exeedu stojí automobilka Chery. Ta se rozhodla svou expanzi skrýt za logo, které zatím není zatíženo žádnými neúspěchy či selháním. LX přitom vychází z modelu Tiggo 7, jehož platformu používá, oproti dárcovskému vozu však došlo ke značnému přepracování. Zachován zůstal pouze rozvor 2 670 milimetrů, který je zhruba o tři centimetry delší než u Škody Karoq.

Kde se ovšem Exeed s Chery rozchází, to jsou veškeré další rozměry. LX měří 4 533 mm na délku, 1 848 mm na šířku a 1 699 mm na výšku, oproti dárcovskému vozu je tak o 28 mm kratší, o 11 mm širší a o 1 mm vyšší. Uvnitř nabídne daleko větší prostor pro pětimístnou posádku. Zároveň si můžeme povšimnout dvojice moderních 12,3palcových displejů, které zdobí palubní desku stejným způsobem, jako je tomu u novinek Mercedesu.

Ještě více dokáže zaujmout výčet výbavy. Již v základu se počítá s koženým čalouněním a dřevěnými dekory, multimediální systém se pak dokonce pyšní i funkcí karaoke. V dopravních kolonách vám tedy bude veselo. Aby toho nebylo málo, můžete se posunout také k vyšším úrovním, kde již nechybí třeba hlasové ovládání či systém detekující obličej majitele a jenž následně nejen otevře vůz, ale zároveň zvládne i platby přes internet.

Ona poněkud vyšší startovní cena je tak ospravedlněna ještě více, a to jsme dosud nenadzdvihli kapotu. Ani zde se Exeed LX nemá zač stydět, jakkoliv nedorazil ani původně plánovaný atmosférický dvoulitr se 122 koňmi, ani přeplňovaná jedna-pětka se 152 koňmi. Místo toho přední kola roztáčí přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec, který byl naladěn na 197 koní. V kombinaci s automatem přitom pokoří stovku za 8,8 sekundy a dosáhne maximálky 200 km/h.

Jak se tedy zdá, Číňané jsou na svůj nový pokus opravdu důkladně připraveni. A to ve výsledku také po stránce designové, neboť LX v sobě kombinuje mnoho prvků inspirovaných třeba Lamborghini či Range Roverem. Přeplácaně však ani zdaleka nepůsobí. Spíše je evidentní, že tentokrát se již myslelo na všechny detaily. Proto jsou standardem také plnohodnotné LEDky nebo výfukový systém s moderními antiemisními technologiemi. Toto auto zřejmě už Evropu nemine, je ale otázkou, jestli tu na něj někdo čeká..


Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 1 - Exeed LX 2019 nova sada 01Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 2 - Exeed LX 2019 nova sada 02Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 3 - Exeed LX 2019 nova sada 03Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 4 - Exeed LX 2019 nova sada 04Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 5 - Exeed LX 2019 nova sada 05
Exeed LX míří do prodeje, přičemž oproti původním předpokladům startuje o trochu výše

Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 6 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 01Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 7 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 02Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 8 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 03Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 9 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 04Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 10 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 05Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 11 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 06Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 12 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 07Číňané prodávají soupeře Škody Karoq se 197 koňmi a výbavou za méně než Češi základ - 13 - Exeed LX 2019 seriovy prvni 08
Na druhou stranu se po odhalení předprodukční verze čekalo, že výkon vrcholné varianty skončí na 152 koních. Nakonec má ale vůz k mání jen jeden motor, a to se 197 koňmi

Zdroj: Chery

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše