Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia láká na tajemný nový model. Oslaví 30 let tápání a 20 let cesty ke hvězdám
4.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dacia patří v posledních letech mezi velmi úspěšné automobilky, v její historii ale najdeme více temných období. Dobré i zlé teď Rumuni chtějí oslavit dalším novým modelem.
Rumunská automobilka Dacia byla založena v roce 1966. Ovšem teprve o dva roky později byla postavena první továrna a firma získala obráběcí stroje a práva na výrobu Renaultu 12. Nicméně příprava na montáž tohoto i u nás notoricky známého vozu, který byl pojmenován Dacia 1300, zabrala delší dobu, než s jakou se původně počítalo. Proto automobilka nejprve uvedla vlastní verzi Renaultu 8, která byla nabízena jako Dacia 1100 jen s minimem kosmetických změn. Nakonec, naprostá většina dílů potřebných pro její montáž pocházela dále z Francie.
Firemní prvotina se dočkala úspěchu, v letech 1968 až 1972 bylo vyrobeno 37 546 vozů. Vzniklo i výkonnější provedení 1100S, které bylo užíváno policií či při závodech. Dacia se tak stala nedílnou součástí automobilového světa, byť na svůj první skutečně vlastní model si musela počkat opravdu dlouho - Nova byla odhalena až v roce 1995.
Je nutné dodat, že firemní prvotina nakonec nebyla tím, čím by se dnes Dacia mohla chlubit. Kritiky se dočkala hlavně nespolehlivost a náchylnost ke korozi. Kromě toho design působil zastarale už v době příchodu na trh. V roce 1996 tak automobilka musela přijít s řadou vylepšení, jež prodeje trochu nakopla. O tři léta pak dorazila verze SupeRNova, která znovu užívala techniku Renaultu.
Tento krok navazoval na převzetí Dacie francouzskou automobilkou, které proběhlo právě v září 1999. Verzi SupeRNova následně v roce 2003 nahradila modelem Solenza, ten však byl považován pouze za dočasné řešení, jež ve výrobě vydrželo pouhých 24 měsíců. Poté byl představen vůbec první Logan a rázem se začala psát docela nová a nám o mnoho více známá kapitola historie.
Pohledem do minulosti jsme se však až tak moc zabývat nechtěli, byť nám jej Dacia připomněla publikací historických snímků a především pak grafikou odkazující na ono 50leté výročí zahájení výroby. Povšimnout si na ní můžeme nejen zmíněných modelů Nova, SupeRNova či Solenza, ale především blíže nespecifikovaného vozu pod plachtou.
Novinka se prozatím skrývá, přičemž stojí vedle druhé generace Dacie Duster. Nejsou u ní uvedena žádná data a mohlo by se zdát, že tam stojí jen tak omylem. Nicméně velmi pravděpodobně jde o zcela nový model, který by měl být odhalen ještě letos. Otázkou však je, co na nás Rumuni chystají.
Podle spekulací by mohlo jít o „kultivovanější“ a „dražší“ verzi modelu Duster, to se nám ale příliš nezdá. Zvláště když další detaily hovoří o představení v srpnu na autosalonu v Moskvě a základech v podobě Renaultu Clio V, který ještě ani není na světě. Není tedy příliš pravděpodobné, že by v hierarchii podřadnější značka dostala moderní techniku dříve než ta mateřská. Soudě podle siluety by mohlo jít spíše o crossover na pomezí MPV a a SUV, o kterém se nedáno mluvilo, tedy nástupce modelu Lodgy.
I to je ale spekulace, a tak až v příštích měsících uvidíme, čeho se od Dacie skutečně dočkáme. A nebo nedočkáme - Dacia dnes přímo či nepřímo působí po celém světě a nemusí jít nezbytně o novinku určenou pro Evropu...
Dacia se pochlubila padesátiletou historií a přitom odkázala na připravovanou novinku
Za ono půlstoletí jsme se dočkali hlavně přepracovaných Renaultů. Respektive v moderní éře modelů Dacie užívajících letitou francouzskou techniku. To ale nemyslíme nikterak hanlivě, z obchodního hlediska jde o enormní úspěch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch