Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia láká na tajemný nový model. Oslaví 30 let tápání a 20 let cesty ke hvězdám
4.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dacia patří v posledních letech mezi velmi úspěšné automobilky, v její historii ale najdeme více temných období. Dobré i zlé teď Rumuni chtějí oslavit dalším novým modelem.
Rumunská automobilka Dacia byla založena v roce 1966. Ovšem teprve o dva roky později byla postavena první továrna a firma získala obráběcí stroje a práva na výrobu Renaultu 12. Nicméně příprava na montáž tohoto i u nás notoricky známého vozu, který byl pojmenován Dacia 1300, zabrala delší dobu, než s jakou se původně počítalo. Proto automobilka nejprve uvedla vlastní verzi Renaultu 8, která byla nabízena jako Dacia 1100 jen s minimem kosmetických změn. Nakonec, naprostá většina dílů potřebných pro její montáž pocházela dále z Francie.
Firemní prvotina se dočkala úspěchu, v letech 1968 až 1972 bylo vyrobeno 37 546 vozů. Vzniklo i výkonnější provedení 1100S, které bylo užíváno policií či při závodech. Dacia se tak stala nedílnou součástí automobilového světa, byť na svůj první skutečně vlastní model si musela počkat opravdu dlouho - Nova byla odhalena až v roce 1995.
Je nutné dodat, že firemní prvotina nakonec nebyla tím, čím by se dnes Dacia mohla chlubit. Kritiky se dočkala hlavně nespolehlivost a náchylnost ke korozi. Kromě toho design působil zastarale už v době příchodu na trh. V roce 1996 tak automobilka musela přijít s řadou vylepšení, jež prodeje trochu nakopla. O tři léta pak dorazila verze SupeRNova, která znovu užívala techniku Renaultu.
Tento krok navazoval na převzetí Dacie francouzskou automobilkou, které proběhlo právě v září 1999. Verzi SupeRNova následně v roce 2003 nahradila modelem Solenza, ten však byl považován pouze za dočasné řešení, jež ve výrobě vydrželo pouhých 24 měsíců. Poté byl představen vůbec první Logan a rázem se začala psát docela nová a nám o mnoho více známá kapitola historie.
Pohledem do minulosti jsme se však až tak moc zabývat nechtěli, byť nám jej Dacia připomněla publikací historických snímků a především pak grafikou odkazující na ono 50leté výročí zahájení výroby. Povšimnout si na ní můžeme nejen zmíněných modelů Nova, SupeRNova či Solenza, ale především blíže nespecifikovaného vozu pod plachtou.
Novinka se prozatím skrývá, přičemž stojí vedle druhé generace Dacie Duster. Nejsou u ní uvedena žádná data a mohlo by se zdát, že tam stojí jen tak omylem. Nicméně velmi pravděpodobně jde o zcela nový model, který by měl být odhalen ještě letos. Otázkou však je, co na nás Rumuni chystají.
Podle spekulací by mohlo jít o „kultivovanější“ a „dražší“ verzi modelu Duster, to se nám ale příliš nezdá. Zvláště když další detaily hovoří o představení v srpnu na autosalonu v Moskvě a základech v podobě Renaultu Clio V, který ještě ani není na světě. Není tedy příliš pravděpodobné, že by v hierarchii podřadnější značka dostala moderní techniku dříve než ta mateřská. Soudě podle siluety by mohlo jít spíše o crossover na pomezí MPV a a SUV, o kterém se nedáno mluvilo, tedy nástupce modelu Lodgy.
I to je ale spekulace, a tak až v příštích měsících uvidíme, čeho se od Dacie skutečně dočkáme. A nebo nedočkáme - Dacia dnes přímo či nepřímo působí po celém světě a nemusí jít nezbytně o novinku určenou pro Evropu...
Dacia se pochlubila padesátiletou historií a přitom odkázala na připravovanou novinku
Za ono půlstoletí jsme se dočkali hlavně přepracovaných Renaultů. Respektive v moderní éře modelů Dacie užívajících letitou francouzskou techniku. To ale nemyslíme nikterak hanlivě, z obchodního hlediska jde o enormní úspěch
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva