Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu
2.1.2019 | Petr Prokopec
Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.
Od září platí nová procedura měření spotřeby a emisí, s jejímž příchodem byla spojena i opětovná homologace všech aut, která výrobci chtějí prodávat na území Evropské unie. Jelikož proces WLTP více reflektuje skutečný svět, muselo v případě mnoha motorů dojít k řadě úprav, aby mohly projít i novým sítem. Co je ovšem podstatnější, novou homologací musí projít nejen každá motorizace, ale rovněž každá výbavová verze - různé prvky totiž ovlivňují hmotnost a s tím i emise a spotřebu.
Právě to si vynutilo pročištění mnoha nabídkových katalogů, což bylo patrné zejména u koncernu VW. Prošla si tím ale i Dacia, která musela zamávat přeplňovanému benzinovému motoru 1,2 TCe. Změna je spojena i s dieselovou nabídkou, neboť agregát 1,5 dCI nahradila novější jednotka Blue dCI. Ta sice disponuje stejným objemem, nově však produkuje 95 koní namísto původních 90. U takového modelu Duster je však daný nárůst doprovázen i zvýšením ceny o 10 tisíc korun.
My se ovšem dnes hodláme zaměřit na zcela jinou verzi, na 1,6 SCe LPG. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec, který kromě benzinu může jezdit i na plyn. Dacia dříve byla naprostým rekordmanem v této oblasti trhu, neboť s tovární úpravou a tedy i standardní zárukou nabízela celé své portfolio. Tedy nikoliv jen Duster, ale rovněž Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy a Dokker. Tomu se konkurence nemohla rovnat.
Pokud se ovšem momentálně zadíváte do nabídky tuzemské Dacie, na verzi uzpůsobenou spalování LPG nenarazíte ani v jednom případě. Je to více než překvapivé, neboť motor 1,6 SCe novou homologací prošel rovněž. Plně tedy vyhovuje normě Euro 6d-TEMP, která začne platit až od září příštího roku. A co je snad nejpodstatnější, v Česku byl dokonce k mání, Duster s ním startoval na 320 900 Kč.
Od listopadu není dostupný a když Dacia koncem roku vydala tiskovou zprávu o tom, že nabídku „plynových” verzí rozšiřuje v celé Evropě, předpokládali jsme, že to znamená i jejich návrat na český trh. Opak je ale pravdou, Dacie na LPG dostupné stále nejsou, a to paradoxně přesně kvůli tomu, čím se automobilka chlubí. Zájem o tyto verze je v Evropě po příchodu nové měřicí procedury tak vysoký, že automobilka tak nestíhá vyrábět, což vedlo ke snížení kvót pro trhy, kde si firma nemůže za své vozy účtovat tolik peněz. A tak i když jsou u nás Dacie velice populární a verze na LPG byly králi svého segmentu, v České republice v prodeji nejsou. Kdy a zda vůbec se někdy do nabídky vrátí, zatím nikdo nedokáže říci.
Zajímavá je i situace u mateřského Renaultu, jež má opětovně souvislost s českým trhem. Stejně jako varianty LPG u Dacie z nabídky zmizelo i Twingo. Tentokráte za tím ovšem nestojí zájem enormní, nýbrž minimální. Ten je v ČR obecně spojen s celým segmentem malých vozů, v případě Francouze byl ale zásadní. Tuzemské zastoupení proto nakonec prodej oficiálně ukončilo, k mání jsou poslední skladové vozy.
Tuto situaci nemá změnit ani blížící se facelift, Twingo tedy po pětadvaceti letech na českém trhu definitivně skončilo a na rozdíl od LPG u Dacie nemá ani teoretickou šanci na návrat. Ve zbytku Evropy se paradoxně začínají rozjíždět prodeje verze na LPG. Zajímavé je, že v tomto případě neodvádí svou práci pod kapotou atmosféra 1,6 SCe, nýbrž upravený přeplňovaný tříválec 0,9 TCe - turba si obvykle se spalováním LPG moc nerozumí.
Nová Dacia Duster na LPG je prakticky k nerozeznání od té standardní
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru navíc. Auto má novou homologaci a bylo tu i chvíli k mání, teď ale k dispozici není a v dohledné době nebude
Vystačit si tak musíte s benzinovými nebo dieselovými variantami
U Renaultu Twingo už neplatí ani to, jeho exodus z českého trhu je úplný navzdory blížícímu se faceliftu a doplnění nabídky právě o verzi na LPG
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch