Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia se jako jediná směje vývoji prodejů aut v Evropě, na záda už dýchá i Škodě
22.5.2019 | Petr Prokopec
Osm měsíců v řadě Už klesají prodeje nových aut v Evropě a i když v dubnu byl sešup jen mírný, dolů šly stejně. Rumunská automobilka ale i za tohoto vývoje dokáže růst a stahovat náskok ostatních.
Prodeje nových aut na evropských trzích v dubnu opět poklesly, byť tentokrát jen o 0,4 procenta. Zaregistrováno tak bylo 1 303 787 vozů, což obecně vzato není špatný výsledek - lépe bylo za posledních 12 let pouze loni a v roce 2008. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že pád trvající osm měsíců v řadě se musí blížit ke konci, nicméně prognózy optimistické nejsou. Právě naopak - dle analytiků totiž nejsou ve hře jen nejistoty spojené s Brexitem a německým bojem proti dieselům, ale také obchodní válka se Spojenými státy a další a další utahování šroubů ze strany EU.
S čím tedy lze počítat do budoucna? Nejvíce se počítá se stagnací či dalším pádem, neboť výdaj na pořízení nového vozu je pro většinu rodin tím druhým nejvyšším po koupi bytu. Tuto transakci ovšem stále více lidí odkládá na pozdější dobu. Nikdo totiž neví, zda třeba zcela nový diesel nebude již za nějaké dva roky stát pomalu mimo zákon. Na druhé straně prodeje elektromobilů a plug-in hybridů sice v rámci procent strmě rostou, ovšem absolutně platí za stále za popelky a poklesy jinde stěží vyváží.
Je přitom třeba dodat, že na prodejích plug-in hybridů či elektromobilů nemá v této době kromě Tesly prakticky žádný výrobce ani prodejce velký zájem. Je totiž třeba si uvědomit, že současné limity spotřeby resp. emisí CO2 nastavené Evropskou unií automobilky vcelku bezproblémově plní. Daleko větší obay mají z norem, které přijdou v roce 2020. V té chvíli budou alternativní pohony daleko více v kurzu, zejména kvůli tomu, že jejich emise CO2 jsou považovány za nulové, i když skutečnost je jiná. Výrobci proto potřebují taková auta prodávat až od příštího roku a ne zahltit trh již letos.
Z toho důvodu nemíří tovární podpora ani za samotnými prodejci, v jejichž případě prodej hybridu či elektromobilu vyžaduje třikrát více času než u aut se spalovací jednotkou. Dáno je to tím, že kupec míří do showroomu vybaven prakticky stejnými informacemi, jaké má k dispozici i běžný prodejce. Ten tak musí v rámci transakce povolat do i další kolegy, kteří musí zodpovídat třeba dotazy týkající se cen mimošpičkové elektřiny, počtu dobíjecích stanic a podobně. Za trojnásobné množství práce ale nemají třikrát vyšší marži.
Suma sumárum, zájem o diesely i nadále klesá a nakopnout jej nejspíše nepůjde ani uměle, což je momentálně parketa hlavně německých automobilek, které dokonce některé benzinové verze nahrazují „producenty sazí“. Dáno je to právě tím, že taková rošáda jim snadno postačí na ono splnění limitů spojených s emisemi CO2. S větší podporou elektromobility se tak začne až příští rok, ovšem i tak nepůjde o nic světoborného - nesmíme totiž zapomínat, že přes vysoké ceny je prodej těchto auta obvykle ztrátový a jen Tesla si troufne žít dekádu a půl v červených číslech.
Budoucnost ale již ponechme stranou a dále setrváme už jen u dubna, kdy bylo prodáno 1,3 milionu nových aut. Dole je přitom hlavně Německo (-1,1 %) a Velká Británie (-4,1 %), což jen potvrzuje výše řečené - tedy nejistoty spojené s Brexitem a bojem proti dieselům. Ve Francii (+0,4 %), Itálii (+1,5 %) a Španělsku (+2,6 %) naopak došlo k menšímu růstu, který tak lehce kompenzoval dosavadní pád. Celkově je však za letošek tato pětice trhů nadále v minusu, díky čemuž bylo za první čtyři měsíce prodáno napříč EU „jen“ 5 336 703 aut (-2,6 %).
Jak se dá očekávat, z tohoto vývoje není veselo u většiny automobilek. Třeba Volkswagen byl v dubnu dole o 7,2 procenta, Audi pak o 5,4 procenta. Škoda si sice lehce polepšila (+1,4 %), ovšem na otevírání šampaňského to zatím není. Na druhou stranu, mladoboleslavský výrobce začíná dýchat na záda i takovému Opelu (-3,4 %), což je stav, který by před deseti lety ještě nikdo ani netipnul. Stejně jako skutečnost, že Škoda bude vážným soupeřem Fiatu, který v rámci letošních čtyř měsíců dokonce překonává.
Ohlížet se ovšem musí i česká značka, a to kvůli Dacii, jenž šplhá nahoru (+15 %) jasně nejrychlejším a nejvytrvalejším tempem mezi většími značkami. Rumunská automobilka se navíc pomalu jako jediná nemusí trápit jakoukoliv ekonomickou situací té či oné země, neboť její vozy patří k nejlevnějším na trhu. Díky tomu si s přehledem maže na chleba jak Hyundai, tak i Kiu, třebaže obě korejské značky také dosáhly lepších výsledků (+3,1 %, resp. +2,1 %) - tempo jejich růstu je výrazně nižší. Na Dacii tak ztrácí nejen v rámci dubna, ale i letošního roku a Rumuni jsou opravdu těmi jedinými, které může letošní vývoj bezvýhradně těšit.
Poměrně překvapivý je velký nárůst u BMW (+12,6 %), který naznačuje, že nová řada 3 je již konečně u dealerů. Mercedes pak rovněž stoupá (+3,6 %), zatímco v případě Alfy Romeo (-41,5 %) můžeme nejspíše již definitivně potvrdit, že návrat na výsluní se nekoná a zřejmě ani konat nebude. Je totiž třeba dodat, že tragická je situace i v Americe, kdy ani jeden letošní měsíc nebyl úspěšnější než ten loňský.
Italům se tak na dostřel přiblížil i Lexus, který byl dosud tou nejzazší prémiovou alternativou. Zájem o tuto značku roste tak, že zakrátko tak dost možná překoná i Jaguar, která naopak klesá. V jeho neprospěch hovoří jak již několikrát zmíněný Brexit, tak kritika zákazníků mířící za kvalitou. Tím bychom dnešní shrnutí mohli ukončit, další data najdete níže v přiložených tabulkách.
Evropské prodeje klesaly v dubnu již osmý měsíc v řadě...
...Dacia ale opětovně zamířila vzhůru. O zhruba 80 procent všech registrací se přitom rovným dílem starají Sandero a Duster
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
před 9 hodinami - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
před 11 hodinami - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva