Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba

Doba jakkoli objemným, víceválcovým a nepřeplňovaným motorům nepřeje, takže není nemístné očekávat, že nepřeplňovaným dvanáctiválcům musí zlomit vaz. Lamborghini je ale odhodlané udržet je naživu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba

7.10.2019 | Petr Prokopec

Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Doba jakkoli objemným, víceválcovým a nepřeplňovaným motorům nepřeje, takže není nemístné očekávat, že nepřeplňovaným dvanáctiválcům musí zlomit vaz. Lamborghini je ale odhodlané udržet je naživu.

Pokud se zeptáte zejména starších ročníků, mezi oslovenými nejspíše nenajdete nikoho, kdo by alespoň jednou v životě netoužil vlastnit vůz osazený dvanáctiválcem. Tato tento typ motoru se stal žádoucí zejména proto, že po dekády roztáčel zadní kola monopostů Formule 1 i těch nejvýznamnějších supersportů. Je to jakási motorová šlechta proslulá svým výkonem, charakterem i zvukovým projevem, vhodnější koncepci pro spojení všech těchto vlastností budete hledat marně.

Realita je ovšem je taková, že pro dvanáctiválce v současné době přestává být na světě místo. Západní svět zachvátily zelené nálady, dle kterých nám hrozí vyhynutí kvůli změnám klimatu. A jelikož to mají do značné míry působit auta s velkými motory, začal dvanáctiválec spadat mezi ohrožené druhy.

Spousta automobilek už to s nimi vzdala. S jedním z ideálů mezi pohonnými jednotkami už skončil Mercedes a brzy s ním skončí Audi i BMW. Pár značek jako Pagani ale dále bojuje za jejich zachování a jednou z nich je i Lamborghini.

Zda jeho snaha skončí úspěchem, je v tuto chvíli otázkou. Potvrdit lze pouze tolik, že jakmile skončí ve výrobě Aventador, budeme moci jednu kapitolu automobilové historie uzavřít. I pokud si nástupce zachová V12, určitě půjde o hybridní provedení, jímž se ostatně pochlubil už model Sián FKP 37. Ten byl představen před pár dny ve Frankfurtu, přičemž pod kapotou kromě spalovací jednotky hostil také elektromotor. Úlohu úložiště energie u něj zastupují lehčí a rychleji pracující superkondenzátory.

Půjdou tedy nové modely Lamborghini touto cestou a postarají se tak o přežití dvanáctiválců? To zatím není jisté. Matteo Ortenzi, pod který spadá asijsko-pacifický region, uvedl, že značka je aktuálně ve fázi zvažování návrhů. „Zatím jsme se ale nedostali do bodu, kdy by padlo rozhodnutí. Víme ovšem přesně, co chceme dělat. Máme v plánu zachovat atmosférický motor V12 i pro další vozy. Chceme s ním pokračovat, přestože o tom ještě nebylo rozhodnuto, a myslím, že Sián je jasným ukazatelem toho, že dvanáctiválec dokáže zvládat i moderní věci.“

Ortenzi nicméně vyloučil, že pokud bude v budoucnu dvanáctiválec znovu doplněn elektromotorem, nejspíše u toho již nebudou kondenzátory, ale spíše baterie, jež by vozu umožnily i jízdu čistě na elektřinu. Ta v případě edice Sián možná není, místo toho se elektromotor přidává ke slovu pouze při vylepšení akcelerace, a to do rychlosti 130 km/h, kdy dochází k jeho odpojení kvůli navýšení přirozenosti odezvy hnacího ústrojí. Elektřina je u něj získávána čistě rekuperací brzdné energie a napomáhá vozu ve zrychlení na stovku za méně než 2,8 sekundy.

Čeho se nemusíme obávat, je kombinace motoru V12, elektromotoru a turba. Pokud by hybridní ústrojí dopovalo ještě přeplňování, vzrostla by dle Ortenziho hmotnost nad únosnou mez. Jízdní dynamika by se však již nijak výrazně nezměnila, neboť „v určitých fázích turbo dělá totéž to elektrický doping. Z aktuálního úhlu pohledu se tedy rozhodnutí spárovat atmosférický motor pouze s elektromotorem zdá být tím správným rozhodnutím.“

Zatím je jasné jen tolik, že další model značky bude hybrid. Jestli ale dojde na elektrifikaci osmiválce, desetiválce či dvanáctiválce, bude teprve upřesněno. Automobilka však tímto směrem jít musí, a to kvůli splnění emisních limitů. Kvůli nim však nehodlá přivádět na trh v nejbližší době ryze elektrický supersport. Jak se tedy zdá, Italové stále ještě mají řidiče toužící po úchvatné zvukové kulise v centru pozornosti.


Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 1 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 01Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 2 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 02Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 3 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 03Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 4 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 04Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 5 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 05Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 6 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 06Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 7 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 07Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 8 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 08Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 9 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 09Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 10 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 10Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 11 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 11Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba - 12 - Lamborghini Sian 2019 prvni sada 12
Lamborghini Sián, představené ve Frankfurtu, dostalo do vínku atmosférický dvanáctiválec a elektromotor. Hybridní cestou chtějí Italové pokračovat i nadále

Zdroj: Motoring

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.