Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka chce udržet naživu šlechtu mezi motory, bez použití turba
7.10.2019 | Petr Prokopec
Doba jakkoli objemným, víceválcovým a nepřeplňovaným motorům nepřeje, takže není nemístné očekávat, že nepřeplňovaným dvanáctiválcům musí zlomit vaz. Lamborghini je ale odhodlané udržet je naživu.
Pokud se zeptáte zejména starších ročníků, mezi oslovenými nejspíše nenajdete nikoho, kdo by alespoň jednou v životě netoužil vlastnit vůz osazený dvanáctiválcem. Tato tento typ motoru se stal žádoucí zejména proto, že po dekády roztáčel zadní kola monopostů Formule 1 i těch nejvýznamnějších supersportů. Je to jakási motorová šlechta proslulá svým výkonem, charakterem i zvukovým projevem, vhodnější koncepci pro spojení všech těchto vlastností budete hledat marně.
Realita je ovšem je taková, že pro dvanáctiválce v současné době přestává být na světě místo. Západní svět zachvátily zelené nálady, dle kterých nám hrozí vyhynutí kvůli změnám klimatu. A jelikož to mají do značné míry působit auta s velkými motory, začal dvanáctiválec spadat mezi ohrožené druhy.
Spousta automobilek už to s nimi vzdala. S jedním z ideálů mezi pohonnými jednotkami už skončil Mercedes a brzy s ním skončí Audi i BMW. Pár značek jako Pagani ale dále bojuje za jejich zachování a jednou z nich je i Lamborghini.
Zda jeho snaha skončí úspěchem, je v tuto chvíli otázkou. Potvrdit lze pouze tolik, že jakmile skončí ve výrobě Aventador, budeme moci jednu kapitolu automobilové historie uzavřít. I pokud si nástupce zachová V12, určitě půjde o hybridní provedení, jímž se ostatně pochlubil už model Sián FKP 37. Ten byl představen před pár dny ve Frankfurtu, přičemž pod kapotou kromě spalovací jednotky hostil také elektromotor. Úlohu úložiště energie u něj zastupují lehčí a rychleji pracující superkondenzátory.
Půjdou tedy nové modely Lamborghini touto cestou a postarají se tak o přežití dvanáctiválců? To zatím není jisté. Matteo Ortenzi, pod který spadá asijsko-pacifický region, uvedl, že značka je aktuálně ve fázi zvažování návrhů. „Zatím jsme se ale nedostali do bodu, kdy by padlo rozhodnutí. Víme ovšem přesně, co chceme dělat. Máme v plánu zachovat atmosférický motor V12 i pro další vozy. Chceme s ním pokračovat, přestože o tom ještě nebylo rozhodnuto, a myslím, že Sián je jasným ukazatelem toho, že dvanáctiválec dokáže zvládat i moderní věci.“
Ortenzi nicméně vyloučil, že pokud bude v budoucnu dvanáctiválec znovu doplněn elektromotorem, nejspíše u toho již nebudou kondenzátory, ale spíše baterie, jež by vozu umožnily i jízdu čistě na elektřinu. Ta v případě edice Sián možná není, místo toho se elektromotor přidává ke slovu pouze při vylepšení akcelerace, a to do rychlosti 130 km/h, kdy dochází k jeho odpojení kvůli navýšení přirozenosti odezvy hnacího ústrojí. Elektřina je u něj získávána čistě rekuperací brzdné energie a napomáhá vozu ve zrychlení na stovku za méně než 2,8 sekundy.
Čeho se nemusíme obávat, je kombinace motoru V12, elektromotoru a turba. Pokud by hybridní ústrojí dopovalo ještě přeplňování, vzrostla by dle Ortenziho hmotnost nad únosnou mez. Jízdní dynamika by se však již nijak výrazně nezměnila, neboť „v určitých fázích turbo dělá totéž to elektrický doping. Z aktuálního úhlu pohledu se tedy rozhodnutí spárovat atmosférický motor pouze s elektromotorem zdá být tím správným rozhodnutím.“
Zatím je jasné jen tolik, že další model značky bude hybrid. Jestli ale dojde na elektrifikaci osmiválce, desetiválce či dvanáctiválce, bude teprve upřesněno. Automobilka však tímto směrem jít musí, a to kvůli splnění emisních limitů. Kvůli nim však nehodlá přivádět na trh v nejbližší době ryze elektrický supersport. Jak se tedy zdá, Italové stále ještě mají řidiče toužící po úchvatné zvukové kulise v centru pozornosti.
Lamborghini Sián, představené ve Frankfurtu, dostalo do vínku atmosférický dvanáctiválec a elektromotor. Hybridní cestou chtějí Italové pokračovat i nadále
Zdroj: Motoring
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch