Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další luxusní SUV je venku, vedle stylu překvapilo propracovaným podvozkem
20.11.2019 | Petr Prokopec
Pokud by vám dosavadní nabídka SUV od prestižní značek, jako je Bentley nebo Lamborghini nepřišla dost široká, se svou trochou do mlýna přispěchal i Aston Martin. Kupodivu nesází jen na styl a komfort.
V případě některých automobilek zachází věrnost zákazníků pomalu až za hrob. To lze na jedné straně považovat za pozitivum, na straně druhé jde ale rovněž o nemalý problém. Značky jako Porsche nebo Ferrari totiž po dlouhá léta nabízely pouze sportovní modely, se kterými sice bylo spojené bleskurychlé zrychlení, ovšem praktičnost člověk aby pohledal. V Zuffenhausenu se proto rozhodli, že již nebudou nutit klientelu k tomu, aby byla nucena oblékat špinavé šaty, jak byly vnímány vozy jiných automobilek, a přišli s modely Cayenne a Panamera.
Že šlo o nemalý úspěch, nemusíme připomínat. Stejně jako nejspíše není třeba zmiňovat, že v mezičase se svět doslova zbláznil do SUV. Týmž směrem tedy míří i ty značky, do nichž by to člověk nikdy dříve neřekl, třeba Rolls-Royce nebo Lamborghini. A zakrátko se svým příspěvkem vyrukuje i zmiňované Ferrari. Aby toho nebylo málo, můžeme si dnes představit novinku Astonu Martin, která taktéž nepočítá s podvozkem přilepeným k asfaltu. Místo toho hodlá DBX čas od času zpevněný povrch opustit.
S délkou 5,04 metru britské SUV zapadá přesně mezi konkurenci, jíž tvoří Bentley Bentayga (5,14 m) či ono Porsche Cayenne (4,92 m). Oproti prvnímu zmíněnému je však o 74 milimetrů nižší, druhý pak podtrhává o 20 mm. Zároveň však disponuje 3,06metrovým rozvorem, který je větší než u obou soupeřů. Aston Martin se tak dokáže nebývalou měrou postarat jak o posádku, tak o její zavazadla. Při hmotnosti 2 245 kilogramů je pak i citelně lehčí než většina konkurence.
To má pochopitelně příznivý vliv na jízdní dynamiku. Se čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo z produkce AMG, který byl naladěn na 550 koní a 700 Nm točivého momentu, tak DBX zvládá sprint na stovku za 4,5 sekundy. Maximální rychlost pak činí 291 km/h, zatímco v rámci spotřeby lze počítat s udávanými 14,3 litry na sto kilometrů. Ta je na dané poměry v podstatě nízká, za čímž stojí jak deaktivace polovinu válců motoru, tak devítistupňová automatická převodovka.
Snad nejzajímavější je ale na novém DBX podvozek, který zdaleka není oddán jen jízdě po silnici. Vůz standardně dostal vzduchové měchy, jimž společnost dělají aktivní stabilizátory a adaptivní tlumiče napájené 48voltovým elektrickým okruhem. To je pozoruhodná kombinace, kterou dále podporuje aktivní středový diferenciál a zadní samosvorný diferenciál. DBX je tak vskutku připraveno na jakýkoliv povrch, což dokládá variabilita světlé výšky. Vůz lze totiž přiblížit o 45 mm blíže k zemi, stejně jako lze podvozek pro změnu o 50 mm nadzdvihnout a vylepšit tak průchodnost terénem - auto tedy může během chvíle změnit světlou výšku skoro o 10 cm, to je opravdu hodně.
Přesunout se můžeme do kabiny, která sice Aston Martin posouvá do nového století, nicméně na konkurenci přece jen trochu ztrácí. Tedy ve smyslu ovládacích prvků, neboť tlačítek je zde přehršel. To sice nelze vnímat jako absolutní negativum, ovšem jejich titěrnost a rozložení může řadě lidí dělat nemalé potíže. Jakkoliv u starších modelů značky je to ještě horší. Pokud však tento nedostatek pominete, nejspíše nenajdete důvod, nač si stěžovat.
Novinka totiž dostala do vínku 12,3palcový digitální přístrojový štít, se kterým dorazila 10,25palcová dotyková středová obrazovka. Multimédia přitom standardně podporují Apple CarPlay, ovládat je pak mimo ona tlačítka můžete i „počítačovou myší“ na středovém tunelu. Ten přitom skrývá praktickou schránku na drobnosti. Ozdoben pak může být dřevěnými dekory, jimž společnost dělá jemná kůže. Vaše individuální možnosti jsou ale prakticky nekonečné.
Britská automobilka přitom doufá, že DBX přivábí novou sortu zákazníků, což zní skoro jako sázka na jistotu. Jakkoliv je třeba pamatovat třeba na skutečnost, že také Maserati vkládalo do SUV nemalé naděje. Nakonec však Levante neoslovilo tolik lidí, jak Italové doufali. Aston Martin ale hraje vyšší ligu, mimo to jsou firemní cíle o poznání nižší než u trojzubce. To ale samozřejmě ovlivnilo startovní pozici.
Za DBX tak dáte minimálně 193 500 Eur (cca 4,94 milionu Kč), byť je jasné, že realita se bude pohybovat o poznání výše. Minimálně u prvních pěti set kusů, jenž jsou spojené s paketem 1913. Ten odkazuje na rok založení britské automobilky, přičemž zákazníkům přiveze specifické doplňky karoserie i unikátní prvky výbavy. Každý kus navíc doprovodí i kniha o jeho vzniku podepsaná šéfem značky Andym Palmerem a šéfdesignérem Markem Reichmannem. O špinavých šatech tak nemůže být ani řeč, místo toho tu máme perfektně střižený oblek.
Aston Martin vyrukoval s novým DBX, jenž má ke značce přivábit zcela novou klientelu
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien