Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další sporťák přišel o manuál, i když mohl mít světově unikátní, patentované řešení
27.7.2019 | Petr Prokopec
Smutné časy pro příznivce ruční volby převodových stupňů pokračují. Navzdory všem očekáváním o ni zřejmě nevratně přišel Chevrolet Corvette, u nějž býval samozřejmostí.
Po sedm generací Chevrolet vyráběl Corvette s motorem vpředu. Zpočátku se jednalo o šestiválec, nicméně v roce 1955 automobilka vyrukovala s osmiválcem, který se od té doby stal jedinou volbou. Vždy je doprovázely manuální i automatické převodovky. Osmá generace ale historii hodila za hlavu a nikoliv jen proto, že pohonná jednotka se nastěhovala za záda cestujících. Prozatím byla představena jen s osmistupňovým dvouspojkovým automatem, a jak se zdá, žádnou jinou volbu již nedostaneme, ačkoli se donedávna zdálo být nemyslitelné, že by se to někdy mohlo stát.
Technický ředitel programu Corvette Tadge Jüchter uvedl, že za tímto rozhodnutím stojí klesající zájem zákazníků, manuál se prý nevyplatí vyvíjet. „Upřímně jsme nedokázali najít nikoho, kdo by byl ochoten se jím zabývat. Protože stejně jako v případě automatu by se jednalo o zakázkový manuál. Neodebírali bychom jej ovšem kvanta, proto by se jednalo o pořádně drahý špás. Zvláště když toto odvětví průmyslu se stále smrskává. Vlastně toto odvětví úplně vymírá, výrobců manuálních převodovek je stále méně.“
Podle Jüchtera u sedmé generace sahalo po manuální převodovce 15 procent zákazníků. To ve výsledku není zas až tak malé číslo, zvláště v souvislosti s prodejními daty. Třeba jen v Americe prodal Chevrolet za posledních pět let skoro 150 tisíc exemplářů, přes 20 tisíc zákazníků se tak rozhodlo pro manuál. Jak navíc Jüchter přiznává, povětšinou takovou převodovku měly dražší verze, lidé toužící po třech pedálech plnili firemní kasu opravdu svědomitě.
Podle Jüchtera to ale bylo tím, že některé verze ani nebyly k dispozici s automatem a kdyby byly, lidé je znovu začnou preferovat. Zájem o manuál by tedy dle Jüchtera klesal stejným způsobem, jako tomu bylo pokaždé v posledních letech. Vývoj převodovky se třemi pedály by proto stal ztrátovou záležitostí a stejná situace jako u Porsche, kde manuál naopak neskutečně nakopl prodeje 911 GT3 a dnes jej preferuje skoro polovina zákazníků, by prý v tomto případě nenastala.
Můžeme se samozřejmě dohadovat, zda má Jüchter a GM pravdu, nicméně názor Američanů tím beztak nezměníme. A je to škoda, neboť Američané na osazení vozu ručním řazením do poslední chvíle museli pracovat. Loni si nechali patentovat naprosto unikátní řešení, o kterém se mluvilo jako o spáse pro manuály. Vzhledem k omezenému prostoru by vůz nebyl vybaven spojkou s fyzickým spojením mezi samotným ústrojím a pedálem, ale vše by se odehrávalo elektronicky. Čekalo se, že automobilka díky tomu bude moci sáhnout po existující převodovce, kterou si přizpůsobí obrazu svému, ale nestalo se. A pokud zákazníci nebudou křičet jako klienti Porsche, ani se to nestane.
Corvette C8 tedy bude ve všech verzích k mání pouze s automatem, který automobilka vyvinula ve spolupráci s firmou Tremec na míru tomuto vozu. Během vývoje ovšem bylo třeba překonat řadu problémů, jež souvisely s přesunutím motoru doprostřed. Osmiválec navíc dostal kvůli nižšímu uložení suché mazání, což samozřejmě zkomplikovalo uložení automatu.
„Na převodovku to klade velký tlak, neboť ani ona díky tomu nemohla počítat s hlubokou olejovou lázní, vše místo toho muselo být pořádně stísněné. Museli jsme tedy vyřešit kupříkladu to, jak ji uchladit,“ dodává Jüchter. Vše se ale zjevně povedlo, přičemž nový automat samozřejmě výrazně zlepšuje jízdní dynamiku vozu. S paketem Z51 Performance Package navyšujícím výkon osmiválce na 502 koní zvládá zrychlit na stovku (respektive 97 km/h) pod 3 sekundy.
S nejvyšší rychlostí se Chevrolet dosud nepochlubil, maximálka prý ještě nebyla změřena. Nicméně pokud si uvědomíme, že předchozí generace zvládala s výkonem nižším o takřka 50 koní magickou třístovku, pak je jisté, že novinka minimálně 300 km/h pojede i v základním balení, které ve své domovině bude startovat pod 1,36 milionem korun. Corvette osmé generace tedy nepřestává udivovat, což je patrné i v dalších ohledech.
Vůz kromě již zmíněného dostal do vínku brzdové ústrojí eBoost. Tato soustava nepoužívá mechanické propojení mezi pedály a kotouči, místo toho je do hry povolán počítač, který pomocí tradiční brzdové kapaliny vyšle pokyny do každého rohu. Výhodou má být konzistentní odezva od brzdového pedálu, jakkoliv je ovšem třeba dodat, že účinek brzd se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. V módu Tour jsou tak brzdy jemné, v módu Track naopak velmi kousavé.
Je otázkou, jak Chevrolet řeší vadnutí brzd, na které dříve nebo později hlavně na okruhu musí dojít. Nicméně v případě Alfy Romeo, jejíž Giulia a Stelvio mají taktéž elektricky ovládané brzdy, řidiče o poklesu výkonnosti soustavy informuje svítící ikonka na palubní desce. Corvette C8 tedy nejspíše dostane stejné varování - které ale možná bude snadno přehlédnutelné. Přirozený pocit zkrátka nic nenahradí, stejně jako manuál umožňující bližší propojení s vozem.
Dodat pak už jen lze, že svému naturelu nebudou moci zákazníci přizpůsobit pouze brzdovou soustavu, ale dokonce i VIN neboli identifikační číslo vozu. V rámci příplatkové výbavy totiž Chevrolet nabízí možnost individuálního výběru posledních pěti číslic, do technického průkazu se vám tak může dostat třeba odkaz na narozeniny dětí či manželky. Nebo jiné významné datum. Levná však tato volba není, značka si za ní účtuje pět tisíc dolarů (cca 114 310 Kč).
Unikátní elektronické ovládání spojky mělo spasit ruční řazení pro novou Corvette, nakonec se to ale nestalo a nejspíše ani nestane
Osmá generace Corvette bude k mání pouze s automatem
Zdroje: Motor Authority, GM
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 12:19 - M.Z.
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 12:02 - denis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 11:26 - jerry
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB