Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří

O nové automobilky není v posledních letech nouze a toto je další z nich. Její historie se podobá Škodě, první zamýšlené auto už méně. Nemá vlastně ani pořádná sedadla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří

8.11.2018 | Mirek Mazal

Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O nové automobilky není v posledních letech nouze a toto je další z nich. Její historie se podobá Škodě, první zamýšlené auto už méně. Nemá vlastně ani pořádná sedadla.

Dánský výrobce jízdních kol Biomega se dosud zabýval pouze bicykly. Firma nabízí vesměs futuristicky střižená kola na „lidský” i elektrický pohon, a to hlavně pro městské využití - ať už k ryzí přepravě, nebo spíše jako módní doplněk. V našich reáliích nám to přijde divné, u nás jsou bicykly primárně sportovním náčiním, v Dánsku a jiných zemích s rozvinutou městskou cyklistikou mají trochu jinou úlohu.

Po nabytí zkušeností s elektrokoly si v Biomeze asi řekli, že udělat čtyřkolové vozítko nebude o mnoho složitější. A tak se do toho pustil a v Šanghaji představili koncept městského vozidla nesoucího název Sin. Pokud bychom to vnímali jako anglické slovo, říká si novinka Hřích a podobný dvojsmysl tu možná je. Jinak je ale firemní tradici pojmenovávat výrobky třípísmennými zkratkami měst, které inspirovaly některé prvky jejich designu. V tomto případě šlo o Singapur, proto Sin.

Bez zajímavosti není, že přechod od kol k automobilům se podobá historii automobilky Škoda, kdy Václav Laurin a Václav Klement založili malý podnik na výrobu jízdních kol, poté motocyklů a nakonec se začaly v Mladé Boleslavi produkovat osobní vozy. Tehdy to nebylo zase tak výjimečné (Peugeot nebo Opel se zrodily velmi podobně), v posledních dekádách se ale z výrobců kol automobilky obvykle nestávají.

Podle představitelů firmy je cílem Sinu spojit zásady sociálních inovací, designového myšlení i městské mobility a uplatnit vše v automobilovém průmyslu. Sám zakladatel společnosti Jens Martin Skibsted říká, že: „Studie je dalším krokem v přirozeném vývoji našeho pokračujícího boje proti spalovacím motorům.“

Uhlazený Sin nemusí v konečném důsledku vypadat jako zobrazené kompaktní MPV, ale zatím je navržen tak, aby odvezl cestující a náklad z místa A do B „co možná nejefektivněji a v minimálním čase za nízké vynaložené náklady.“ Během vývoje převládala myšlenka, že méně často znamená více, k výrobě by se měly používat menší komponenty z lehkých materiálů. Konkrétně k výrobě karoserie by měla posloužit umělá hmota tvrzená uhlíkovými vlákny podpořená hliníkovými příčníky. Vozidlo má být vybaveno čtyřmi nezávislými elektromotory umístěnými v kolech.

Minimalistický přístup vede k prostorné, ale extrémně strohé kabině, tady už podobnost se Škodou nehledejte. Záměrem je na plochou podlahu usadit čtyři děrované židle (automobilová sedadla si představujeme jinak...) s velkým prostorem pro nohy. Řidič bude mít možnost sledovat dění před sebou přes panoramatické okno určené ke zlepšení rozhledu. Zajímavým řešením jsou dveře, které úplně chybí, nevšední je jistě i uložení kol mimo hlavní tělo vozu.

Použití lehkých kompozitních materiálů snížilo hmotnost na 950 kilogramů. Součástí jsou akumulátory s kapacitou 20 kWh, které samy o sobě váží 200 kilogramů. Modulárně vyměnitelné baterie jsou uloženy pod kabinou, jízdní dosah na jedno nabití je odhadován na 160 kilometrů. Pokud jde o jízdu, elektromotory o výkonu 60 kW (82 koní) umožňují akceleraci na 100 km/h za 13 sekund a maximální rychlosti 130 km/h.

Tvůrci slibují snadnou ovladatelnost v těsných městských ulicích, kam je stroj primárně určen. Biomega odhaduje uvedení podobného vozu na trh mezi lety 2021 a 2023 za předpokládanou cenu 20 000 Eur (518 000 Kč). To nevypadá jako moc dobrá nabídka, navíc je otázkou je, jak se tvůrci vypořádají s platnými předpisy týkajícími se bezpečnosti. Od prvního pohledu je zřejmé, že v Dánsku městské auto idealisticky vnímají jako nástavbu kola, na které stačí mít helmu. Máme obavu, že v tomto ohledu je čeká ještě hodně zklamání ze střetů s realitou...


Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 1 - Biomega Sin foto prvni 01Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 2 - Biomega Sin foto prvni 02Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 3 - Biomega Sin foto prvni 03Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 4 - Biomega Sin foto prvni 04Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 5 - Biomega Sin foto prvni 05Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 6 - Biomega Sin foto prvni 06Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 7 - Biomega Sin foto prvni 07Nová značka aut kráčí ve stopách Škody. Za 500 tisíc nabídne auto bez dveří - 8 - Biomega Sin foto prvni 08
Biomega Sin debutovala v Šanghaji. Jedná se o představu jednoduchého a levného elektromobilu do města od výrobce jízdních kol. Jednoduchý je, s cenou přes půl milionu korun ale moc levný nebude

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.