Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dědic Fiatu chtěl moderní poklonu tomuto turbínovému autu, od konkurence ji dostal
15.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ptáte se, co by Ferrari neudělalo pro jednoho ze spolumajitelů kdysi mateřské firmy? Třeba tohle, zjevně. Lapo Elkann se musel obrátit na konkurenční Pagani.
Lapo Elkanna nejspíše nemusíme nějak zvláště představovat. Je to jeden z dědiců italského automobilového impéria a do historie se zapsal řadou výstřelků spojených především s alkoholem, drogami a různými perverznostmi. Také se ale podepsal pod vznikem zakázkové divize Ferrari Tailor Made, navíc založil vlastní tuningovou firmu Garage Italia Customs. Ani jeden z těchto subjektů ale zjevně nebyl dost dobrý, aby naplnil poslední Lapovu automobilovou ideu, třebaže Garage Italia Customs v tomto případu figuruje jako zákazník.
Nevíme, jestli byl jeho nápad moc šílený na to, aby se jej ujalo dnes částečně osamostatněné Ferrari (kontrolní balík akcií v něm ale stále drží majitelé Fiatu, tedy i Lapo Elkann), nebo je Lapo uražený nedostatkem pochopení zbytku rodiny pro jeho excesy, na každý pád se ale v tomto případě spojil s automobilkou Pagani. A právě ta mu pod názvem Lampo (aby se to nepleto...) postavila zakázkovou Huayra, která je poklonou konceptu Fiat Turbina z roku 1954.
Toto kupé se vyznačovalo dvoubarevným červeno-bílým lakem doplněným chromovými dekory, drátěnými vyplétanými koly a výraznými křidélky na zadních náraznících. Pohon vozu pak měla na starosti, jak již naznačuje samotný název, plynová turbína.
Po technické stránce Huayra nemůže být odlišnější, svým vizuálním pojetím se ale na Fiat Turbina snaží co nejvíce odkázat. A dát tomuto spojení pořádně vyniknout. Kde tedy Turbina disponovala jednovrstvým lakem, tam Pagani přivádí do hry karbonová vlákna, která mají zaručit, že barva „bude vždy živelná a pronikavá“. Na povrchu je několik vrstev transparentního laku, po jehož aplikaci přišla řada na různé detaily, jako je třeba italská vlajka na zadních blatnících. Obdobný prvek zdobil i Turbinu.
Původní plynovou pohonnou jednotku nahradil agregát pro model Huayra zcela typický, tedy přeplňovaný šestilitrový dvanáctiválec z produkce AMG. Disponovat by měl zhruba 764 koňmi, jež na zadní kola přenáší sedmistupňový automat. Ráfky jsou, stejně jako ty přední, vyvedeny ve zlaté barvě, jež má připomenout, že Fiat použil zlato i na znak konceptu. Za deseti paprsky najdeme mohutné karbonové kotouče od Bremba.
Huayra Lampo má ve výbavě také paket Pacchetto Tempesta, respektive některé jeho komponenty. Dále byla ovlivněna verzí BC, z karbonu je i pomocný rám a čelní porty, jež přivádějí více vzduchu k mezichladičům. Specifický design má i čelní mřížka, kde pozměněný tvar výpletu napomohl navýšit průchodnost vzduchu o nemalých 5,35 procenta.
Uvnitř se vyřádila hlavně turínská firma Foglizzo, která vozu dodala ručně prošívanou hnědou kůži. Společnost ji pak dělají prvky z anodizovaného hliníku. Změn je tedy ve výsledku hodně, byť jsou spíše menší a skryté ve stínu extravagantního dvoubarevného laku. Ve výsledku se tak vlastně ani nelze divit faktu, že Lampo vznikalo dva roky a jde o jeden z nejdéle trvajících projektů automobilky Pagani.
Horacio Pagani říká, že práce tomto voze byla opravdovým potěšením a dodává, že „šlo o nádhernou a velmi zajímavou zkušenost, díky které jsme byli odtrženi od každodenní praxe a mohli jsme objevovat nové obzory, jak se ostatně neustále snažíme. Naneštěstí je tato cesta u konce, neboť vůz je hotový a my vám jej můžeme představit. Už se ale těšíme, až začneme s dalším projektem.“
Výsledek si pak pochvaluje i Lapo Elkann, dle kterého „Pagani Automobili reprezentuje vrchol v ruční výrobě automobilů, působivý mix stylu, elegance a technologie. Všechny své vozy přitom značka pojmenovává po větrech. My pro novou kreaci zvolili název Lampo (v překladu z italštiny blesk - pozn. red.), což je další element, který odkazuje na něco neočekávaného a přitom vždy tak trochu magického.“ A svou roli jistě hrálo i to, že jde o „Lampo for Lapo”, i když Elkann celou spolupráci využívá pro propagaci své již zmíněné tuningové firmy...
Pagani Huayra Lampo představili jeho tvůrci naživo...
...stejně jako na oficiálních fotkách
Toto je předobraz vozu, koncept Fiat Turbina z roku 1954
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 7 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva