Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dědic Hyundai otevřeně říká, že vývoj autopilotů může vést do slepé uličky
30.9.2019 | Petr Prokopec
Šéfové automobilek se obvykle předhání v tom, kdo vytáhne optimističtější termín příchodu autonomních vozů na trh. Chung Eui-sun mezi ně nepatří, v určitých prostředích nemusí fungovat také nikdy.
Elektrifikace a autonomní řízení jdou ruku v ruce. Jak zástupci automobilek, tak politici k autopilotům směřují nemalé naděje, dle kterých nás čekají zcela bezpečné silnice bez nehod. Tak tomu skutečně může být, ovšem rozhodně ne tam, kde by to bylo nejprospěšnější, tedy ve městech. Umělá inteligence totiž není s to zvládat chaos složitějšího provozu a podle některých jej nemusí být schopna zvládnout nikdy.
Myslí si to Chung Eui-sun, dědic Hyundai a výkonný viceprezident značky, který ji fakticky vládne - jeho otec stojí v čele společnosti spíše formálně. Korejská automobilka aktuálně spojila své síly se společností Aptiv a dohromady vytvořily joint venture, ve kterém každá strana vlastní 50 procent. Účelem je vývoj autonomních technologií a Hyundai na toto konto vynaloží 1,6 miliardy dolarů (cca 37,71 mld. Kč) v hotovosti a 400 milionů dolarů (9,4 mld. Kč) v inženýrských službách.
Společný podnik má vyvinout autonomní řízení úrovně SAE4 a SAE5, jež má být k dispozici „poskytovatelům robotických taxíků, fleetovým operátorům i automobilkám“, a to nejpozději do roku 2022. To zní jako další optimistické očekávání, je tu však jedno velké „ale”. Chung totiž dodává, že je velký rozdíl mezi relativně poklidným prostředím v Palo Alto a zalidněnými metropolemi, mezi něž patří třeba indické Dillí. Právě ty jsou pro Hyundai „ultimativním cílem“, na jehož realizaci ale nikdy nemusí dojít.
Stejného názoru je i Jeroen Uittenbogaard ze společnosti TNO Automotive. Ten říká, že „automobily mnohdy nevidí cyklistu kvůli různým rychlostem, jakými se přibližují do křižovatky“. Technika tak dle něj zkrátka není schopna ve zlomku sekundy vyhodnotit, co cyklista v příštích chvílích udělá. S tím ovšem řidič z masa a kostí nemá až takové problémy jednoduše proto, že danou situaci zažil mnohokrát a často i z opačného úhlu pohledu.
Podle výzkumníků sice autonomní řízení dokáže všechny prostředky i osoby na křižovatce detekovat, nedokáže ale předpovědět, co se bude dít dále, chybí mu lidská intuice. Zvláště pokud se třeba dva cyklisté pohybují rozdílnou rychlostí. Stejně tak nedokáže odhadnout, jak se zachová houf dětí hrajících fotbal ve chvíli, kdy jim míč vlétne do ulice. Daný chumel se totiž může rozeběhnout na všechny strany, navíc odlišným tempem, a systém buď bude zbytečně brzdit, či nezareaguje. Pro lidského řidiče je to přitom znovu docela snadno odhadnutelná situace, ve které musí být velmi obezřetný a připravený na všechno.
Ve výsledku tedy není překvapivé, že dle Chunga nás ještě čeká „dlouhá cesta“. Ta navíc bude plná „pokusů a omylů v rámci regulace“. Stejně tak bude třeba, aby pojišťovny zavedly nové standardy. Vývoj je potřeba jak v oblasti softwaru a hardwaru, tak se musí změnit také prostředí. I proto dle viceprezidenta Hyundai budou první autonomní vozy neskutečně drahé.
Jejich cena by měla postupem času klesat, to se ovšem stane pouze v případě, že vývojáři ve svém snažení uspějí, což se také nemusí stát. Respektive plně autonomních vozů se nejspíše dočkáme, ovšem fungovat mohou je na silnicích, jako dálnice. Jakmile přijde komplikovanější okreska nebo značka oznamující počátek obce, bude převzetí kontroly na vás, snaha ovládnout toto prostředí bez lidské asistence může vést do slepé uličky.
Hyundai se autonomním vozům věnuje nemalou měrou, nicméně ani tak viceprezident značky očekává dlouhou cestu plnou pokusů a omylů a dost možná i neřešitelných situací
Zdroje: Bloomberg, Autoweek, Hyundai
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 49 minutami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 2 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 3 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 5 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva