Reklama

Diesely může zachránit před vymřením novinka VW, pomůže i těm starším

Chování Němců v posledních měsících může vyvolávat dojem, že nad spalovacími motory - a diesely obzvlášť - zlomili hůl. Není tomu tak, novinka jménem R33BlueDiesel jim může dovolit chytnout druhý dech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Diesely může zachránit před vymřením novinka VW, pomůže i těm starším

4.12.2018 | Petr Prokopec

Chování Němců v posledních měsících může vyvolávat dojem, že nad spalovacími motory - a diesely obzvlášť - zlomili hůl. Není tomu tak, novinka jménem R33BlueDiesel jim může dovolit chytnout druhý dech.

V poslední době přicházejí z centrály Volkswageu jen zprávy svědčící o stále větším zápalu pro elektrifikaci. Pomalu by se tedy mohlo zdát, že Němci již s ničím jiným než s bateriovými vozy nepočítají a konvenční pohon hodili za hlavu. Jenže je třeba si uvědomit, že nic se nejí tak horké, jak se uvaří. S rodinou elektromobilů I.D. tak můžeme počítat až od roku 2020, zhruba v polovině příští dekády by pak Volkswagen chtěl prodávat milion aut ročně. To není malé číslo, nicméně stále jde o desetinu produkce celého koncernu.

I přes mnohé negativní scénáře tu s námi vozy se spalovacími motory nejspíše budou ještě hezky dlouho. Pokud ovšem mají vyhovovat stále přísnějším regulacím všeho druhu, je třeba na nich dále pracovat. Volkswagen má ovšem pocit, že ani sebeúspornější pohonná jednotka nakonec nebude bruselskému diktátu vyhovovat, a proto se rozhodl, že vývoj nezaměří jen na motorový prostor, ale také na pohonné hmoty. Na tomto poli se nyní Němci pochlubili úspěchem, který by dieselům mohl pomoci chytit druhý dech.

VW nyní odhalil, že od ledna letošního roku testuje na vlastní firemní flotile nové palivo zvané R33BlueDiesel. To plně odpovídá evropským standardům DIN EN 590, proto jej zcela bez okolků spalují existující naftové vozy, a to i ty starší, které se dnes zdají být na odstřel, třebaže byly vyrobeny teprve před pár léty. Emise CO2 totiž s jeho používáním klesají nejméně o 20 procent ve srovnání s běžným palivem. Dáno je to tím, že součástí nového paliva je až třetina biosložek. Andrej Babiš by se ale na další rozšiřování svého majetku příliš těšit neměl.

Podstatou nového paliva není řepka, tedy alespoň nikoliv v přímé podobě. Za hlavní zdroj Volkswagen označuje chipsy, respektive jejich výrobu. Při ní používaný rostlinný olej, který by za normálních okolností byl vyhozen, je vyčištěn a upraven. Na konci náročného procesu pak stojí mix parafínů neboli biodiesel, který je následně mixován s klasickým dieselem. Poprvé na daném postupu pracoval již před 10 lety potravinářský gigant Nestlé.

Volkswagen opuštěný projekt adoptoval, přičemž s jeho dotažením do konce pomohla i univerzita v Coburgu, stejně jako další partneři. Samotnou produkci a distribuci má pod palcem Shell. Ten dováží palivo zatím jen do Wolfsburgu a Salzgitteru, kde má automobilka další továrnu. Jak jsme pak již uvedli, nové palivo v tuto chvíli užívá pouze ona, a to pro svůj rozsáhlý park služebních vozů.

Volkswagen nicméně počítá s komercializací, přičemž by velmi rád R33BlueDiesel nabízel pod obchodním názvem Green Premium, a to prý ve velmi blízké budoucnosti. Kdy přesně se tak stane, ale již bude záviset na jednání s čerpacími stanicemi, které zároveň budou mít i vliv na cenu. Krom ní nás ale zajímá ještě jiný aspekt - jak nové palivo ovlivní celkovou výši emisí z pohledu Evropské unie?

Dle EU by výrobci měli od roku 2021 dosáhnout průměru 95 gramů CO2 na kilometr, přičemž tato úroveň je při využití „Zelené prémie“ snadno dosažitelná. Ovšem pouze za předpokladu, že čerpat jí bude alespoň podstatná část aut a Brusel bude schopen zjistit, do jakých vozů jaké palivo přišlo. Bude pak pitvat výkazy každé čerpací stanice?

Odpověď na to zatím neznáme, to je ale spíše technický detail. Podstatná je samotná existence paliva vedoucí k nižším emisím, kterého VW už teď dokáže vyprodukovat tolik, že myslí na jeho prodej široké veřejnosti. „Producenti sazí“ tedy skutečně nemusí být na pokraji vyhubení, existují zjevně ještě neprozkoumané cesty, které je mohou učinit ekologičtějšími.

Diesely může zachránit před vymřením novinka VW, pomůže i těm starším - 1 - VW R33 BlueDiesel 2018 prvni foto 01Diesely může zachránit před vymřením novinka VW, pomůže i těm starším - 2 - VW R33 BlueDiesel 2018 prvni foto 02
Volkswagen od počátku roku netankuje do firemních vozů nic jiného než zcela nový R33BlueDiesel. Toto palivo prý mělo emise CO2 srazit o nemalých 20 procent vůči konvenčním dieselům

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama