Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Diesely mohlo před vymřením zachránit nové řešení VW, teď se zdá být na odstřel
9.11.2020 | Petr Prokopec
Mají spalovací motory z delší časové perspektivy nějakou budoucnost? Mohly by mít, z posledních kroků automobilek se ale zdá, že s nimi nepočítají, a to ani když do alternativních řešení mohutně investovaly.
V poslední době přicházejí z centrály Volkswagenu jen zprávy svědčící o stále větším zápalu pro elektrifikaci. Němci jako by s ničím jiným nepočítali a i když nic není horké tak, jak se uvaří a vozy se spalovacími motory tu s námi nutně budou ještě dlouho, v Evropě podle VW delší časovou perspektivu zjevně nemají.
Svědčí o tom změna nálad právě uvnitř německého koncernu, který se ještě před dvěma léty chlubil úspěchem na poli vývoje pohonných hmot. Ten mohl už tehdy odsuzovaným dieselům dovolit chytit druhý dech, nakonec se ale zdá, že z toho nebude nic.
VW od roku 2018 testoval na vlastní firemní flotile palivo zvané R33BlueDiesel. To plně odpovídalo evropským standardům DIN EN 590, proto jej mohly zcela bez okolků spalovat existující naftové vozy, a to i ty starší, které se zdály a zdají být teprve na odstřel. Emise CO2 totiž s jeho používáním klesají nejméně o 20 procent ve srovnání s běžným palivem, neboť jde o částečně synteticky vyráběné palivo.
Jeho podstatou není řepka či cokoli podobného, tedy alespoň nikoliv v přímé podobě. Za hlavní zdroj Volkswagen označoval chipsy, respektive jejich výrobu. Při ní používaný rostlinný olej, který by za normálních okolností byl vyhozen, je vyčištěn a upraven. Na konci náročného procesu pak stojí mix parafínů neboli biodiesel, který je následně mixován s klasickým dieselem.
Volkswagen se tehdy spojil s Shellem a počítal s komercializací, dokonce měl pro R33BlueDiesel vymyšlené obchodní jméno Green Premium. Mluvilo se o „velmi blízké budoucnosti” a zásadní cestě, jak pomoci autům ke splnění současných limitů emisí CO2 (průměr 95 g/CO2 km pro celou flotilu). Pokud by například (čistě teoreticky) všechny nově prodané Volkswageny na naftu používaly toto palivo, automobilka by limit splnila, aniž by musela investovat do jediného elektrického nebo hybridního auta.
VW už v roce 2018 říkal, že dokáže vyprodukovat tohoto paliva tolik, aby bylo k dispozici široké veřejnosti, dnes už ale víme, že se to nestalo a asi ani nestane. Jednak je tu pochopitelně otázka, jak by vůbec Evropská unie spočítala průměrné emise aut značky, které částečně používají palivo s emisemi CO2 nižšími o 20 procent, bylo by to velmi komplikované. Klíčový je ale nakonec znovu postoj samotného VW.
Ačkoli šéfem koncernu tehdy byl a stále je Herbert Diess, právě on nyní proti jakýmkoli syntetickým palivům ostře vystupuje. Říká, že v případě syntetických paliv „musí být použito několikanásobně více obnovitelné energie než pro přímý pohon elektrických aut”. To je sice pravda, jaksi ale zapomíná, že syntetická paliva lze použít do už vyvinutých nebo dokonce vyrobených aut s okamžitým efektem, zatímco elektromobily je nutné vyvinout od nuly, vyrobit od nuly a osadit je akumulátory, jejichž samotná výroba je zatěžující a jejich živostnost omezená.
Diess ale trvá na svém: „Elektrická mobilita je jediné citlivé řešení. Pokud chceme dosáhnout klimatických cílů, nemáme čas dále čekat a diskutovat možné technologie,” říká. R33 BlueDiesel je tak zřejmě odepsanou záležitostí a bez ohlížení se vpravo a vlevo i dále bude.
Volkswagen od počátku roku netankuje do firemních vozů nic jiného než zcela nový R33BlueDiesel. Toto palivo prý mělo emise CO2 srazit o nemalých 20 procent vůči konvenčním dieselům
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda