Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW

Diesely se jednoho času zdály být na odpis, v době zpřísňujících se limitů emisí CO2 a beznaděje obcházející prodeje elektrických aut, se rázem zatraceně hodí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW

21.1.2020 | Petr Miler

Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Diesely se jednoho času zdály být na odpis, v době zpřísňujících se limitů emisí CO2 a beznaděje obcházející prodeje elektrických aut, se rázem zatraceně hodí.


Asi bychom v tuto dobu nechtěli být v kůži manažerů jakékoli větší automobilky intenzivně působící na starém kontinentu. Iniciativa Bruselu dostala většinu z nich do velmi komplikované situace - z velké části od letošního a zcela pak od příštího roku budou výrobci muset dostat průměrné emise CO2 všech svých aut v prodeji pod 95 g/km, což je i pro docela obyčejné značky, jako je Volkswagen, prakticky nereálné. A ještě obtížněji dosažitelné je to pro ty, které si tradičně více potrpí na výkonu, jako je BMW.

Běžné možnosti mají firmy v podstatě dvě - buď přijmout překročení limitů jako fakt a smířit se s pokutami od EU, nebo se snažit průměr uměle (uměle proto, že reálně se nemusí změnit nic, nebo se situace může i zhoršit) snížit prodejem elektromobilů. Problém je, že to první je drahé a to druhé možná ještě dražší. Pokuta 95 Eur za každý nadlimitní gram CO2 za každé prodané auto může snadno znamenat i miliardy Eur rok a investice do elektromobility bez jistoty jakéhokoli přínosu se mohou prodražit i víc.

Co v takovém případě dělat? Může se zdát, že hromadná sebevražda je jediné východisko, alternativní cesty ale vždy existují. A ta jedna je skutečně osvědčená: Dieselův motor.

Nesmíme zapomínat, že naftové agregáty byly v Evropě po dekády protěžovány kvůli své vyšší efektivitě a tedy i nižším emisím CO2. Aféra Dieselgate jim bohužel pro výrobce zkazila reputaci, což vedlo k poklesu zájmu o ně a v kombinaci s rozmachem SUV přivedla všechny snahy o snížení průměrných emisí vniveč. Nyní se ale diesely skutečně zdají být jediným řešením přijatelným z pohledu zákazníků i ekonomické rentability.

Proto jsme nyní svědky relativně tiché naftové renesance. Patrnější je třeba i Audi, kde dříve benzinové modely A4, A5, A6 a A7 kompletně nahradily dieselové alternativy, probíhá ale i u BMW. Tato značka sice s některými diesely končí, současně ale potichu bez větší pozornosti okolí pumpuje pod kapoty svých modelů nové naftové mild-hybridy, které jsou skutečně velmi efektivní. A brzy se přidá do vleku Audi i v případě výkonných modelů.

Jakkoli se dosud v Mnichově něčemu takovému vyhýbali, v létě podle obvykle dobře informovaného německého webu Bimmer Today přidají do nabídky naftovou alternativu k modelu M340i. Půjde nepřekvapivě o variantu M340d, skutečně vůbec první naftové „poloM” v rámci řady 3, které ale kupodivu nevsadí na motor známý ze současných X3 M40d a X4 M40d.

Aby bylo snížení CO2 učiněno zadost, dostane i tato verze 48voltový startér-generátor, který přidá vozu dalších 11 koní a 100 Nm a dovolí to, co mild-hybridní systémy obvykle svedou - jízdu velmi nízkými rychlostmi jen na elektřinu a vypínání motoru při jízdě na neutrál až do 160 km/h. To by mělo poslat papírovou - a částečně i reálnou - spotřebu paliva do pro Brusel velmi líbivých vod.

Ani dynamika ale nebude strádat - až 340 koní výkonu a 700 Nm točivého momentu v kombinaci se má postarat o akceleraci na stovku za 4,7 sekundy, což znamená téměř totožnou dynamiku jako u současné M340i s více jak o 10 procent vyšším výkonem. Maximálka bude omezena na obligátních 250 km/h a standardem bude bez překvapení pohon všech kol.

Uvidíme, s čím se BMW skutečně v létě vytasí, očekávejme ale právě toto. Příchod prvního výkonného dieselového derivátu v historii řady 3 právě v roce 2020 nejlépe ukáže, kam nyní naftové motory míří. Otázkou může být, zda je lidé budou kupovat, vsadili bychom se ale, že za srovnatelné ceny vedle M340i bude mít varianta M340d ve většině zemí jasně prodejně navrch. Ostatně, i zmíněná eSková Audi s motory TDI se podle dealerů zatím ukazují být prodejním úspěchem.


Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 1 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 01Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 2 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 02Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 3 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 03Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 4 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 04Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 5 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 05Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 6 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 06Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 7 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 06bDiesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 8 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 07Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 9 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 08Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 10 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 09Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 11 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 10Diesely se ve velkém vrací do hry, novému trendu neodolá ani zdánlivě netečné BMW - 12 - BMW M340i Touring 2020 nove predni maska 11
V rámci nové řady 3 byl zatím nejsilnější variantou model M340i. Nová M340d zkusí zaujmout příznivce rychlého svezení v podobném hávu naftovým motorem, který automobilce pomůže dolů s emisemi CO2 - tak, jako konkurenčnímu Audi, Mercedesu a dalším

Zdroj: Bimmer Today

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.