Reklama

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu

Do výbavy aut nikdy dříve nepřibylo tolik nesmyslů jako v posledních 10 až 15 letech. Na vině je rostoucí význam čínského trhu v kombinaci s tamním vkusem, a tak se na tomto trendu hned tak něco nezmění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu

7.1.2019 | Petr Miler

Do výbavy aut nikdy dříve nepřibylo tolik nesmyslů jako v posledních 10 až 15 letech. Na vině je rostoucí význam čínského trhu v kombinaci s tamním vkusem, a tak se na tomto trendu hned tak něco nezmění.

Pokud sledujete dění v automobilovém průmyslu v průběhu posledních dvou dekád, nemohli jste si nevšimnout, kolik falše, kýčovitosti a nesmyslnosti v autech za tu dobu přibylo. V roce 2000 se někteří divili, když BMW M3 generace E46 dostalo červeně podsvícenou řadičku, však proč by ve sportovním modelu mělo být tak laciné vizuální lákadlo? Copak někdo v noci nevidí, kde má řadicí páku nebo netuší, jakým směrem se řadí ta či ona rychlost?

Dnes se nad tehdejšími pocity některých kupců tohoto vozu můžeme jen pousmát. Donedávna prodávaná M3 F80 mohla mít osvětlené logo na opěradle předních sedadel, mohla logem BMW nebo M osvětlovat prostor u dveří, mohla mít svítící logo na přední kapotě. A to šlo na tehdejším trhu pořád skoro o puristickou volbu - svítící prahy jsou dnes skoro průmyslový standard a stále častěji se můžeme setkávat s nastavitelnými barvami osvětlení některých částí interiéru. I „pitomá” Škoda Superb je umí měnit a když si koupíte Mercedes třídy S, můžete si vybírat z široké škály barev, která osvětlí třeba odkládací prostor v zadních dveřích.

Když tohle poprvé spatříte, budete se smát. „K čemu je to ksakru dobré?” řeknete si sami pro sebe. Je úsměvné si jen představit, že 50- nebo 60-letý manažer či podnikatel, typický uživatel vrcholného Mercedesu, se někde na parkovišti probírá menu a vybírá si, jestli vnitřek jeho vozu bude dnes zářit růžovou a nebo nachovou. Když ale konfrontujete s tímto pohledem lidi z automobilek, vysvětlí vám vše velmi snadno - je to výsledek vlivu Číny na celý automobilový průmysl.

Před 15 nebo 20 léty neznamenala Čína v automobilovém světě skoro nic, dnes znamená skoro vše. Tamní klientela si bez ohledu na věk na takových nesmyslech potrpí, za Velkou zdí je to zásadní prodejní argument. Cokoli nám přijde kýčovité, je pro Číňany hezké a vše od falešných výfuků v zadních náraznících přes falešné výdechy vzduchu v předních blatnících až po svítící prvky kdekoli uvnitř i vně vozu je výsledkem vlivu tamního vkusu. Některé absurdní věci, které tam evropští výrobci nabízejí pro lokálně vyráběné vozy, se k nám ani nedostanou, co se ale vyrábí pro celý svět - a u čeho automobilky cítí, že by mohlo zaujmout i pár zdejších klientů - míří také do aut, která koupíte u nás. A tak tady dostanete třídu S hrající uvnitř všemi barvami, ať chcete nebo ne.

To je ale jen současný stav, do kterého jsme se dostali během relativně krátkého času. Nelze očekávat, že by se dosavadní trend náhle zastavil a také nezastaví. Další krok nám nastiňuje jak jinak než čínská firma Leap Motor, která navázala spolupráci se společností Razer, proslulou hlavně svým světelným řešením zvaným Chroma. Můžete jej znát ze světa počítačových her a periferií, ale pokud vám „Razer Chroma” nic neříká, podívejte se na klávesnici na snímku níže. Ta může být podsvětlená jakoukoli představitelnou barvou z celého spektra a co je ještě důležitější, může stejně nekonečné množství barev současně. A přesně to Číňané chtějí mít v autech.

Zatímco tedy v onom Superbu si můžete vybrat asi nebo z 8 barev, v Mercedesu z o něco většího počtu a vždy se musíte spokojit s jednou napříč celým vnitřkem či jeho velkými dílčími celky, Razer zajistí, že si budete moci osvětlit prostor nohou řidiče modře, dveří červeně, u spolujezdce vyhraje hnědá, u dítěte vzadu třeba růžová s bílými puntíky a když někdo bude chtít mít zelený prostor pod klikou dveří, může si jej dopřát. K čemu to je? Pochopitelně k ničemu, ale to je svítící M na sedadle řidiče také a stejně jej BMW použilo i v modelech, kde by mu mělo jít o každý gram hmotnosti navíc.

Že vývoj míří tímto směrem, potvrdil sám šéf Razeru Min-Liang Tan na Twitteru. Podle dostupných informací má Leap Motor v úmyslu použít Chromu jen v interiérech, ale zvenčí by jistě někoho okouzlila. Však si představte třeba logo BMW měnící barvy své „vrtule” podle aktuální nálady majitele?

Dodejme, že Leap vyrábí malé a relativně dostupné elektromobily pro Čínu, jako LP-S01, který můžete vidět na fotkách níže. Nic pro nás, pokud ale s touto novinkou v Číně uspěje, dá se očekávat, že ji do svých nabídek zařadí další a další výrobci, jako jiné světelné nesmysly. Co k tomu dodat? Snad jen: „Ano, Leap už bylo...”

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 1 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 01
Firma Leap Motor oznámila...

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 2 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 02Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 3 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 03Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 4 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 04Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 5 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 05Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 6 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 06
...že její model LS-P01 bude brzy uvnitř zářit všemi barvami, kdekoli si vzpomenete...

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 7 - Razer Chroma Leap Motor kycovite oslvetleni interieru 07
...díky řešení Razer Chroma známému zejména ze světa počítačových periferií

Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 8 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 003Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 9 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 007Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 10 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 013Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 11 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 043Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 12 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 055Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 13 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 061Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 14 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 062Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 15 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 068Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 16 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 070Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 17 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 116Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 18 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 117Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 19 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 123Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 20 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 104Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 21 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 105Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 22 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 106Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 23 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 107Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 24 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 108Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 25 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 109Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 26 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 110Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 27 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 111Do interiérů aut se žene nová úroveň nesmyslné výbavy, pochopitelně přes Čínu - 28 - Test Mercedes S 63 AMG 2014 W222 prvni 112
Pokud vám už dosavadní možnosti osvětlení interiéru přišly být zvlášť u některých aut absurdní, připravte se na to, že bude jen hůř

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama